Hoelang gaat de Honda-crisis in de MotoGP nog duren?

8916
marc-marquez
Marc Marquez - 2022 RCV213V | foto© motogp.com

Het moge duidelijk zijn dat Honda momenteel door een diep dal gaat als we kijken naar de prestaties in de MotoGP klasse. Zorgde Marc Marquez in het verleden voor de nodige successen, overwinningen en wereldtitels, sinds de blessure van de achtvoudig wereldkampioen blijven de resultaten uit en is het crisis binnen HRC. Er wordt naarstig naar een oplossing gezocht, maar dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan.

Bij Honda zullen ze het MotoGP seizoen 2020 en 2021 niet snel vergeten. Voer ’s werelds grootste motorenfabrikant de voorgaande jaren steevast op de kwaliteiten van ‘super’ talent Marc Marquez. De blessure van de Spanjaard – opgelopen in juli 2020 tijdens de Spaanse Grand Prix in Jerez met als gevolg een afwezigheid van maar liefst negen maanden – het feit dat hij momenteel fysiek gezien nog steeds niet weer op zijn oude niveau zit en nieuwkomer Pol Espargaró die duidelijk moeite heeft om zich aan te passen aan de huidige Honda RC213V zorgen ervoor dat de prestaties zoals we die in het verleden gewend waren uitblijven. Ook de LCR Honda coureurs Alex Marquez en Taakaki Nakagami kunnen tot nu toe het tij niet keren, kortom werk aan de winkel voor HRC-engineers.







Leek de overwinning van Marc Marquez tijdens de Duitse Grand Prix op de Sachsenring een belangrijk lichtpuntje, niets bleek echter minder waar zo hebben we de afgelopen races kunnen zien. Kortom Repsol Honda teambaas Alberto Puig staat voor één van de moeilijkste uitdagingen in zijn carrière: het Japanse merk terug naar zijn oude gloriejaren brengen.

Ondanks dat de ontwikkeling binnen de MotoGP klasse vanwege de Covid-19 situatie grotendeels bevroren is en aan strenge regels is gebonden zal het velen niet ontgaan zijn dat o.a. Yamaha en Ducati de afgelopen tijd binnen de huidige beperkingen wel flinke stappen hebben weten te maken, dit in tegenstelling tot Honda.

Alberto Puig: “De hele Covid-situatie heeft niet geleid tot een ontwikkeling, waardoor we niet de stappen konden nemen die we hadden gepland. We hebben maximale ondersteuning nodig van de HRC-coureurs en de technici, de focus ligt al enige tijd op 2022 versie van de RC213V. De Covid-19 situatie heeft er zoals al gezegd toe geleid dat de ontwikkeling stil is komen te liggen, maar volgens de direct betrokkenen ligt het echte zwakke punt in het kloppende hart van de machine. De band en de motor zijn op dit moment waarschijnlijk geen vrienden. Helaas heeft de afwezigheid van Marc Marquez de Japanse ingenieurs in verwarring gebracht en is men het referentiekader een beetje kwijtgeraakt. De prioriteit is nu om gevoel te krijgen met de Michelin-achterband en het nieuwe karkas dat in 2020 is geïntroduceerd. Het is echter niet genoeg om het resterende pakket op orde te krijgen, we moeten echt volle bak aan het werk.”

Marc Marquez gaf onlangs zelfs toe dat hij de afgelopen tijd zelfs een aantal keren gebruik heeft gemaakt van de 2019 editie van de RC213V, dit in het kader van één stap terug om er proberen vervolgens er twee voorwaarts te kunnen maken.

Alberto Puig: “Een coureur herinnert zich het laatste dat het beste werkte. En voor hem was het niet de motor van 2020 of 2021, maar de motor van 2019, de motor waarmee hij zijn tot nu toe laatste titel won. Het is momenteel best ingewikkeld voor de coureur, en ook voor het team, als het gaat om het ontwikkelen van de fiets.”

Ondanks alles blijft Puig optimistisch, direct na afloop van het seizoen staat er een belangrijke wintertest gepland op Circuito de Jerez Angel Nieto. Een test waar alle ideeën voor komend seizoen duidelijk in kaart gebracht moeten zijn voor het seizoen 2022 van start gaat. Vervolgens zullen er tijdens de winterstop definitief knopen doorgehakt moeten worden waardoor er komend seizoen een ‘betere’ RC213V beschikbaar is. Mocht dit het geval zijn dan zal men ook nog afhankelijk zijn van de fysieke toestand van Marc Marquez.

 

Alleen een volledig fitte Marc Marquez en een betere Honda kunnen een einde brengen aan de huidige crisis binnen Honda. Mocht één van de twee opties niet lukken dan zou het zou maar eens kunnen dat het wedden op één paard (Marc Marquez) ‘s werelds grootste motorenfabrikant voor het derde jaar op rij duur komt te staan.