DSB: Vreugde en teleurstelling binnen team Molenaar

121

Met een prachtige 11e plaats voor zijn eigen fans heeft Honda-Molenaar racing coureur Jakub Smrz na 6 GPÕs van -net niet- de ban gebroken. Na een prima seizoensstart met een 12e en 14e plaats in Estoril en Sjanghai, liet Vrouwe Fortuna het in de afgelopen GPÕs helemaal afweten bij de Tsjech.

Twee keer gooide kapotte mechaniek roet in het eten en 4x finishte de 21-jarige coureur uit Jilovice op een 16e plaats, nŽt ŽŽn plaats te kort voor het scoren van een WK-punt. ÒEindelijk wilde het hier vandaag wel lukken. En dat voor eigen publiek en sponsors. Misschien dat het krachtvoer van onze nieuwe kok de doorslag heeft gegevenÓ, grapte ÒKubaÓ, die in het team support kreeg van de Tsjechische top kok Vaclav Smerda (zie onder). ÒHet team heeft perfect werk verricht en ik heb het kunnen bekronen met een 11e plaats, mijn beste score van dit seizoen, waarmee ik weer bij de top 20 in de WK-stand staÓ, vervolgt Smrz.







Zijn Nederlandse 125cc teammaat Raymond Schouten verging het minder goed. Vanaf een nette 27e startplaats ondervond de 20-jarige Brabander al in de warm up training last van onwillige elektronica. In allerijl werd alles vervangen, maar tijdens de race bleek het probleem ondanks alle noeste arbeid niet te zijn verholpen, waardoor Raymond zijn Honda al in de 5e ronde aan de kant moest zetten. Na afloop van de race volgde er een zwaar gesprek tussen Raymond, vader Mar en de teamleiding. ÒHet speelde al enige tijd, maar na goed overleg met Arie Molenaar en het team, heb ik besloten dit GP-seizoen niet af te maken.

Er was een verschil van inzicht over wat voor een invulling er aan de verdere zes GPÕs gegeven zou wordenÓ, reageerde Schouten na afloop. ÒRaymond en het team zitten niet op ŽŽn lijn wat de voortzetting van dit seizoen betreft. We betreuren het ten zeersteÓ, opent teammanager Arie Molenaar. ÒEr is veel en goed gesproken, maar het helen van de breuk tussen Raymond en het team bleek niet meer mogelijk. In goed overleg hebben we besloten dat de wegen scheiden.

Hoe en met wie we verder gaan zal in de komende weken beslist wordenÓ, besluit Molenaar.

Raymond Schouten ondervond tijdens de warm up training op zondagmorgen al problemen met de elektronica. Tenminste, zo laat het zich aanzien. ÒDe machine hield wat in en de monteurs hebben direct na binnenkomst alles veranderd, nagekeken en vervangen om het probleem te kunnen verhelpenÓ, opent Schouten. ÒWe hebben alles gecheckt, bougie, bobinekabel, de carburateur nagezien, benzine vervangen, bedrading gecontroleerd etc. Al warm draaiend op de standaard, klonk de motor daarna goedÓ, meldde monteur Robert Dorrestein. ÒMaar in de warming up lap haperde de motor al weer een keer. Ik dacht nog dat het misschien gekomen was van het aanraken van de ontstekings ÔkillerÕ bij het schakelenÉ

Het rode licht sprong uit en ik liet de koppeling los en zette het gas er op. Maar ik kwam werkelijk helemaal niet van mijn plek. De machine smoorde en pruttelde. Daarna pakte de motor echter weer op en kon ik als laatste aan de race beginnen. Maar in het 2e deel van de openingsronde wilde de motor na het terugschakelen al niet meer oppakken. Daarna ging het een paar ronden goed en kon ik een aantal rijders terugpakken, maar in de 4e ronde stopte de machine er nagenoeg helemaal mee. Toen heb ik de motor maar tegen de vangrail neergezet, omdat ik anders misschien wel te veel schade aan het blok zou maken. Je snapt wel hoe ik me voelÉÓ, mompelde Schouten danig teleurgesteld. Na afloop van de race maakten Raymond en na goed overleg met het team bekend dat hij het GP-seizoen niet afmaakt.

Voor Jakub Smrz kwam deze topprestatie precies op tijd. ÒHet is mijn beste prestatie in de 250cc klasse dit jaar en een evenaring van mijn beste resultaat in 2004, waar ik 11e werd in Le Mans. Dit is het juiste moment, onder de keurende ogen van mijn sponsors en fans. Dit weekeinde heb ik voor het eerst twee machines tot mijn beschikking gehad en zie het resultaat. We hebben de beste set-up van beide machines kunnen combineren voor een perfect opererende Honda voor de race. Dit werkt perfect en op deze manier kan ik er echt het beste uit halenÓ, opent Jakub, die vol trots de felicitaties van de in groten getale toegestroomde Tsjechische media en fans in ontvangst nam. ÒMijn start was goed, hoewel ik in de eerste bocht nog een touchŽ had met Debon. Daarna vocht ik lange tijd met Locatelli, maar we hielden elkaar te veel op. In de openingsfase wist ik evengoed 2 plaatsen op te klimmen. De verdere race streed ik om de 11e en 12e plaats. In de slotfase was er de strijd met Anthony West, maar die wist ik met mijn ervaring hier op dit circuit in de allerlaatste ronde af te troeven. Het was een psychologisch gevecht en precies in de goede allerlaatste bocht, met een perfecte timing prikte ik hem er tussen en de 5 WK-punten waren voor mij. Hiermee verdubbelde ik bijna mijn aantal WK-puntenÓ, glunderde Smrz, die de gezichten na de treurige melding van Schouten weer enigszins deed opfleuren.

Over 3 weken strijkt het GP-circus neer in het Japanse Motegi (18 sept.) om in Azi‘ drie GP-weekeinden achtereen te rijden (25 sept. Sepang-Maleisi‘, 2 okt. Doha-Qatar).

Topkok Vaclav Smerda verzorgt innerlijke mens bij Arie Molenaar Racing Team

Voor de Gauloises GP Cesky Republiky van dit weekend heeft het Arie Molenaar Racing Team van Jakub Smrz een extra zetje in de rug gekregen in de vorm de beroemde Tsjechische kok Vaclav Smerda, die in de keuken stond van de Hospitality Unit alias gastenontvangstruimte van het Nederlandse team. Vaclav Smerda is in Tsjechi‘ bekend als de offici‘le kok van president Vaclav Klaus, maar ook van zijn voorganger Vaclav Havel. Zijn talenten zijn ook in de rest van Europa uiterst gewaardeerd, want hij heeft ook gewerkt voor de Spaanse koningin, de Deense koninklijke familie en andere hoogwaardigheidsbekleders verspreid over het hele continent. ÒHet is de eerste keer dat ik naar een Grand Prix kom en het is een hele interessante ervaring,Ó legt chef Smerda uit. ÒHet is erg leerzaam want ik heb nog nooit zoiets als dit gezien. Natuurlijk heb ik dit weekend, met meer dan 130 gasten, verdeeld over zaterdag en zondag, veel te doen maar ik kan ook een beetje van de actie genieten. Ik vind het leuk om te zien hoe de monteurs hun werk doen, het heeft een bepaalde aantrekkingskracht omdat het handwerk is, je moet dus nauwkeurig en accuraat werken en je moet er uit halen wat er in zit . Het lijkt dus een beetje op koken!Ó.