DSB: Schitterende vierde plaats voor van Kerkhoven tijdens EK

92

Op het in het voormalige Oost Duitsland gelegen stratencircuit van Schleiz werd afgelopen weekend gestreden voor het Europees Kampioenschap. Hoewel Allard nog nooit op deze baan had gereden, wist hij in de kwalificaties een 10e startplek te bemachtigen. Tijdens de race wist hij deze ook nog eens om te zetten naar een vierde plaats.

Donderdagochtend vertrok de vrachtwagen al naar het 600km ver gelegen Schleiz (D). Rond vijf uur in de middag kwamen we aan. Nadat alles opgebouwd was, werd het circuit per fiets voor het eerst verkend. Door de erg grote hoogteverschillen bleek dat niet al te gemakkelijk. Het circuit telt maar liefst drie bergen en dalen, waarbij een hoogte verschil van 60 meter bereikt wordt.







Vrijdag waren er twee vrije trainingen. Hier werd vooral aandacht aan de afstelling besteed. Uiteraard werd er met gebruikte banden gereden, waardoor top tijden nog onmogelijk waren. Toch behaalde Allard in de tweede training al een 14e tijd.

Zaterdag waren er twee kwalificatie trainingen van elk 35 minuten. De eerste kwalificatie werd zeer waarschijnlijk de enige droge en moest er gelijk een goede tijd gezet worden. Na een vijftal ronden zat Allard al een halve seconde onder zijn snelste tijd. Vier ronden later nog een volle seconde eraf. En aan het einde van de training was het totaal opgelopen tot 1,8 seconde. De hele training zat Allard tussen een 9e en 16e positie, bij het vallen van de vlag eindigde hij als 10e.

Precies zoals de weersvoorspellingen aangaven begon het aan het einde van de middag te regenen. Hoewel de baan niet volledig nat was werd er toch met regenbanden vertrokken. Allard kreeg het vrij snel naar zijn zin, hoewel het voor hem toch regelmatig spannend werd, behaalde hij uiteindelijk een 6e plaats.

Zondag ochtend toen de warming-ups gestart moesten worden, werden deze uitgesteld door zeer dichte mist waardoor rijden onmogelijk was. Er werd pas twee uur later begonnen en de warming-ups duurden maar tien minuten. Ook deze keer weer op een half natte baan. In de vijf rondes die Allard reed stond hij constant boven aan de lijst en was hij uiteindelijk 0,7 seconden sneller dan de nummer twee. Zijn visitekaartje was afgegeven!

Gelukkig werd het toch in de middag weer lekker warm en zonnig weer. De start vond pas om half vijf plaats. Vanaf de derde startrij kwam Allard erg goed weg en als 7e kwam hij de eerste ronde door. Er ontstond een groepje van zes man vechtend om de derde positie. Allard lag 7e totdat de motor van de rijder voor hem het begaf. ÔÕIk klapte bijna bij hem achterop, hierdoor moest ik iets van het gas en verloor ik de aansluiting met de rest.ÕÕ De achterste van dat groepje maakte aan het einde van de ronde ook een foutje waardoor hij rechtdoor moest, hierdoor ging Allard in een ronde tijd van de zevende naar een vijfde positie. Toen de nummer twee van zijn motor viel kwam er een rode vlag. Hierdoor mocht Allard het tweede gedeelte van de race vanaf de eerste startrij starten! Dat ging hem ook goed af, want hij ging de eerste bocht als tweede in. Dat wist hij zelfs een ronde vol te houden. In de tweede ronde verloor hij twee plaatsen doordat hij op het erg snelle stuk van het circuit op het laatste moment binnendoor gestoken werd, waardoor Allard van het gas af moest. Door een schakelfoutje van hemzelf verloor hij de aansluiting en reed hij de laatste 12 rondes met de nummer vijf op ongeveer een seconde achter hem. ÔÕDit was gewoon een super race! Allebei mijn starts waren er goed en vooral als tweede de eerst bocht ingaan geeft een kick. De laatste rondes waren wel erg zwaar op dit erg spectaculaire en snel circuit. Laat de WK in Assen nu maar komen!ÕÕ

Met een uiteindelijke vierde positie was iedereen erg tevreden en kon er met een goed gevoel weer huiswaarts vertrekken worden, waar de voorbereiding voor de WK te Assen volledig in gang gezet wordt.