Marc Marquez: ‘Ik wil de snelste motor, niet de makkelijkste’

354
marc-marquez
Marc Marquez - Valencia Test | foto© Repsol media

Marc Marquez was woensdagmiddag na afloop van de Valencia MotoGP Official Test een tevreden man. De Repsol Honda Team coureur noteerde weliswaar de zevende rondetijd, maar dat was dit keer van ondergeschikt belang. Met name de veranderingen aan het chassis, de motor en de aerodynamica stemde de Spanjaard tot tevredenheid.

Was gedurende het afgelopen seizoen de wens van een aantal Honda MotoGP coureurs om voor 2020 te beschikken over een iets gemakkelijker te berijden Honda RC213V, voor Marc Marquez ligt dat iets anders zo liet hij woensdagmiddag na afloop van de tweedaagse MotoGP test weten.







Marc Marquez: “Als je een gemakkelijkere motor hebt, is dat voor alle Honda coureurs een voordeel, maar mijn doel is om de snelste motor te hebben. Het maakt niet uit of het moeilijk is of niet, wat ik wil is proberen te winnen. Het maakt mij niet uit of ik moet pushen tijdens het rijden.”

Duidelijke taal dus van de regerend MotoGP wereldkampioen die afgelopen seizoen maar liefst twaalf overwinningen en 18 podiumplaatsen wist te scoren tijdens het negentien Grand Prix weekenden tellende seizoen.

Inmiddels heeft Marquez de afgelopen twee dagen in Valencia kennis kunnen maken met de machine waarmee hij komend seizoen opnieuw jacht hoopt te gaan maken op de wereldtitel. De Spanjaard crashte tijdens de eerste dag al in zijn outlap op de 2020 editie van de Honda RC213V waardoor hij het er voor het team en zichzelf niet makkelijker op maakte. De machine raakte namelijk dusdanig beschadigd waardoor er een aantal exclusieve prototype onderdelen al na een aantal bochten de prullenbak in konden. Maar ondanks deze crash werkte Marquez de afgelopen twee dagen aan de veranderingen van het chassis, de motor en testte hij een aantal nieuwe aerodynamica onderdelen.

Marc Marquez: “Ik ben erg blij met deze test, we hebben de eerste stappen gemaakt met de 2020-fiets. Deze eerste stappen zijn belangrijke om deze nieuwe dingen proberen te begrijpen. Sommige dingen waren goed, anderen werkten minder goed maar dat is gebruikelijk tijdens een test. Maar over het algemeen kunnen we terugkijken op een goede test en over vijf dagen zijn we in Jerez, en ik denk dat we daar nog beter het niveau van de nieuwe motor kunnen bekijken. Het karakter van de 2020 fiets is min of meer gelijk aan hetgeen we hadden. Ik heb me veel geconcentreerd op het prototype, omdat ik geloof dat het potentieel heeft, maar alles is nog steeds heel nieuw. Ondanks dat het positief is moeten we zeker nog wel een paar dingen aanpassen. Ik heb mijn snelste rondetijd gereden met de 2020 fiets, ik ben vervolgens niet teruggegaan naar mijn bestaande 2019 motor om een nog snellere tijd op de klok te kunnen zetten. Ik ben gewoon door blijven werken aan de nieuwe motor. We hebben daarnaast ook een nieuw aerodynamisch pakket (kuipen) geprobeerd op de nieuwe motor, met een ander chassis, en dat was niet slecht. Er waren ook hier zeker enkele interessante punten, maar nog steeds denk ik dat we het een beetje moeten aanpassen, want in sommige bochten had ik niet het beste gevoel. We hebben alles stap voor stap geprobeerd, en de conclusies zijn duidelijk. In Jerez hebben we dezelfde items om te testen, het zal belangrijk zijn om hier nogmaals een bevestiging te krijgen.”

Dat niet alles volgens plan verliep, naast de stevige crash tijdens de eerste dag, was te zien toen Marquez woensdag rond het middaguur naar buiten ging op zijn nieuwe 2020 machine en hij meteen al in de pitstraat stil kwam te staan.

Marc Marquez: “We probeerden een aantal verschillende concepten, maar toen ik naar buiten ging voelde ik iets vreemds, en toen ben ik meteen gestopt. De monteurs hebben het vervolgens meteen opnieuw gecheckt en er bleek inderdaad iets niet goed te zijn. Maar op dit moment is de elektronica even niet het belangrijkste item voor ons. We werken met name aan een aantal grote dingen op het gebied van de motor en het chassis. Hier zullen we met name iets moeten vinden om de bochtsnelheid en het uitkomen van de bochten zien te verbeteren, dit is met name het gebied waar de Yamaha’s op dit moment erg sterk zijn.”

Aanstaande maandag en dinsdag zijn de MotoGP coureurs te vinden op het circuit van Jerez voor hun laatste tweedaagse test van 2019.

 

Handige links Valencia MotoGP Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App