Livio Suppo: “Suzuki is gestopt, maar anders was Quartararo naar ons gekomen”

4565
livio-suppo
Livio Suppo (m) | foto© motogp.com

Livio Suppo is er stellig van overtuigd dat hij Fabio Quartararo had kunnen verleiden voor een overstap naar Suzuki. De Team Suzuki Ecstar teammanager werd echter geconfronteerd en totaal verrast met het besluit van Suzuki om na het seizoen als fabrikant uit het MotoGP wereldkampioenschap te stappen. Het antwoord of het werkelijk tot een deal met de Fransman was gekomen zal er dan ook nooit gaan komen.

Het moge duidelijk zijn dat Fabio Quartararo de afgelopen tijd niet heel erg lovend was over de prestaties van zijn Yamaha M1. Sterker nog, de 2021 MotoGP wereldkampioen liet in het tweede deel van het afgelopen seizoen een voorsprong van maar liefst 91 punten uit zijn handen glippen waarmee hij de 2022 MotoGP wereldtitel aan Francesco Bagnaia moest laten.







Ondanks dit alles verlengde Quartararo gedurende het seizoen wel zijn aflopende contract bij zijn huidige werkgever waarmee hij ook in 2023 en 2024 op eenzelfde machine actief zal zijn in de koningsklasse.

Livio Suppo, de teammanager van het na dit seizoen uit de MotoGP klasse Team Suzuki Ecstar, denkt dat hij Quartararo had kunnen verleiden met de komst naar zijn team indien zijn werkgever had besloten niet te vertrekken uit het kampioenschap.

Livio Suppo: “Het lijkt me dat zowel Quartararo als ook Marc Marquez hun huidige situatie behoorlijk zat zijn. Ik ben dan ook van mening dat Fabio anders besloten had indien Suzuki niet het besluit had genomen om te stoppen. En het zou natuurlijk heel leuk zijn geweest om hem op een Suzuki te zien rijden.”

Naast het feit dat hij door het stoppen van Suzuki een deal met Quartararo niet door zag gaan vreest Suppo dat de ander twee Japanse fabrikanten (Yamaha en Honda) in 2023 een grote achterstand zullen hebben op Ducati.

Livio Suppo: “Fabio en Marc Marquez zijn grote talenten en op dit moment de twee sterkste coureurs in de koningsklasse, maar op papier zullen ze moeten vechten met hun motor en dat is een beetje jammer voor het wereldkampioenschap. Wat Fabio betreft, zou ik niet willen dat hij op het punt komt dat hij stopt met erin te geloven, hij heeft er al jaren een [pleister] op geplakt: maar als zijn motor zo veel achter blijft op het gebied van topsnelheid zou de ketting weleens kunnen breken. Het lijkt erop dat zowel Fabio als ook Marc er beiden niet echt meer in geloven, dus het is echt moeilijk te begrijpen en te voorspellen wat er gaat gebeuren. Veel zal afhangen van hoeveel de respectievelijke raceafdelingen de motor deze winterperiode kunnen verbeteren. Ik hoop dat ook echt dat zowel Honda als Yamaha deze winter in staat zullen zijn om, in het belang van het kampioenschap, de motor te verbeteren.”

Suppo werkte in 2007 bij Ducati, het seizoen waarin Casey Stoner de MotoGP wereldtitel won. Na vijftien jaar wisten de Italianen in 2022 met Francesco Bagnaia weer een MotoGP wereldtitel te winnen. Bagnaia zal deze titel het komende seizoen heel graag met succes willen verdedigen, maar met Enea Bastianini krijgt hij een hele geduchte rivaal als teamgenoot. Nu hebben we het afgelopen seizoen het tweetal al enkele malen met elkaar zien duelleren, zij het toen nog in twee verschillende kleuren, maar velen zijn benieuwd hoe dit het komende seizoen zal gaan als ze beiden in dezelfde Ducati Lenovo Team kleuren aan de start verschijnen.

Livio Suppo: “Francesco en Enea zijn twee jonge, sterke Italiaanse coureurs, ze rijden allebei op een Ducati, het is normaal dat er een grote rivaliteit zal zijn, maar ik denk dat beiden evenwichtig zijn en met deze druk kunnen omgaan. Ook het afgelopen seizoen hebben we op de baan de vonken er al een paar keer vanaf zien spatten, ook al was de ene motor rood en de andere niet. Maar ze deden nooit iets buitensporigs. Ik kan me voorstellen dat ze op dezelfde manier doorgaan en dat ze beiden een geduchte tegenstander zullen zijn voor de rest van het veld. Dit jaar werden ze eerste en een derde in het wereldkampioenschap, terwijl Quartararo, die tweede werd in de eindstand, na de laatste MotoGP tests in Valencia niet bepaald gelukkig leek met de gemaakte ontwikkeling, een beetje net zoals Marquez.”

Nu Suzuki het komende seizoen niet meer als fabrikant actief zal zijn en Team Suzuki Ecstar zal ontbreken op de startgrid is het de vraag of we Suppo in een andere functie elders terug zullen zien binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Van al het Suzuki MotoGP personeel hebben op twee na – de twee pr mensen binnen het team – een nieuwe functie binnen- of buiten de MotoGP paddock weten te vinden.