Honda domineert en wint 2023 editie Suzuka 8H

2565
team-hrc-suzuka-8h
Team HRC with Japan Post wint Suzuka 8H | foto© FIM EWC

Het Team HRC with Japan Post heeft de 2023 editie van de Suzuka 8H gewonnen. Het team domineerde de race nadat na anderhalf uur racen concurrent YART Yamaha door elektronische problemen veel tijd verloor. Toho Racing en SDG Honda Racing eindigden op de plaatsen twee en drie zodat het hele podium bevolkt werd door Honda coureurs.

De Suzuka 8H blijft een vreemde eend in de FIM EWC bijt. Het is voor de Japanse fabrikanten de race van het jaar al is de inzet van de fabrikanten in de post corona tijd wel een stuk minder geworden. Het circuit is eigendom van Honda en dat willen ze daar weten ook. Zij kwamen uiteraard met een volledig door de fabriek ondersteund team naar deze race. Yamaha zag daar dit keer vanaf en vertrouwde op het YART team wat het hele jaar ondersteund wordt door Yamaha. YART hoefde bijvoorbeeld geen motoren mee te nemen naar Japan want de motoren voor deze race werden in Japan geprepareerd. Suzuki en Kawasaki ondersteunen officieel niets meer en hadden dus ook geen fabrieksteam aan de start staan. De meeste van de teams die in Europese 24 uren races aan de start verschijnen laten Japan links liggen. Het kostenplaatje (€ 100.000+) is de meeste teams te gortig en daarbij is de kans op punten niet zo heel groot door de deelname van de vele Japanse teams.







In de week voorafgaand aan de race blesseerde vaste FCC TSR Honda France rijder Josh Hook zich zodanig (gebroken sleutelbeen en flinke wond aan de bovenarm) dat het team in allerijl reserverijder Tarran Mackenzie moest invliegen.

Om 04.30 uur in de morgen (11.30 uur in Japan) sprintten de startende rijders naar de motoren en het was Gregg Black die namens SERT Suzuki het hardst kon lopen en de leiding in de wedstrijd wist te pakken. Lang duurde dat niet want zowel Niccolo Canepa (YART) als Takumi Takahashi (Team HRC with Japan Post Honda) gingen voorbij aan de Suzuki. Het duo reed langzaam maar zeker weg bij de rest van het veld.

Na een kleine 40 minuten vergooide Mike di Meglio de FCC TSR Honda France kansen op een topklassering door onderuit te gaan. De Fransman kon de motor snel oppakken en terugkeren naar de pits maar de schadereparatie koste een paar ronden en die haal je niet zomaar terug in deze relatief korte wedstrijd met een sterk deelnemersveld.

Na dik anderhalf uur was het drama voor YART. De Yamaha hield het in de Spooncurve plotseling voor gezien. Karel Hanika probeerde van alles om de motor weer aan de praat te krijgen maar het enige wat overbleef was de motor terugduwen naar de pits. Met temperaturen boven de 30 graden en een hoge luchtvochtigheid is dat niet de meest aangename manier om je met een motor voort te bewegen.

Honda kreeg daarmee vrij spel en bouwde de voorsprong op SERT uit naar een ronde waarmee het team eigenlijk comfortabel naar de finish kon rijden. Halverwege de race leidde het Team HRC with Japan Post met een dikke ronde voorsprong op SERT Suzuki. Het Japanse TOHO Racing Honda team reed op de derde plaats maar werd in de nek gehijgd door S-Pulse Dream Racing-ITEC Suzuki en het AutoRace Ube Racing Team eveneens op Suzuki. Het Franse Kawasaki Webike Trickstar team reed op de achtste plaats gevolgd door het BMW Motorrad World Endurance Team op de negende plaats. FCC TSR Honda France was op dat moment weer opgeklommen naar de dertiende plaats. Het Honda Viltais Racing team reed op dat moment op de vijftiende plaats met een kleine 50 seconden daarachter het Belgische KM99 team, met o.a. Bastien Mackels in de gelederen, op de zeventiende plaats. Het laatste Europese team dat de oversteek had gemaakt is het Duitse Motobox Kremer Racing team. Zij stonden halverwege als vijfentwintigste geklasseerd. YART Yamaha kwam halverwege de race door op de veertigste plaats.

Na bijna 7 uur racen kreeg SERT Suzuki te maken met tegenslag waardoor men 10 minuten en een fors aantal plaatsen verloor. Team HRC with Japan Post kwam daardoor nog ruimer aan de leiding te liggen en alleen via technisch malheur of een valpartij konden zij de overwinning nog verliezen. Toho Racing reed stevig op de tweede plaats en AutoRace Ube Racing had bij het ingaan van het laatste uur de derde plaats in handen. De voorsprong op SDG Honda Racing was echter klein. Een compleet Honda podium behoorde zeker nog tot de mogelijkheden.

Achter de top 4 was er een hard gevecht gaande tussen o.a. FCC Honda TSR dat inmiddels alweer was opgeklommen naar de vijfde plaats. Op enkele seconden daarachter reed het BMW Motorrad team op de zesde plaats. Het KM99 team had bij het ingaan van het laatste uur ook de nodige problemen. Men zocht in 18 ronden in totaal 5 keer de pits met een kwartier tijdverlies tot gevolg. Het team is op dat moment teruggezakt naar de dertigste plaats, direct achter YART.

In het laatste uur veranderde er niets meer voor wat de top twee betrof. HRC with Japan Post won met Yuki Takahashi, Tetsuta Nagashima en Xavi Vierge afgetekend voor het Toho Racing Team (Ryuichi Kyonari, Takuma Kunimine en Ikuhiro Enokido) eveneens rijdend op Honda. De derde plaats werd in het laatste uur inderdaad nog overgenomen door het SDG Honda Racing (Naomichi Uramoto, Teppei Nagoe en Haruki Noguchi). FCC TSR Honda France wist in het laatste uur nog door te stoten naar de vierde plaats en deden daarmee uitstekende zaken in de tussenstand om het kampioenschap waarin het team YART aflost als leider. Het BMW Motorrad World Endurance Team van manager Werner Daemen kwam als zevende over de meet. SERT Suzuki (twaalfde), Kawasaki Webike Trickstar (dertiende) en Honda Viltais Racing (veertiende) finishten ook nog ruim in de punten. YART Yamaha kwam als drieëntwintigste over de meet maar voor hen finishten 4 SST teams waardoor men in de EWC-klasse als negentiende zal worden geklasseerd wat nog 2 punten oplevert. Samen met de 4 punten die in de kwalificatie werden verdiend is de schade ten opzichte van FCC TSR Honda, dat met de vierde plaats in de race 19 punten verdient, nog te overzien.

In de tussenstand is de leiding overgenomen door FCC TSR Honda met in totaal 136 punten. YART volgt met 124 punten. Half september wordt met de Bol d’Or het seizoen afgesloten.

Met dank aan Tiny Kolsters.




Handige links FIM EWC Suzuka 8H 2023:

Tijdschema en volledige uitslagen 
Live Timing
Waar te volgen op TV



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’