Mackenzie wint beide British Superbike races op zondag op Brands Hatch

1405
tarran-mackenzie
Tarran Mackenzie | foto© Ian Ward

Tarran Mackenzie heeft zondagmiddag de tweede en derde British Superbike races gewonnen op Brands Hatch. Nadat hij zaterdagmiddag de zege moest laten aan teamgenoot Jason O’Halloran was hij in Race 2 en Race 3 de sterkste en behaalde hij daarmee zijn eerste overwinningen van het seizoen als regerend kampioen. 

Nadat Tarran Mackenzie op zaterdagmiddag in de eerste British Superbike race van het weekend op Brands Hatch tweede werd mocht de 26-jarige McAMS Yamaha coureur zondagmiddag in Race 2 vanaf pole position starten dankzij de snelste rondetijd in Race 1. Tommy Bridewell startte vanaf P2 voor Bradley Ray met Jason O’Halloran, winnaar van de eerste race, vanaf de vierde positie.

Race 2
Polesitter Tarran Mackenzie startte goed en ging als leider de eerste bocht in voor kampioenschapsleider Bradley Ray en Kyle Ryde. Jason O’Halloran reed op de vierde plaats en maakte er vier Yamaha’s in de top vier van voor Rory Skinner, Tommy Bridewell, Leon Haslam, Christian Iddon, Josh Brookes en Danny Kent.

In de derde bocht ging het al mis voor Andrew Irwin, hij kwam ten val na contact met Peter Hickman waardoor zijn race vroegtijdig ten einde kwam.

Bij het ingaan van bocht 1 in de tweede ronde viel O’Halloran aan en nam hij de derde plaats over van Ryde. Mackenzie en Ray reden daarvoor maar leken het tempo niet te hebben om weg te rijden van de concurrentie.

In de derde ronde kopieerde Ray de manoeuvre van O’Halloran en ging hij voorbij aan Mackenzie waardoor hij de nieuwe raceleider werd. Enkele ogenblikken later kwam Lee Jackson, de nummer drie in het kampioenschap, tegelijkertijd ten val met Christian Iddon waardoor hun race eindigde.

Aan het eind van de vierde ronde was Ryan Vickers met een flinke high-sider gecrasht ter hoogte van Clearways waardoor ook zijn  race al vroeg beëindigd was.

In de zesde ronde sloeg Mackenzie terug en nam hij de leiding weer over van Ray dankzij een knappe inhaalactie bij het ingaan van de eerste bocht (Paddock Hill). Even later ging Josh Brookes onderuit, het was de eerste crash van het seizoen in een race voor de tweevoudig British Superbike kampioen.

Mackenzie had een beter tempo dan de concurrentie en wist een gaatje te slaan. In de elfde ronde nam O’Halloran de tweede plaats over van Ray en ging op jacht naar zijn teamgenoot. Daarachter reden ook Bridewell en Skinner in het groepje met verder daarachter Leon Haslam, Tom Sykes, Danny Kent en Tom Neave in de top tien. Aan het eind van deze ronde zette Bridewell de aanval in op Ray en nam hij de derde plaats over.

Mackenzie maakte in de rest van de race geen fouten en kwam uiteindelijk met een voorsprong van iets meer dan een seconde als winnaar over de streep. Het was de eerste zege van het seizoen voor de regerend British Superbike kampioen die de eerste twee ronden van het seizoen moest missen vanwege een zware blessure die hij opliep tijdens de test op Silverstone.

O’Halloran kwam als tweede over de finish en maakte er wederom een McAMS Yamaha 1-2 van met Bridewell daarachter weer op de derde plaats. Bradley Ray werd vierde voor Leon Haslam en Rory Skinner, daarachter waren het Kyle Ryde, Tom Sykes, Danny Kent en Glenn Irwin in de top tien.

Race 3
De vanaf pole position vertrekkende Tarran Mackenzie startte wederom goed en nam de leiding in handen voor Bradley Ray en Leon Haslam. Glenn Irwin schoof op naar de vierde plaats voor Jason O’Halloran en Tommy Bridewell, daarachter waren het Rory Skinner, Josh Brookes, Danny Kent en Danny Buchan in de top tien. Tom Sykes ging in deze race niet van start vanwege een technisch probleem aan zijn Ducati Panigale V4 R.

Het werd een dramatische dag voor Brookes en het PBM Ducati team want hij kwam al in de eerste ronde ten val waardoor ook deze race vroeg ten einde kwam.

Glenn Irwin was snel en schoof al gauw op naar de tweede plaats ten koste van Haslam en Ray. Bij het ingaan van de derde ronde viel hij opnieuw aan en nam hij de koppositie over van Mackenzie bij het ingaan van Paddock Hill.

Een ronde later ging ook Ray voorbij aan Mackenzie en zette hij Irwin onder druk. In de zesde ronde wist ook O’Halloran, de nieuwe leider in het kampioenschap dankzij zijn winst in Race 2, voorbij te gaan aan teamgenoot Mackenzie. Deze vier coureurs hadden een marge van een halve seconde naar Bridewell op de vijfde plaats voor Haslam, Hickman, Ryde, Kent en Buchan.

In de zevende ronde zette Ray de aanval in op Irwin bij het ingaan van Paddock Hill maar hij ging wijd waardoor hij in één keer terugviel naar de vierde positie. Bridewell, Haslam en Hickman hadden nu ook de aansluiting te pakken waardoor er een grote kopgroep ontstond.

Irwin probeerde een gaatje te slaan maar O’Halloran, die naar de tweede plaats was gekomen ten koste van Ray, wist het tempo te volgen.

Nadat Mackenzie in de negende ronde Ray had gepasseerd probeerde hij dat in de tiende ronde ook bij teamgenoot O’Halloran. De Australiër moest er niets van weten en sloeg meteen terug waardoor hij de tweede positie vasthield.

Terwijl O’Halloran de druk hoog hield bij Irwin viel een ronde later opnieuw aan en slaagde er ditmaal wel in om Mackenzie de tweede plaats over te nemen. Langzaam maar zeker wisten deze drie coureurs weg te rijden van Bridewell en Ray.

In de dertiende ronde zette O’Halloran de aanval in op Irwin en nam hij voor het eerst in de race de leiding over. Mackenzie aarzelde niet en rekende een bocht later ook af met Irwin waardoor de twee McAMS Yamaha coureurs op de eerste twee plaatsen reden.

Irwin kon het hoge tempo niet volgen en viel terug terwijl Mackenzie zijn messen aan het slijpen was. In de vijftiende ronde dook hij uit de slipstream bij het ingaan van Hawthorn’s en zette zijn R1 naast die van O’Halloran. Een knappe en gewaagde manoeuvre waarmee de regerend kampioen de leiding overnam van de Australiër.

Mackenzie deed er alles aan om weg te rijden van zijn teamgenoot maar O’Halloran zorgde ervoor dat het verschil minimaal bleef.

Het kwam aan op de laatste ronde en de spanning was om te snijden. Vooral in de McAMS Yamaha pitbox stonden de gezichten op scherp terwijl ze hun twee rijders zagen strijden. Mackenzie reed aan de leiding en maakte geen enkele fout terwijl O’Halloran op zoek was naar een plaats om de aanval in te zetten.

Dat deed hij uiteindelijk bij het ingaan van Clearways, de laatste lange bocht voor start / finish, echter ging de Australiër wijd waardoor Mackenzie meteen weer terug kon slaan. Met een verschil van slechts 0,037 seconde kwam Mackenzie uiteindelijk als winnaar over de streep voor O’Halloran met Glenn Irwin daar 3,5 seconden achter. Bradley Ray werd vierde voor Tommy Bridewell en Leon Haslam, daarachter eindigden Kyle Ryde, Peter Hickman, Rory Skinner en Lee Jackson in de top tien.

In het kampioenschap is Jason O’Halloran nu de leider met 265 punten voor Bradley Ray (255) en Lee Jackson (187). Tarran Mackenzie schuift met zijn twee zeges op naar de achtste plaats in het kampioenschap, de laatste ‘Showdown’ positie.

Nederlanders
In de tweede British Talent Cup race werd Matthew Ruisbroek tweede en finishte Kiyano Veijer als zesde. Laatstgenoemde staat derde in het kampioenschap, één punt achter de tweede plaats. In de tweede British Supersport race werd Jaimie van Sikkelerus elfde en kwam Tomás de Vries als 22e over de streep (achtste in GP2). In de tweede National Superstock 1000 race passeerde Jorel Boerboom de finish als 26e.

Het volgende British Superbike evenement staat gepland in het weekend van 12 t/m 14 augustus op Thruxton.

 



Handige links British Superbikes Brands Hatch (GP) 2022:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter