DSB: Teamverslag Molenaar racing: Istanbul, de races

63

Na een goede start pakte Jakub Smrz in de openingsronde van de 250cc race direct 5 man inde eerste paar bochten. Totdat De Puniet zijn machine onderuit trok en ÔKubaÕ van het gas af moest voor de voor hem langs glijdende machine

SMRZ (15E) PAKT WˆäˆäR EEN WK-PUNT, MAAR VERSPEELT WEDEROM METERS IN SLOTRONDE







ÒDat kostte me weer een plaats, maar de 15e plaats na de eerste ronde was goedÓ, opent Smrz, die van een 19e startplaats aan de 20 ronden tellende race was begonnen. Het probleem met het stuiteren van de motor op zaterdagmiddag kon niet worden verholpen, omdat het waarschijnlijk een balans-as in het blok was die op hoge toeren voor het stuiteren van de machine zorgde. Daarom werd de warm up met ŽŽn machine gereden, de Honda waar hij zaterdagmiddag ook zijn beste tijd mee zette. ÒDe machine en bandenkeuze was OK. Ik lag constant in gevecht met Debon, Ballerini en Giansanti. We streden als aan een touwtje op de 5,3 km lange baan, waar het met namen vanaf het oplopende lange rechte eind iedere keer een kwestie was van slipstreamen en uitremmen. Ik lag zelfs enige tijd 13e voor Debon. Ook bij het ingaan van de laatste ronde toefde ik op plaats 13, goed voor 3 WK-punten, maar ik lag ongunstig. Ik wist dat ze uit mijn slipstream over me heen konden komen, maar een plaats terugzaken wilde niet lukken. Mijn concurrenten kenden de tactiek uit de voorafgaande 125cc race. En ja hoor, bij het slipstreamen en uitremmen op het laatste rechte stuk werd ik verschalkt. Balen. Godver!Ó, vloekte Smrz, die net als vorige week in Phillip Island in de slotfase twee man voor zich moest dulden, die hij eigenlijk de gehele race achter zich wist te houden. ÒIk remde heel laat voor de laatste S-bocht, maar daardoor was mijn bochtensnelheid iets te laag en kwamen ze langszij. Nu moet ik me maar met ŽŽn WK-punt tevreden stellen, daar waar ik er 2 extra had kunnen pakkenÓ, besluit Smrz, die zichzelf voor straf een koude douche voorschotelde.

SASCHA HOMMEL (26E) RIJDT RACE UIT, MAAR LEGT ZICHZELF TE VEEL DRUK OP

Tijdens de warm up training kwam Sascha Hommel op een paar tiende na aan zijn snelste tijd uit de training, terwijl de kille omstandigheden rond de klok van acht uur niet echt in het voordeel waren. Dat gaf de jonge Duitser toch weer wat moed voor de wedstrijd, waarin hij hoopte aan te kunnen pikken bij een groepje. ÒMijn start was goed en in tegenstelling tot de twee eerdere GPÕs die ik voor het team reed kon ik mijn race volmaken, daar waar ik in Qatar (ontsteking) en Phillip Island (touchŽ en val) niet verder kwam dan de openingsronde. Maar al snel moest ik de mannen voor me laten schieten. Het ging qua rondetijden niet slecht, hoewel de laatste 5 ronden de grip op was van het zachtere D-type Dunlop waar we voor gekozen hadden. Misschien had ik wel voor de hardere D moeten gaan, omdat de temperatuur iets hoger was geworden. Maar dat zou qua uitslag niet veel uitgemaakt hebben. Ik merk aan mezelf dat ik te verkrampt rij. Met insturen van een bocht bemerk ik dat al, maar ik weet die krampachtigheid maar niet van me af te schudden. Ik ben blij dat ik de race heb uitgereden, maar het feit dat ik ver achter mijn concurrenten als laatste over de finish ging, daar baal ik van. Maar het vinden van een goed ritme als je alleen rijdt is niet echt makkelijkÓ, meldt Hommel, die zichzelf met nu nog maar ŽŽn GP te gaan toch wil bewijzen. ÒDaarin gaat hij iets te verÓ, vindt monteur Rob van Dorrestein, die de 15-jarige Duitser nu drie GPÕs begeleidt. ÒSascha wil dolgraag, tŽ graag. We praten iedere GP weer op hem in dat hij ervaring op moet doen in zijn debuutjaar en niet mag verwachten dat hij punten pakt. Maar na de problemen die hij bij Malagutti heeft gehad legt hij zich iedere GP wel meer druk op, zo lijkt het wel. Dat moet veranderen, want op deze manier forceert hij te veelÓ.

De laatste GP van wegrace-seizoen 2006 wordt op zondag 6 november verreden op het Circuit Ricardo Tormo in het Spaanse Valencia, waar nog ŽŽn WK-titel in de 125cc te vergeven is. Die strijd gaat tussen Thomas Lˆ_thi en Mikka Kallio (S-KTM), die na zijn val vandaag in Istanboel tegen een nagenoeg onoverbrugbare achterstand aankijkt van 23 punten. Alleen winst van Kallio en uitvallen van Lˆ_thi kan de 18-jarige Zwitser en Honda nog van de titel weerhouden.