Raceteam Oosterveen’s Olie na afloop van de 501 van Assen (foto credit: Henk Mannes)

Even was het nog onzeker of raceteam Oosterveen’s Olie wel mee zou doen met de 501 km van Assen, een endurance wedstrijd over 111 ronden, waarvoor Coen Bouwmeester zich eerder al had aangesloten bij Joël en Manuël. Tijdens de kwalificatie van het NK Supercup 600 kampioenschap op zaterdag 11 juni raakte Manuël geblesseerd aan zijn beide enkels en rechter onderarm nadat hij zich als derde had gekwalificeerd. Nog diezelfde dag was het Michiel Burger, coureur in de supercup 1000, die zich aanbood om in plaats van Manuël mee te doen met de 501 km van Assen voor Raceteam Oosterveen’s Olie.

Op vrijdag 1 juli werd er door Joël en Michiel nog de hele dag getraind onder wisselende omstandigheden en voegde Coen zich ’s avonds bij het team om de strategie voor de volgende dag te bespreken.

In een ontspannen sfeer begon Michiel 2 juli vanaf 10.27 uur aan zijn eerste kwalificatie en reed constant strak in de top tien. Daarna was het de beurt aan Coen en die deed er nog een schepje bovenop waarna de eerste kwalificatie werd afgesloten op een uitstekende derde plaats. Aan het begin van de tweede kwalificatie welke om 11.26 uur van start ging begon het te regenen en was het de beurt aan Joël om zich te kwalificeren voor de wedstrijd. Toen hij zijn verplichte zes ronden had gereden en de baan een droog spoor liet zien ging Joël naar binnen en mocht Coen op droog weer banden beginnen aan zijn tweede kwalificatie. Omdat er op sommige delen van het circuit nog natte plekken waren, bouwde Coen zijn kwalificatie rustig op en behaalde uiteindelijk de tweede tijd. Omdat de tijden uit de eerste kwalificatie niet werden verbeterd, bleef Raceteam Oosterveen’s Olie als derde gekwalificeerd staan.

Tijdens de derde en laatste kwalificatie welke om 12.55 uur van start ging was het nogmaals de beurt aan Michiel en Joël om een aantal ronden te rijden. Omdat de tijd van de eerste kwalificatie niet werd verbeterd en een coureur van een ander team net iets sneller rond ging, verloor Raceteam Oosterveen’s Olie één positie en mocht daarmee de wedstrijd starten vanaf een meer dan verdienstelijke vierde plaats.

Klokslag 14.45 uur werd door Hennie Lentink de Nederlandse vlag gezwaaid en mochten alle coureurs via de “Le Mans” start naar hun motor rennen en vertrekken. Onder oorverdovend lawaai gingen 55 coureurs van start voor hun 111 ronden durende wedstrijd. 

Coen, die tijdens de kwalificatie de snelste tijd noteerde voor Raceteam Oosterveen’s Olie, ging voortvarend van start en lag na de eerste doorkomst op de derde plaats. Een ronde later wist hij door te komen op de tweede plaats en gaf deze positie gedurende de eerste stin niet meer uit handen. Na achttien ronden nam Michiel het stokje over en kwam als zevende terug in de baan. Een ronde later lag hij al weer vierde en door alle pitstops waren er voortdurend wisselingen van positie. Nadat er zesendertig ronden waren afgelegd kwam Michiel, liggend op de vierde positie, naar binnen om te wisselen met Joël. Hij kwam als achtste terug in de baan maar pakte al vrij snel twee posities terug om nog een ronde later als vijfde en daarna zelfs weer als vierde door te komen. Deze positie behield hij tot aan de volgende wissel en nadat er vierenvijftig ronden verreden waren kwam hij binnen en was het weer de beurt aan Coen voor zijn tweede stin.

Liggend op de zesde positie ging Coen er goed voor zitten, lag lange tijd op de vijfde plaats en kwam, nadat er vierenzeventig ronden verreden waren, liggend op positie vier naar binnen om weer te wisselen met Michiel. Met één plaatsje verlies begon hij aan zijn tweede stin en reed wisselend per ronde op de vijfde en zesde plaats totdat het in de negentigste ronde van de wedstrijd ineens begon te regenen. Rijdend op slicks kon hij nog één rondje vol maken en kwam toen naar binnen om te wisselen met Joël die klaar stond op droog weer banden. Om goed voorbereid te zijn had het team besloten om de motor van Coen op regenbanden te zetten voor het geval het zou gaan regenen. Dit bleek een uitstekende set want toen Michiel binnen kwam om te wisselen was het niet Joël die klaar stond maar Coen.

Met een bijna perfecte pitstop vervolgde Coen na éénennegentig ronden de wedstrijd en behield hierbij zelfs de zesde positie. Daar waar andere teams minder voorbereid waren lag Raceteam Oosterveen’s Olie na enkele ronden al weer op de vierde plaats en voerde de snelheid onder deze lastige omstandigheden steeds verder op. De zon liet zich zien, het water op de baan begon te verdampen en er ontstond een droog spoor. Dit weerhield Coen er niet van om met zijn regenbanden steeds harder te gaan en hij was op een bepaald moment verreweg de snelste coureur op de baan. De derde plek in de wedstrijd kwam steeds meer binnen zijn bereik en in ronde honderdtwee passeerde hij de coureur die tot op dat moment deze positie stevig in handen had. Direct sloeg hij een gat en liep ronde na ronde verder uit. Omdat het circuit steeds droger werd zocht Coen op de rechte stukken zoveel mogelijk het natte op om zijn regenbanden te sparen. Daar waar anderen genoodzaakt waren om te wisselen naar droogweer, hield hij stand en gaf de derde plaats niet meer uit handen. Onder luidt gejuich van het hele team kwam Coen na honderdtien ronden als derde over de finish en bezorgde daarmee Raceteam Oosterveen’s Olie haar eerste podium.

Onder gejuich van de vele aanwezigen mocht Raceteam Oosterveen’s Olie met teamcaptain Twan Arnts en de coureurs Coen Bouwmeester, Michiel Burger en Joël Wienen het podium betreden om samen met de nummers één en twee alle felicitaties en bijbehorende bekers en champagne in ontvangst nemen en te luisteren naar het Nederlandse volkslied.

Wat geweldig begon is nog mooier geëindigd en Raceteam Oosterveen’s Olie bedankt iedereen die een bijdrage heeft geleverd aan het behalen van dit succes en dan noemen wij in het bijzonder de coureurs Coen Bouwmeester, Michiel Burger en Joël Wienen met hun fantastische crew, want zonder hun inzet was dit niet mogelijk geweest, top gedaan allemaal!

Wilt u dit alles ook eens live meebeleven, kom dan 16 juli naar het TT circuit van Assen om te genieten van de volgende wedstrijd in het OW NK Supercup 600 kampioenschap.