DSB: Verslag 4e wedstrijd KNMV-cup te Assen op 7 juni 2003

47

Ruim een week na de vorige wedstrijd te Eemshaven werd weer eens op Assen gereden. Het is een erg drukke periode qua racen, want op 14 juni rijden we ook op Assen. De dreiging van een regenbui bleek ongegrond want de zon scheen gelukkig de hele dag. Sander had zich ten doel gesteld om een 1.32 te rijden en ik wilde een 1.33 neerzetten. Op mijn Mychron systeem kan ik elke gereden ronde bekijken en zo zien hoe lang ik in welke bocht zit, waar ik rem en waar ik weer op het gas ga. Dat lijkt allemaal overdreven, maar aan de hand van de gegevens had ik besloten om me op drie bochten te richten waar ik volgens mij wat tijd liet liggen.

Sander werd voor de kwalificatietrainingen ingedeeld in de A-groep en ik reed in de B-groep. Hoe de indeling in groepen gebeurt weet ik niet, maar het snelheidsverschil in de B-groep was vrij groot. Als een van de eersten ging ik de baan op en kon ik mijn snelheid opbouwen. Na drie ronden kwam ik echter al langzamere deelnemers tegen waardoor er niet echt snelle tijden inzaten. Mijn eerste vrije ronde reed ik in 1.34.5 en toen kwam ik weer in verkeer terecht. Uiteindelijk lukte het me om nog ÂŽÂŽn vrije ronde te rijden en dat deed ik in 1.33.364. Daar was ik uiteraard niet ontevreden mee, maar het was niet echt een superronde. Wel was het de snelste 600cc tijd van de training. Sander moest direct na mij rijden en kon na ÂŽÂŽn ronde alweer stoppen omdat er iemand vanaf was gegaan. Nadat ik hem mijn tijd liet zien wist hij dat hij niet achter kon blijven, wat ook voor hem resulteerde in een persoonlijk record van 1.31.794.







Voor de tweede kwalificatie verving ik mijn achtertandwiel door een 49-tands exemplaar (ipv 50-tands). Hierdoor wilde ik op de Veenslang iets aan topsnelheid winnen. Deze verandering voelde direct goed aan en ik hoopte dus onder de 1.33 te komen om me zo in de A-groep te kwalificeren. Het lukte me echter niet om een vrije ronde te krijgen, zodat mijn snelste ronde 1.33.721 was. Tijdens deze ronde werd er een gele vlag gezwaaid in Mandeveen (en ja, dan ga ik wel iets van mijn gas) en zat ik in de Ramshoek achter een andere rijder. Op het moment dat ik probeerde om een vrije ronde te cre‘ren stopte mijn motor ermee. Normaliter kan ik met een volle tank twee sessies rijden, maar door het iets hogere tempo lukt dat blijkbaar niet meer. Erg suf, maar liever tijdens de kwalificatie dan in de wedstrijd.

Sanders tweede sessie werd wederom onderbroken door een rode vlag en helaas slaagde hij er niet in om zijn tijd te verbeteren. Zijn snelste tijd was een 1.32.231, wat wel weer sneller was dan zijn snelste tijd van vorig jaar. Met 1.31.8 kwalificeerde hij zich in elk geval wel voor het eerst in de A-groep en wel op de 26e plaats. Geen slechte prestatie! Ik stond op de 3e plaats in de B-groep en verheugde mij dus om een gevecht om een podiumplaats en wellicht de overwinning. Toen ik na een paar uur wachten echter probeerde mijn motor te starten (weer voorzien van benzine) lukte dit slechts na aanduwen. De opwarmronde ging zonder noemenswaardige problemen, maar toen ik op de grid aankwam sloeg mijn motor weer af. Met geen mogelijkheid kreeg ik hem aan zodat ik naar de kant werd gedirigeerd. In de pits kreeg ik met behulp van Sander de motor weer aan de praat en ging de baan op. Bij het uitkomen van de Stekkenwal hield hij er weer mee op en kon ik ten tweedemale mijn motor langs de kant zetten.

Sanders start was niet bijzonder goed en het achterin starten is een bijzondere ervaring. Je hebt aan alle kanten coureurs met een rode waas voor hun ogen. Het niveau van de A-groep is hoog en er wordt scherper en harder gereden, wat zich wel eens wil uiten in fysiek contact. Na de eerste ronde ging iemand rechtdoor in de Ramshoek, kwam in de GT-bocht weer de baan op en werd voorspelbaar getorpedeerd door iemand anders. De race werd stilgelegd om de rijders en motoren van de baan te verwijderen. Dit duurde zo lang dat de race werd ingekort tot 6 ronden. We hadden inmiddels zoveel valpartijen gezien dat het doel van Sanders wedstrijd gewoon uitrijden was. Ook had Sander problemen met grip aan de achterkant. Voor de volgende race is een lichtere achterveer aangeschaft om te kijken of we de problemen kunnen oplossen. Sander eindigde op de 27e plek. Hij heeft hiermee bewezen in de A-groep thuis te horen.

Zoals eerder vermeld wordt er de 14e weer op Assen gereden en dan wil ik me in elk geval ook in de A-groep kwalificeren. Hiervoor moet ik zeker onder de 1.33 rijden. Sander wil een lage 1.31 rijden. Wat het probleem is met mijn motor weer ik nu nog niet, wel probeerde ik hem vanmorgen te starten (zondag) wat zonder problemen lukte. Wellicht is het toch de hitte in combinatie met een lege en daarna volle tank geweest. Ik haal deze week alles los om te kijken of alle kabels in orde zijn en ben er zaterdag gewoon bij. Hopelijk wordt het weer een zonnige dag zodat we onze tijden weer scherper kunnen zetten.

Maarten
#99