Endurance in de 21e eeuw

104

De laatste drie jaar heeft het Wereldkampioenschap Endurance een paar grote veranderingen ondergaan. In 2000 begon het zich al uit de traditionele geografische grenzen uit te breiden en teams werden steeds professioneler en richtten zich steeds meer op de aanpak van de lange termijn in het kampioenschap.

2001 Ð De introductie van de Superproduction klasse
Misschien wel een van de meest indrukwekkende ontwikkelingen in het seizoen 2001 was de introductie van de Superproduction racing klasse. Dit combineerde de gereduceerde kosten en gaf groter vertrouwen in de Stocksport klasse. Waar de gemodificeerde chassis is toegestaan in de Superbike klasse, is die essentieel voor het Endurance racen. Het geeft teams de mogelijkheid zich te richten op de speciale aspecten van motortechniek en de race zelf. Teamwork tussen rijders en de teambemanning werd essentieel, met een strategie voor het seizoen werd ook de concurrentie groter. Het seizoen groeide tot acht rondes, verspreid over de hele wereld.







2002- Eerste Chinese zege in een Wereldkampioenschap voor motoren
Voor de alle eerste keer zijn teams die ingeschreven zijn in de Superbike, Superproduction en Stocksport klasse allemaal aan het strijden in ŽŽn Wereldkampioenschap. Het aantal ÒpermanenteÓ teams die zich hebben ingeschreven om te strijden in het hele seizoen is weer gegroeid, afgespiegeld tegen het feit dat het nog altijd gunstiger is om een heel seizoen mee te doen in plaats van diverse aparte races. Het gros van deze teams die zich hebben ingeschreven in de Superproduction klasse, bewijzen het door middel van hun resultaten.
2002 zag ook de introductie van de 200 mijl sprint races. Het seizoen werd geopend met de vernieuwde 200 Miglia di Imola en werd afgesloten met de gekke en zeer spannende Vallelunga 200. Deze races hebben een nieuw aspect weten te brengen in het meest gevarieerde Motorrace kampioenschap.
Tevens is het voor de eerste maal in de geschiedenis een chinees team (Zongshen) gelukt om een Wereldkampioenschap voor motoren te winnen.

2003- 8 races, deelname uit 16 landen
2003 Zal ons nog meer race formats brengen, een internationale startopstelling en een nog grotere diversiteit van fabrieken. Het kampioenschap doet Spanje, Oostenrijk en Holland voor de eerste keer in de recente geschiedenis aan. Met de grenspaal in Albacete voor de 12- uurs race die Õs nachts gereden wordt.
De rest van Europa wordt niet vergeten, met bezoeken aan San Marino, Tsjechi‘, Japan, Duitsland en Itali‘ als in de voorgaande jaren. En met een Chinese team als leidende wereldkampioen en concurrenten van zo ver van huis als de Verenigde Staten en Slowakije, is de competitie nu echt een internationaal evenement met 16 landen die vertegenwoordigd worden.