Het Nederlandse Ten Kate Racing Yamaha keert in 2021 zo goed als zeker met een eigen team terug in het FIM Supersport World Championship. Werkte het team het afgelopen jaar in deze klasse nog samen met EAB Racing, komend seizoen gaat het in Nieuwleusen gevestigde team er alles aan doen om de tiende WorldSSP titel in de wacht te slepen.

Het verhaal is bekend, eind 2018 verbrak Honda de jarenlange samenwerking met Ten Kate Racing. Gerrit en Ronald ten Kate en teammanager Kervin Bos gingen echter niet bij de pakken neerzitten en keerden in 2019 halverwege het seizoen met Yamaha en de Fransman Loris Baz terug in het FIM Superbike World Championship. Niet zonder succes, na afloop van het 2020 seizoen staat de teller al weer op vier podiumplaatsen en wist men als klein privé-team meerdere keren de officiële fabrieksteams te kloppen.

In 2020 was Ten Kate Racing echter niet alleen actief in het FIM Superbike World Championship, ook in de World Supersport – en World Supersport 3000 klasse was het team vertegenwoordigd. Hiervoor werd een samenwerking aangegaan met EAB Racing, het team van Ferry Schoenmakers. Als coureurs werden voormalig Moto2 coureur Steven Odendaal (WorldSSP) en Nederlander Glenn van Straalen (WorldSSP300) aangetrokken.

De gewenste successen – podiumplaatsen en overwinningen – bleven ondanks een aantal sterke optreden van Odendaal uit terwijl Van Straalen halverwege het seizoen de overstap maakte naar de WorldSSP klasse als vervanger van de geblesseerde Jaimie van Sikkelerus binnen het MPM Routz Racing (het team waar EAB Racing mee samenwerkte en een pitbox mee deelde gedurende het seizoen).

Inmiddels is bekend dat Ten Kate Racing en EAB Racing komend seizoen ieder hun eigen weg zullen gaan en dat Ten Kate Racing zelf haar activiteiten weer op wil gaan pakken in de klasse waar men in het verleden maar liefst negen keer de wereldtitel wisten te veroveren.

De deal met Yamaha is rond en achter de schermen wordt er momenteel hard gewerkt aan de rijderssamenstelling voor 2021. Eén van de rijders zal door een door Yamaha voorgedragen protegé worden, voor de andere twee posities wordt momenteel gezocht naar coureurs die komend seizoen voor de titel kunnen strijden. De belangrijkste namen voor deze twee posities zijn momenteel de Zwitsers Dominique Aegerter en Randy Krummenacher, maar ook de Nederlander Bo Bendsneyder en huidig EAB Racing coureur Odendaal hebben inmiddels hun c.v. achtergelaten in Nieuwleusen.

De grote vraag is echter, wie van deze coureurs is in 2021 in staat om na Karl Muggeridge, Fabien Foret, Chris Vermeulen, Sebastien Charpentier, Kenan Sofuoglu, Andrew Pitt en Michael van der Mark de mannen uit Nieuwleusen weer een WorldSSP wereldtitel te bezorgen.

ten-kate-racing

Ten Kate Racing winning bikes | foto© Evert Slager

WorldSBK
Los van deze plannen wordt er in Nieuwleusen ook nog steeds gewerkt aan een vervolg van de WorldSBK plannen. Loris Baz is tot op heden nog steeds de belangrijkste kandidaat om ook in 2021 de Ten Kate Racing Yamaha in deze klasse te gaan bemannen. De Fransman heeft de afgelopen dagen wel behoorlijke concurrentie gekregen, verschillende toppers uit het WorldSBK – waaronder Chaz Davies – en zelfs uit de MotoGP klasse hebben zich namelijk gemeld in Nieuwleusen met de vraag voor het toch wel felbegeerde WorldSBK zitje voor 2021.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App