DSB: Û÷Net nietÛª in Francorchamps voor Swen

107

Het seizoen 2003 zit er op voor het START-team. De laatste race vond plaats op het prachtige circuit van Spa-Francorchamps. Racen in de Belgische Ardennen over het circuit met een lengte van 7 kilometer en met veel hoogteverschil, is voor de coureurs genieten. Verandering van spijs doet immers eten; al had het kwik afgelopen weekend wel wat graadjes hoger mogen stijgen. Maar alles beter dan dat Ôt hier regent. En met het zonnetje aan de strakblauwe hemel, kon er het gehele weekend flink gas gegeven worden. Dit verliep bij Swen niet helemaal naar wens, want het lukte net niet om nog wat puntjes te scoren voor het klassement.

Trainingen
Voor de 125cc-jongens die al om 8.30 uur het circuit opdraaiden voor hun eerste training, was het flink koukleumen. De thermometer gaf nauwelijks Ôboven nulÕ aan, want de nachtvorst was op bezoek geweest. De eerste kwalificatie voor de Supersport 600 stond voor 10.30 uur op het programma. Maar ondanks de kou werd het voor de monteurs nog even flink zweten. De motor wilde namelijk niet starten. Nu wordt dit ongeveer een uur voor aanvang even getest, dus hadden we nog tijd om uit te zoeken wat het euvel was. Eerst werd gedacht aan de accu of de brandstofpomp; later bleek ŽŽn van de CDI-kastjes de oorzaak te zijn. Schijnbaar te gevoelig voor de kou. Gelukkig kregen we de motor op tijd weer aan de praat.







Swen had al ŽŽn keer eerder (twee weken geleden) een dag getraind op Francorchamps, maar dat was in de regen. Nu was er geen spatje te bekennen en waren de omstandigheden prima en daardoor heel anders. Voor Swen was het dan ook even wennen om het gas flink open te schroeven. En een circuit van 7 kilometer lang, heb je natuurlijk ook niet ŽŽn, twee, drie op je harde schijf staan. In een veld met veel geroutineerde Belgen, die dit circuit als hun broekzak kennen, resulteerde dit in een voorlopig 21e plaats met een tijd van 2.46,12.

Daar moest in de tweede training nog heel wat van af, ook gezien de tijden van jongens waar Swen normaal gesproken bij in de buurt zit. Stukje voor beetje knabbelde Swen wel steeds iets van zijn beste tijd af, maar je ging er nog niet echt van op de punt van je tribunestoeltje zitten. Uiteindelijk bleef het klokje steken op 2.44,60; weliswaar sneller, maar toch gezakt naar de 23e startplaats. Dit was voor Swen een flinke tegenvaller, temeer daar hij zelf het gevoel had dat Ôie heel hard rondging. Aan de motor lag het volgens Swen niet, die liep goed en ook de vering was in orde. Ja, en dan weet je dat je het als coureur bij jezelf moet zoeken. Maar morgen is er weer een dag en wie weet is er met een goede start nog van alles mogelijk in de race.

Raceday
Na opnieuw een koude nacht werd de dag gestart met een ontbijt van opgebakken stamppot op brood. Samen met onze drie logŽes c.q. START-fans, was het namelijk de avond ervoor niet gelukt om de pan leeg te krijgen. Gek hˆ¬ÉÉÉ.als je stamppot maakt van een mud aardappels, zoÕn beetje een hectare gesneden andijvie en een half varken aan spekkies en rookworsten ??!!

Zondag arriveerden er nog meer fans uit Nieuwleusen, Dedemsvaart en Ulft e.o. En het had niet veel gescheeld of ze hadden Swen helemaal niet zien rijden. Op de starting-grid, nog voor de opwarmronde, bleek de motor water te lekken. Tijdens de opwarmronde hield Swen de motortemperatuur vanzelfsprekend goed in de gaten, maar er gebeurden geen gekke dingen. Bij het opstellen voor de start was het lekken opgehouden, dus besloot Swen om gewoon van start te gaan.

De start zelf was, misschien vanwege dit akkefietje, niet goed. Swen kwam slecht van de plek, maar wist desondanks in de eerste ronde 5 plaatsen goed te maken. Swen zat op de 18e stek, vlak achter Allard Kerkhoven, die ook slecht weg was. Het lukte Swen niet om aan het achterwiel van Kerkhoven te blijven. Dat was jammer want hem lukte het namelijk wel om aansluiting bij een groepje te krijgen. Swen kwam hierdoor na 4 ronden alleen te rijden, inmiddels 17e door een uitvaller. Uit het achterveld kwam niemand dichterbij, dus reed Swen de rest van de race over 10 ronden een eenzame strijd. Wel waren de rondetijden mooi constant en met een 2.42,46 was Ôie toch ruim 2 seconden sneller dan in de training. Door nog een uitvaller werd Swen als 16e afgevlagd en viste dus net achter het net met de O.N.K.-punten.

Reactie van Swen na afloop; ÔHet lukte mij niet om bij Allard aan te pikken, die ging echt te hard voor mij. Ik had moeite om de juiste rempunten te vinden en verloor daardoor veel te veel tijd. Ik mis gewoon ervaring op deze baan. Jammer, want ik had aan het eind van het seizoen graag nog een paar puntjes gescoordÕ.

De race werd gewonnen door Barry Veneman, na een enerverend gevecht met Sebastien Legrelle. Torleif Hartelman werd vierde en behield daarmee zijn tweede plaats in het kampioenschap.

Swen is uiteindelijk als 25e ge‘indigd in het Open Nederlands Kampioenschap. Er had misschien iets meer in het vat gezeten, maar in zijn eerste jaar heeft Ôie laten zien zijn mannetje te staan in de zeer competitieve Supersport 600. In een aantal races punten gepakt en als hoogtepunt een prachtige 14e plaats in de E.K.-wedstrijd in Assen.

A.s. zaterdag 25 oktober sluit het START-team het seizoen af met de jaarlijkse START-Finish-Party. Sponsors, supporters en raceliefhebbers zijn vanaf 20.30 uur van harte welkom in CafŽ-Restaurant ÒDe ViersprongÓ in Nieuwleusen.