Tech3 Racing heeft besloten om haar samenwerking met Yamaha aan het einde van het 2018 MotoGP seizoen te beëindigen. Een moeilijke beslissing aldus Tech3 eigenaar Hervé Poncharal die in een eerste reactie laat weten dat hij deze beslissing heeft genomen omdat Tech3 Racing een aanbod heeft gekregen waar hij simpelweg geen ‘NEE’ tegen kon zeggen.
Donderdagochtend 22 februari maakten Yamaha en Tech3 Racing middels een officieel persbericht bekend dat er na een periode van maar liefst 20 jaar een einde komt aan hun samenwerking. Een beslissing die genomen werd door Tech3 Racing eigenaar Hervé Poncharal en zeer recent door de Franse teambaas kenbaar is gemaakt aan de verantwoordelijke mensen binnen Yamaha.
In een eerste reactie laat Poncharal weten dat het persoonlijk een zeer moeilijke beslissing is geweest.
“Om een ongelofelijke samenwerking van 20 jaar tussen Tech3 en Yamaha in een paar woorden samen te vatten is een hele moeilijke opgave,” aldus Hervé Poncharal in een eerste reactie. “Nadat Mr. Lio in 1998 ons de kans gaf om deel uit te maken van de Yamaha Motor Corporation, hebben we samen een bijzondere reis afgelegd. Ik herinner mij alleen de fantastische verhalen, de goede resultaten, een geweldige sfeer en overdonderende gevoelens die we met de Yamaha familie hebben gedeeld, en die ik altijd in mijn gedachten en mijn hart zal meedragen. Het is natuurlijk duidelijk dat het een grote, belangrijke en moeilijke beslissing voor me is geweest om zo’n samenwerking te beëindigen. Ik wil alleen maar mijn dank betuigen aan Yamaha, aan Mr. Tsuji, Mr. Tsuyya, Mr. Jarvis en Mr. Nakajima en alle andere medewerkers die ons hebben ondersteund en geholpen.”
Net als in het normale bedrijfsleven is ook Tech3 Racing een bedrijf dat naar de toekomst moet blijven kijken en zakelijke afwegingen moet maken.
“Tech3 is een klein bedrijf dat moet kijken naar de toekomst en moet daarin verschillende opties afwegen, vervolgt Poncharal zijn verhaal. “We hebben een aanbod gekregen dat iets bevat waar we al bijna sinds de oprichting van Tech3 op wachten en daar kon ik simpelweg geen ‘Nee’ tegen zeggen. We blijven natuurlijk het Monster Yamaha Team tot de laatste ronde van de Valencia Grand Prix 2018. Johann Zarco en Hafizh Syahrin gaan vechten voor topklasseringen en zonder twijfel kan Yamaha op ons rekenen als trouwe partner voor het komende seizoen.”
Yamaha zal dus de komende maanden op zoek moeten naar een nieuwe partner wat betreft haar satelliet MotoGP team, iets waar Poncharal Yamaha veel wijsheid en succes bij toewenst.
“Nogmaals wil ik mijn grote dankbaarheid aan Yamaha betuigen. Ik hoop dat ze door kunnen gaan en uiteindelijk een partner kunnen vinden die Tech3 kan vervangen zodat ze het succes kunnen behalen dat ze verdienen.”
Met welke fabrikant Tech3 Racing vanaf het seizoen 2019 zal samen gaan werken is nog niet bekend gemaakt. Echter de kans dat het Franse team in zee zal gaan met KTM lijkt voor de hand te liggen en de meest waarschijnlijke optie. Of dit als satelliet MotoGP team zal zijn of als officieel MotoGP KTM fabrieksteam is een grotere vraag, uit de bovenstaande woorden van Poncharal blijkt echter wel dat het een aanbod is waar men binnen Tech3 Racing al 20 jaar op heeft gewacht. Aangezien men de afgelopen 20 jaar ook als satelliet team heeft opgetreden lijkt het voor de hand te liggen dat het meer zal zijn dan alleen maar een verandering van en een overstap naar een ander motormerk.
Valentino Rossi
Vanzelfsprekend valt bij het horen van dit nieuws meteen de naam van Valentino Rossi, VR46 en het starten van zijn eigen MotoGP team. Natuurlijk zou dit een uitgelezen kans zijn voor de negenvoudig wereldkampioen om vanaf het seizoen 2019 met steun van Yamaha zijn eigen Sky Racing Team VR46 op te starten in de MotoGP klasse. Voor het zover is zullen de huidige regels echter nog wel flink op de schop moeten.
Alle huidige MotoGP teams hebben namelijk een overeenkomst tot en met het seizoen 2021 waarbij het tevens vast ligt dat er tot aan het seizoen 2022 geen nieuwe MotoGP teams zullen worden toegelaten tot het MotoGP wereldkampioenschap en dat er tot die tijd een maximaal aantal van 24 rijders op de grid zullen staan. Mocht er van deze regel afgeweken worden dan zullen niet alleen de huidige regels aangepast dienen te worden, tevens zullen alle huidige MotoGP teams unaniem akkoord moeten gaan bij een verandering van de op dit moment geldende regels.
Ondanks deze geldende regels zal het echter niemand verbazen als er een uitzondering gemaakt zal worden voor de populaire Italiaan, Dorna baas Carmelo Ezpeleta liet dat zich echter al een keer ontvallen tijdens het seizoen 2017. Of alle bestaande teams er echter zo maar mee akkoord zullen gaan valt nog te betwijfelen, immers er zijn een paar satelliet Yamaha’s in de aanbieding en er zullen ongetwijfeld bestaande MotoGP teams zijn die daar wel interesse in hebben.