DSB: Veel tegenslagen voor Mike Velthuijzen

71

Het was dan na lang wachten eindelijk zo ver. Alle rijders waren klaar voor de eerst ONK race van het seizoen. Voor ons liep het weekend helaas wat anders dan dat we hadden gehoopt.

De eerste tijdtraining was op Zondag 1e paasdag, helaas regende het en we moesten dus op regenrubber vertrekken.







Achteraf hadden we misschien beter klapschaatsen onder de motor kunnen monteren want het was zo glad dat in de Supercup 600 15 coureurs in 20 min onderuit gingen. Dat zijn dus 0,75 coureurs per min.

De bacoÕs hadden het zwaar, dus je kunt je wel voorstellen dat er aardig wat bacoÕs een paar kilootjes zijn afgevallen.

Gelukkig had ik zelf niet te kampen met valpartijen en ik zetten een 6e trainingstijd neer.

In de droge 2e tijdtraining had ik wat minder geluk , bij het wegrijden uit de pitsstraat ging er een van de bougieÕs kapot. Na het verwisselen en het opnieuw starten van de motor kon ik mijn training weer vervolgen, helaas had ik nog maar 4 rondjes om een tijd neer te kunnen zetten, en dat terwijl we de trainingen zo hard nodig hebben om het rijwielgedeelte passend bij mij te kunnen krijgen.

Jammer! Aan het eind van deze 4 rondjes werd er een 17 e plaats genoteerd.

Later bleek dat er een defect was aan de ontsteking en dat we een groot probleem met de setting van het rijwielgedeelte hadden. Daarom besloten monteurs Jan Geenen en Joost van Rooyen om de motor tijdelijk naar standaard terug te bouwen, we hadden tenslotte geen andere keus.

Daarvoor werd een ontsteking geleend bij oud coureur Willy Pomper ( Willie bedankt!!!!) En de oudere Honda van het MRTT moest Ôs nachts opgehaald worden uit Holland om de vering over te kunnen zetten.

Race 1
2e Paasdag stond de motor helemaal klaar, de eerste race kon beginnen. Gelukkig was het droog en er kon dus glad rubber gemonteerd worden. Vanaf een 17 e startplaats kon ik vertrekken met een motor waarmee ik alleen 1 opwarmronde als training had gebruikt en weliswaar voelde de motor goed aan.
Van een 17 e plaats reed ik een stukje naar voren richting een 9e positie, helaas zakte ik ietsjes terug naar een 11e plaats. De eerste plaats was voor Hans Smees, 2e werd Jan Roelofs en de 3e plaats was voor Randy Gevers.

Race 2
Naar enig overleg over rijwielgedeelte en wat aanpassingen ging ik vol vertrouwen naar de 2e race van die dag, de motor voelde immers al stukken beter aan dan voorheen. Maar helaas hadden we geen geluk dit weekend, in de opwarmronden overleed er een lager in het blok en dat was het dan, einde race!!! Ik heb zelf de race als toeschouwer mogen bekijken, Hans Smees pakte de 1e plaats, achtervolgend door de nieuwe rijder van Benjan motoren, Nikola Milovanovic en knap 3e werd de nieuwkomer in de 250 cc Raymond Schouten, die overigens de eerste race hard onderuit ging en dit mocht bekomen met een hand blessure.

Kortom, een niet volgens plan verlopen weekend met veel tegenslagen zowel voor mij als voor de hard werkende monteurs.

Maar we blijven lachen!!!!

We gaan vol vertrouwen de 2e ONK in Hengelo tegemoet en hopen dat we nu wat meer geluk hebben.

Uitslag Nurburgring:
Race 1
1. Hans Smees; 2. Jan Roelofs; 3. Randy Gevers; 4. Nikola Milovanovic; 5. Bram Appelo; 6. Ronald Beitler; 7. Erwin Postmus; 8. Henrik Voit; 9. Andy Sawford; 10. Frank Koch; 11. Mike Velthuijzen; 12. M Johannesen; 13. Ruud van Straalen; 14. Adriaan Boiten; 15. Carsten Sroeter;

Race 2
1. Hans Smees; 2. Nikola Milovanovic; 3. Raymond Schouten; 4. Bram Appelo; 5. Andy Sawford; 6. Maik Minnerop; 7. Henrik Voit; 8. Ronald Beitler; 9. Frank Bakker; 10. Erwin Postmus; 11. Jan Roelofs; 12. Ruud van Straalenn; 13. Frank Koch; 14. Richard Buchly; 15. Carsten Sroeter;

Mike Velthuijzen uitgevallen