Martin in 2024 teamgenoot van Quartararo bij Yamaha?

5395
jorge-martin
Jorge Martin - Catalunya 2022 | foto© Pramac Racing

Jorge Martin rijdt in 2023 opnieuw in de kleuren van Pramac Racing, dit ondanks dat de Spanjaard zijn zinnen gezet had op een overstap naar het officiële Ducati fabrieksteam. Inmiddels kijkt Martin om zich heen naar de mogelijkheden voor 2024; een overstap naar Yamaha zou zo maar eens een reële optie kunnen zijn.

Met maar liefst vijf poles en vier podiumplaatsen kende Jorge Martin eigenlijk best wel een goed 2022 MotoGP seizoen, maar de slechts 152 WK punten en de negende plaats in de eindstand geven ook aan dat de Spanjaard niet altijd even zadelvast was op zijn Pramac Racing Ducati.







Met name dat laatste zorgde er misschien wel voor dat het Ducati management besloot om niet Martin maar Enea Bastianini binnen de Ducati familie te laten promoveren naar het officiële Ducati MotoGP fabrieksteam. Martin was niet erg blij toen hij het minder goede nieuws te horen kreeg en hij ‘gedwongen’ werd om nog een jaar langer op de Pramac Racing Ducati te gaan rijden.

Martin heeft nog een geldig Ducati-contract tot aan het einde van het seizoen 2023. Hij krijgt binnen Pramac Racing de beschikking over het nieuwste fabrieksmateriaal, waarna de fabrikant uit Bologna een eenzijdige optie heeft op de Spanjaard. Dit betekent dat hij in 2024 ook voor Ducati zou kunnen rijden, maar mocht er een ander aanbod komen van b.v. een fabrieksteam hij ook zo maar eens een overstap zou kunnen gaan maken naar een andere fabrikant en werkgever.

Eerder dit seizoen – na het horen van het ‘slechte’ nieuws – stak Martin al niet onder stoelen of banken dat hij graag in een fabrieksteam wil worden opgenomen.

Jorge Martin: “We hebben geluisterd naar andere fabrikanten en vervolgens besloot ik nog een jaar bij Ducati te blijven. Hetzelfde geldt voor de toekomst. Ik zou graag bij Ducati willen blijven, ik zou ook graag bij het fabrieksteam willen komen – dat is mijn droom. Maar ik zal zeker naar andere fabrikanten luisteren.”

Inmiddels hebben er achter de schermen al de eerste gesprekken plaatsgevonden tussen Yamaha en Martin over een mogelijke overstap. Yamaha heeft de komende twee seizoenen met Fabio Quartararo weliswaar nog een topper in huis, maar het is geen geheim dat het contract met Franco Morbidelli aan het einde van 2023 afloopt. Nu weten we inmiddels dat Morbidelli een zeer teleurstellend 2022 seizoen achter de rug heeft. De Italiaan zal dan ook in de eerste Grand Prix weekenden van 2023 een flinke stap moeten maken wil hij ook in 2024 als Yamaha fabriekscoureur actief zijn.

Yamaha Managing Director Lin Jarvis heeft inmiddels drie namen op de lijst staan als mogelijke kandidaten voor 2024. Vanzelfsprekend Morbidelli, maar ook Martin en huidig WorldSBK ster Toprak Razgatlioglu. Zoals al gezegd zal Morbidelli flink aan de bak moeten tijdens de eerste Grand Prix weekenden van het seizoen aangezien de transfermolen al vroeg in het seizoen op gang zal komen, een keuze voor Razgatlioglu blijft riskant aangezien de talentvolle Turk nog geen enkele ervaring heeft op een MotoGP machine terwijl Martin misschien wel de meest zekere factor kan zijn gezien zijn ervaring en prestaties in de koningsklasse.

Martin wordt binnen de MotoGP paddock beschouwd als een groot talent. De Spanjaard debuteerde in 2015 als coureur in de lichtste klasse van het MotoGP wereldkampioenschap en werd in 2018 wereldkampioen in deze categorie. In 2019 stapte de Spanjaard over naar de Moto2 klasse waar hij in de kleuren van Red Bull KTM Ajo meteen in zijn eerste jaar al twee podiumplaatsen wist te scoren. In 2020 leek Martin één van de titelkandidaten in deze klasse maar een positieve Covid-19 test (het hierdoor missen van twee Grand Prix weekenden) en twee opeenvolgende DNF’s gooiden roet in het eten.

In 2021 stapte Martin over naar de MotoGP klasse, een overstap die destijds niet zonder slag of stoot ging. Martin koos namelijk voor Ducati terwijl KTM een optie op hem had voor een mogelijke overstap naar de MotoGP. De Spanjaard taste diep in de buidel, kocht zijn KTM-contract (optie) af om vervolgens te tekenen bij Ducati die hem onderbracht bij Pramac Racing.

Wordt ongetwijfeld vervolgd…………..