DSB: Toseland vierde, Muggeridge valt in Superpole

75

Tijdens een dag met verschillend geluk voor de Winston Ten Kate Honda Superbike rijders zagen we James Toseland van een negende plaats na de reguliere kwalificatietraining stijgen naar de eerste rij na afloop van de Superpole, terwijl Karl Muggeridge een tegenovergestelde ervaring kreeg te verwerken met een val tijdens zijn Superpole ronde, dit nadat hij zich als tweede had weten te kwalificeren na de reguliere kwalificatie training.

Toseland, nieuwkomer in 2006 voor het Winston Ten Kate Honda team, zette op de kwalificatiebanden een super prestatie neer tijdens de Superpole en liet daarmee zijn snelheid zien welke hem in 2004 de titel in het wereldkampioenschap opleverde. Hij noteerde vandaag met een snelheid van 293 km per uur ook de hoogste topsnelheid. James zal nu zaterdag in de wedstrijd vanaf de eerste rij vertrekken, een indrukwekkende prestatie in het hele sterke deelnemersveld en dat in zijn eerste race weekend op een vier cylinder Superbike .







Tot aan zijn pech in de Superpole was Karl Muggeridge een kandidaat voor de rijder van de dag, een tweede plaats scorend in de reguliere training, een tijd op racebanden noteren van onder de twee minuten grens in de afsluitende vrije training welke plaatsvond net voor de start van de Superpole. Muggeridge had bij het ingaan van een aantal rechterbochten een iets te hoge bochtensnelheid, kwam bij het uitkomen iets naast de baan en kwam ten val toen hij probeerde zijn eerste Superpole overwinning uit zijn carriˆ¬re binnen te halen. In het eerste deel van de Superpole ronde had hij ongeveer een halve seconde voorsprong op de rest.

Ronald Ten Kate Ð Team Manager

ÒWe waren in een goede positie voor de Superpole. James deed heel goed werk bij het wennen aan de machine, zichzelf aanpassend aan zijn nieuwe rol en het team heeft hard gewerkt aan zijn race set-up in plaats te gaan voor ŽŽn gekke snelle ronde. Zijn Superpole optreden was echt uitstekend, daarvoor een heel groot compliment voor hem. We hebben allemaal kunnen zien hoe de ronde van Karl ging; jammer genoeg heeft hij hem niet af kunnen maken. We hebben ook kunnen zien dat Karl dit jaar een grote stap voorwaarts heeft gemaakt vergeleken bij afgelopen jaar. De meerderheid van de mensen weten nu wat onze ambities voor 2006 zijn, duidelijk met de voorsten mee kunnen doen.Ó

James Toseland Ð SBK Winston Ten Kate Honda rijder
(4e Ð 2Õ00.112)

ÒDit is een goed resultaat voor mij met het nieuwe team, dus ik ben blij. Het kostte dit weekend een beetje tijd om op snelheid te komen, wat ook te maken had met de regen van gisteren en de afstellingen die hier heel verschillend zijn vergeleken met de meest recente test die we hadden in Valencia. Ik begreep de motorfiets nog niet helemaal en daardoor kostte het wat tijd om hem helemaal goed te krijgen, maar zoals we kunnen zien zijn we er nu. Mijn volledige vorige Superbike carriˆ¬re, zelfs het jaar dat ik in het Britse kampioenschap reed, is gebaseerd op twee cylinder motoren. Maar zoals we weten is er nog nooit iets mis geweest met de snelheid van de Ten Kate HondaÕs. Als je de snelheid dan te pakken hebt ben je al halverwege en dan heeft de Honda een geweldig pakket. Het team heeft mij met open armen verwelkomd en we werken heel goed samen.Ó

Karl Muggeridge Ð SBK Winston Ten Kate Honda rijder
(8e Ð geen volledige Superpole ronde)

ÒHet koelt aardig af in de namiddag hier en gedurende de Superpole werd het aardig fris. We opteerden ervoor om een iets harder voorband te monteren maar dat besloten we een paar uur daarvoor. Mijn laatste gedachte bij het verlaten van de pits was, Ôwe hadden moeten gaan voor een zachtere.Õ Ik pushte en pushte maar ik was iets te gretig bij het ingaan van de bocht. Het was de eerste van een serie van drie rechter bochten en je rijdt daar in de vierde versnelling, dus het was een crash op behoorlijke snelheid. Ik probeerde hem nog te redden maar kwam naast de baan. Het had slechter af kunnen lopen, maar omdat mijn snelste ronde in de reguliere training goed was voor een tweede plaats betekent het dat ik slechts terugverwezen wordt naar de tweede startrij.Ó

Officieel persbericht Winston Ten Kate Honda
Bewerking: Evert Slager; [email protected]