Franco Morbidelli puntloos in Qatar door haperend ‘holeshot device’

4788
franco-morbidelli
Franco Morbidelli - Qatar | foto© Sepang Racing

Franco Morbidelli kijkt terug op een zeer teleurstellend verlopen eerste MotoGP race van 2021 zondagavond in Qatar. De Petronas Yamaha SRT coureur eindigde op een teleurstellende achttiende plaats, naar nu bekend is geworden vanwege een probleem met het nieuwe startsysteem, het zogenaamde ‘holeshot device’.**

Voorafgaand aan het 2021 MotoGP seizoen werd Franco Morbidelli steevast genoemd als één van de coureurs die dit seizoen wel eens hoge ogen zou kunnen gaan gooien in het MotoGP wereldkampioenschap. De nummer twee van afgelopen seizoen kende een goed voorseizoen en ondanks een zevende startplaats leek niets zondag op het Losail International Circuit een goed resultaat in de weg te staan.







Maar al direct na de start werd duidelijk dat Morbidelli geen potten kon breken. De Italiaan viel ver terug en reed een anonieme race in de achterhoede wat uiteindelijk resulteerde in een achttiende plaats tijdens deze eerste MotoGP race van het seizoen

Dat er iets niet goed was zal voor velen geen verrassing zijn, navraag bij het team leverde zondagavond nog geen concreet antwoord op anders dan:

“We zoeken nog naar de oorzaak, het enige dat we kunnen zeggen is dat het een technisch probleem is.”

Vervolgens wilde Morbidelli in eerste instantie ook nog niet veel kwijt over de ontstane problemen.

Franco Morbidelli: “We ontdekten op de startgrid een technisch probleem, kregen dit niet opgelost maar ondanks dit zijn we toch van start gegaan. Dit omdat we graag data wilden verzamelen en om erachter zien te komen wat er nu eigenlijk misging. Het is een probleem dat we tot op de bodem moeten uitzoeken, want het is dit weekend al vaker gebeurd. Ik kan niet zeggen wat het is, want we weten het nog niet zeker.”

Later op de avond gaf de Italiaan een iets meer en uitgebreidere verklaring over zijn teleurstellende race en de technische problemen die hem tijdens de race parten hadden gespeeld.

Franco Morbidelli: “Het is alsof de schokdemper zich niet normaal gedraagt, alsof er iets ontbreekt. Ik kan niet insturen – oké, ik kan insturen, maar ik verlies wel een seconde. Ik kan versnellen, maar ook daarbij verlies ik een seconde mee per ronde. Dat is het effect, maar we weten de echte oorzaak nog steeds niet. We zullen het verder onderzoeken. Ik ben er zeker van dat de jongens van Yamaha me daarbij zullen helpen.”

“Zowel tijdens het testen als ook in dit raceweekend is er iets gebeurd dat voor mij nog steeds onverklaarbaar is: als het warm is of de temperaturen normaal zijn, ben ik sterk en voel ik me goed. In de avonduren als het een stuk koeler is heb ik moeilijk en moet ik heel veel riskeren om aan de tijden te komen die ik overdag op de klok weet te zetten. Dat is vreemd, omdat ik overdag met de snelste meekan. Terwijl het hele veld vervolgens later op de dag sneller rondgaat heb ik moeite om aan dezelfde tijden te komen. Das vreemd, heel vreemd. Het was dan ook een moeilijke race, ik lag zo’n beetje laatste. Maar uit respect voor mijn team en voor de mensen die met mij werken, wilde ik de race hoe dan ook uitrijden. En ik wilde het probleem beter leren begrijpen, dat was mijn motivatie in deze race. Er is zeker iets mis. Dat was duidelijk te zien in de race. Nu moeten we proberen om het zo snel mogelijk goed te krijgen, want de volgende race staat al bijna weer voor de deur.”

**Holeshot device: Sinds enige tijd wordt dit systeem gebruikt in de MotoGP klasse. Middels het holeshot device kan men de achterkant van de motor laten zakken. Eerst gebruikte men dit systeem alleen bij de start. Door de achterkant van de motor te laten zakken blijft het voorwiel de eerste meters na de start makkelijker aan de grond, iets dat tijdwinst oplevert. Dit systeem wordt inmiddels door het gehele MotoGP startveld gebruikt. Het systeem is echter al zover doorontwikkeld dat men het zelfs tijden het rijden kan gebruiken en het wordt gebruikt bij het uitkomen van de bocht. Ook hier blijft het voorwiel dan beter aan de grond, het systeem dient echte wel handmatig te worden gebruikt en mag niet door de elektronica bediend worden.

Handige links Barwa Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – weekend

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter