DSB: START Racing supertevreden terug uit Spanje

69

Na een prima verlopen trainingsweek in Spanje, ziet START Racing het komende seizoen met veel vertrouwen tegemoet. De nieuwe Yamaha R6 is coureur Rik Lenters meer dan goed bevallen.

Rik Lenters was de snelste man van het veld in Albacete.







Deze motor is in geen velden of wegen te vergelijken met de 2005-versie. De nieuwe R6 werd aan de tand gevoeld op achtereenvolgens de circuits van Barcelona, Valencia en Albacete.

Na nog een avond flink aanpoten, om de op het laatste moment gearriveerde veringonderdelen te monteren, vertrok het team zaterdag 4 maart Õs morgens in alle vroegte. Onderweg de nodige sneeuwbuien getrotseerd. Desondanks niet veel oponthoud gehad en na 22 uur parkeerden we de DAF bij het Circuit de Catalunya. Niet op het rennerskwartier, want dat was nog gereserveerd voor de heren GP-coureurs. De volgende dag de GP-training bekeken. We waren niet de enigen; hier komen meer fans op af dan naar 3 ONKÕs bij elkaar. Onvoorstelbaar, wat leeft dat hier!

De training in Barcelona stond in het teken van meters maken. Õs Morgens eerst het blok inrijden en de nieuwe fiets leren kennen. De eerste kilometers voelden meteen al heel goed aan en ook de zitpositie op de nieuwe motor was o.k. Õs Middags werd er al wat harder aan getrokken. Een steen tegen de radiateur gooide even roet in het eten; na montage van een nieuwe radiateur kon er weer verder getraind worden. Rik ging steeds vlotter rond en al gauw werd een andere tandwielbezetting gemonteerd. De volgende dag werd er getest met diverse settingen van de voorvering. Dit pakte goed uit en was ook duidelijk te zien aan de rondetijden. Na twee dagen op dit prachtige Circuit de Catalunya werd deze training dan ook naar volle tevredenheid afgesloten.

Rik was helemaal in zÕn sas met de nieuwe R6:

ÒTijden geleden, dat ik zo lekker heb gereden. Het is een compleet andere fiets. Deze stuurt echt stukken beter, het gaat allemaal veel soepeler.Ó

In Valencia werd er onder prachtige weersomstandigheden verder gewerkt aan het testen met de vering. Vorig jaar hier ook geweest, dus na een paar rondjes op dit compacte circuit met het vele bochtenwerk, zat de snelheid er al weer lekker in. Aan het eind van de eerste sessie zat Rik al ruim onder de snelste tijd van vorig jaar! Õs Middags stak de wind op en was er veel verkeer op de baan; dus lukte het niet om de tijd nog verder aan te scherpen. Op vrijdag was de wind nog niet echt gaan liggen, maar wel opnieuw een fijn temperatuurtje van ruim 20 graden. Weer veel getest met de vering, met name met de achterkant. Het was iets minder druk op het circuit dan de vorige dag en hierdoor had Rik meer vrij baan. En al was hij zelf niet helemaal tevreden, het lukte toch om anderhalve seconde van de tijd van gisteren af te rijden. In vergelijking met vorig jaar wist hij bijna 3 seconden harder rond te gaan, dus dat was zeker niet verkeerd. Na inmiddels zoÕn dikke duizend testkilometers voelt Rik zich al prima thuis op deze R6.

In Albacete was het gebeurd met het Ôkorte broeken-weerÕ; met het kwik Õs morgens nauwelijks boven de 10 graden kon de dikke trui aan en de wintermuts op. Zaterdag werd voor Rik helaas een niet geplande rustdag; de monteurs daarentegen konden de handen uit de mouwen steken. Na een paar rondjes werd de motor namelijk veel te warm en gooide het water er uit. Met het vermoeden van een lekke koppakking werd uit voorzorg het blok gewisseld.
Zondag waren de weergoden ons goed gezind; de wind was een stuk minder en daardoor ook een aangenamere gevoelstemperatuur. In de eerste sessie het nieuwe blok ingereden. Õs Middags was er een trainingswedstrijd voor de klasse tot 600. Rik en Remar-coureur Marcel van Nieuwenhuizen deden hier ook aan mee. Eerst 2 opwarmrondjes en dan met vliegende start een race over 8 ronden. Je kon duidelijk zien dat Rik ŽŽn van de snelste coureurs was. Na de finish werd van de 8 ronden de totaaltijd genomen en bleek Rik inderdaad de snelste man van het veld te zijn. Er volgde zelfs een heuse prijsuitreiking met beker, champagne en het volkslied. Marcel van Nieuwenhuizen werd zesde.
Na dit leuke intermezzo moest de knop weer om, want er was nog een sessie te gaan. Dit was geen succes, want het was overvol op de baan. Er waren veel langzame rijders, waardoor het gewoon te gevaarlijk werd door het grote snelheidsverschil. We besloten we om vroegtijdig te kappen; een fantastische week wil je immers graag goed afsluiten.

We vertrokken dan ook met een lekker gevoel huiswaarts. Rik is supertevreden met de nieuwe R6. De motor loopt prima en stuurt ongekend goed.

Rik: ÒAls ik dan terugdenk aan voorgaand seizoen, is het echt een wereld van verschil. Toen kreeg ik de motor soms de bocht bijna niet door en nu gaat het zo gemakkelijk. Dit geeft veel vertrouwen. Ik kan niet wachten tot het nieuwe seizoen begint, want dan weet ik waar ik echt staÓ.

START Racing maakt zich nu op voor de eerste ONK-race op 2 april. Maar eerst volgt nog de teampresentatie op woensdag 29 maart a.s. bij ÔDe ViersprongÕ in Nieuwleusen. Een uitgebreid verslag van de Spaanse trainingsweek vind je op www.start-racing.nl.

Met vriendelijke racegroet van START Racing, Gea Luttels

Bewerking: Monique Kramer; [email protected]