Finishpraat: Schleizer Dreieck

1661
Rob Hartog op de Schleizer Dreieck in 2022 | Foto credit: Damon Teerink

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over het schitterende IDM evenement op de Schleizer Dreieck die komend weekend op de kalender staat.

Het voorlaatste weekend van juli – komend weekend in dit geval – staat jaarlijks in het teken van geweldige motorsportevenementen. Geen MotoGP of WorldSBK deze keer. Het gaat om drie evenementen in internationale kampioenschappen op klassieke circuits. Bijna ieder jaar valt de BSB op Brands Hatch, het IRRC in Chimay en het IDM in Schleiz – of beter gezegd Schleizer Dreieck – in hetzelfde weekend. Ook in 2023. Ik heb alle drie de evenementen al eens mogen bezoeken. Allemaal absolute aanraders! Vorig jaar heb ik een Finishpraat geschreven over het bijzondere IRRC-evenement in Chimay. Dit jaar gaat mijn Finishpraat over de IDM-ronde op de Schleizer Dreieck.







Het IDM is een groot internationaal kampioenschap waar rijders uit heel Noord- en Oost-Europa naartoe trekken. Er wordt gereden op circuits als Oschersleben, Most, Hockenheim en natuurlijk het ons eigen TT Circuit Assen. Midden in het seizoen staat jaarlijks een ‘buitenbeentje’ op het programma. Dat klinkt negatief, maar zo is het absoluut niet bedoeld. Het evenement in Schleiz is vanwege meerdere redenen uniek. Allereerst het circuit, want het is geen permanent circuit zoals we die kennen van de Sachsenring en Assen. Is het dan een stratencircuit? Nee dat ook niet volledig. Het zit er als het ware een beetje tussenin; een semi-permanent circuit is in mijn ogen de beste benaming voor de Schlezier Dreieck. Maar het is niet het circuit alleen.

Voordat ik rond 2014 gingen schrijven in de motorsport kende ik het circuit van Schleiz wel van naam, maar hoe populair het evenement was wist ik toen nog niet. Ik had wel eens een filmpje gezien dat een rijder in het maisveld schoot, maar veel meer dan dat wist ik niet. Vanaf het begin dat ik gingen schrijven in de motorsport bezocht ik veel IDM evenementen. Daar greep ik al snel de tip; ‘je moet echt eens naar Schleiz gaan’. Het bleek een goede tip. De eerste keer dat ik het IDM evenement in Schleiz bezocht was ik gelijk onder de indruk. Toen ik samen met twee vrienden met de auto aankwam begeleidde onze navigatie ons naar een dorp. Dat bleek een punt te zijn halverwege het circuit. Op dat punt komen de rijders slingerend tussen de maisvelden naar beneden denderen. Een geweldig uitzicht! Toen we vervolgens wel de echte ingang van het circuit hadden gevonden en een rondje om het circuit gingen lopen keken we onze ogen uit.

Pepijn Bijsterbosch (55) op de Schleizer Dreieck in 2022 | Foto credit: Damon Teerink

Het circuit is echt bijzonder en zit vol met hoogteverschillen. Het circuit wordt afgewisseld met krappe bochten tot zeer vloeiende delen met blinde bochten. Het is zeker op sommige punten wel tricky, zeker voor rijders die gewend zijn om enkel op permanente circuits te racen. Door de hoogteverschillen kunnen de rijders op sommige plekken nauwelijks hun voorwiel aan de grond houden. Zeer spectaculair voor de bezoekers. En deze bezoekers zijn er veelvuldig in Schleiz. Samen met de seizoensfinale in Hockenheim is de Schleizer Dreieck al jaren veruit het best bezochte IDM evenement. Rondom het circuit – praktisch aan de baan – zijn er ook kampeermogelijkheden waar veel van gebruik wordt gemaakt. Ook zijn er allerlei activiteiten rondom het circuit. Het circuit is prachtig gelegen in een heuvelachtig gebied. Vroeger veelal tussen de maisvelden en de bossen. Tegenwoordig hebben de maisvelden deels plaatsgemaakt voor zonnepanelen velden. Ook de paddock is nog klassiek. Er is wel een pitstraat, maar er zijn geen pitboxen. Achter de pitstraat is een klein paddock, waar slechts enkele teams op asfalt van eigen tent hun pitbox kunnen maken. Daar staan veelal de grote teams in de IDM Superbike, Supersport en Supersport 300. De overige teams staan in een ander paddock bij de eerste bocht. En ik kan je uit ervaring vertellen; dat is een heel stuk lopen. Want ook het mediacentrum – zeg maar oud klaslokaal – bevindt zich ook bij de eerste bocht waar vroeger de start-finish toren was. Want de geschiedenis van de races in Schleiz gaat ver – heel ver – terug! Om precies te zijn; dit jaar wordt het 100-jarig jubileum gevierd van het natuurrijke stratencircuit.

Om als toeschouwer de IDM races in Schleiz te bezoeken is in mijn ogen een absolute aanrader. Het circuit is fantastisch. Een rondje rondom het circuit lopen is dan ook eigenlijk een must. Dat in combinatie met de gezellige sfeer, het vele publiek en het toegankelijke IDM paddock maakt het tot een geweldig motorsportevenement. Nog niet helemaal overtuigd? De IDM races zijn altijd live te volgen op YouTube. Via de website www.idm.de/live is de link te vinden. Ik zou zeggen; kijk dit weekend naar de races en het evenement. En wie weet; volgend jaar op naar Schleiz!

Tot volgende week,
Asse Klein.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.