DSB: Ronald pakt mooie vierde plaats op Rizla Racing day IV

70

We hebben het topsnelheid probleem dat ons tijdens de race in Zolder ernstig parten speelde gevonden en opgelost, en waren dus vol goede moed voor de race in Assen. Dat Ronald echter zoÕn enorme progressie wat zijn ronden tijden betreft op Assen zou maken hadden wij ook nooit gedacht. Tijdens de eerste training verbeterde Ronald zijn persoonlijke ronde tijd met maar liefst 1.5 seconden en was daarmee een van de weinige rijders die in de 1.28 reden.

De Trainingen
Toen Zaterdagmorgen de eerste training van start ging was de temperatuur al behoorlijk gestegen, toch besloten we om eerst met medium compound banden te beginnen. Het bleek echter al snel dat die toch veel te heet werden, desondanks ging Ronald heel snel rond en zette een ongelofelijke tijd van 1.28.8 op de klokken. Daarmee verbeterde Ronald zijn beste tijd met 1.5 seconden en was daarmee tweede in deze training. De tweede training besloten we dan toch maar op harde compound banden te gaan. In eerste instantie leek dat niet zo goed te gaan als in de eerste training, maar Ronald kon nu wel constant ronden van laag in de 1.30 rijden zonder enkel probleem. De motor liep verder perfect en op kleine wijzigingen aan de vering hoefde we verder niets aan de motor te doen, we zagen de wedstrijd dan ook volvertrouwen tegemoet. In de totaal stand over de eerste en tweede training bezette Ronald een derde plaats zodat hij dus van de eerste startrij mocht vertrekken, een goede uitgangspositie voor de wedstrijd. Tot nu toe heeft Ronald altijd moeite gehad om de rijders van de kopgroep in de slipstream bij te houden, we waren dan ook benieuwd of dat deze keer wel zou lukken.







De wedstrijd
De 125 cc klasse ging zondag morgen als tweede klasse van start, het was opnieuw warm weer hoewel er een verfrissend briesje over het circuit waaide. Het publiek was opnieuw in zeer grote getale toegestroomd en de tribunes zaten dan ook als vroeg propvol. De start en voorbereiding waren i.v.m. het volle programma heel strak geregeld. Ronald had zoals gebruikelijk een goede start en ging als derde de nationale bocht in vlak achter den Bekker. In de Ruskenhoek aan het einde van de veenslang passeerde Ronald den Bekker buitenom en schoof op naar de tweede plaats. In het daarop volgende bochtige gedeelte (Ronald zijn favorieten bochten reeks) liep hij snel in op kopman en snelste trainer Raymond Schouten. Bij de eerste doorkomst zat Ronald dan ook aan zijn achterwiel. De volgende ronden was het gat echter al iets groter en het was duidelijk dat Ronald het tempo van de kopman niet kon volgen, ook de derde man Jarno van de Marel die deze keer wel een goede start had liep heel langzaam op Ronald in en passeerde hem in de vierde ronde. Omdat hij hem in de slipstream niet kon bijhouden liep van de Marel gedurende de volgende ronden iets weg. Vlak achter Ronald reed Branko Srdanov met daarachter een heel ruim gat tot de volgende rijder. Halverwege de wedstrijd passeerde Branko Ronald die hem echter meteen weer terug pakte. Toen Branko hem echter opnieuw passeerde besloot hij om er dan maar achter te blijven rijden en te proberen om in de laatste ronde toe te slaan. Gelukkig kon Ronald het tempo van Branko vrij gemakkelijk volgen en langzaam maar zeker liepen beide rijders langzaam op van de Marel in. Net in de laatste Ronde toen Ronald gepland had om toe te slaan maakte hij een foutje in de Stekkenwal waardoor er een klein gaatje ontstond, helaas kon hij het gaatje niet meer dicht rijden omdat door een valpartij in Manderveen/Duikersloot er een gele vlag situatie gegeven werd. Ronald pakte dus een prachtige vierde plaats binnen enkele seconden van de winnaar Raymond Schouten. In de wedstrijd verbeterde hij opnieuw zijn beste tijd die nu op 1.28.3 staat.

De volgende race word op het stratencircuit van Tolbert gereden, duidelijk een minder geschikte baan voor Ronald. We hopen echter toch wel bij de eerste tien te kunnen eindigen.

MARO Racing Team

zie ook onze homepagina www.maroracing.com