De toekomst van de Ulster Grand Prix staat op zeer losse schroeven. Afgelopen week werd bekend dat de organisator op financieel gebied in zeer zwaar weer verkeert en de kans groot is dat het evenement in 2020 geen doorgang kan vinden. 

Een groot tekort aan inkomsten en een hoop openstaande rekeningen hebben ervoor gezorgd dat de noodklok is gaan luiden voor de Dundrod and District Motorcycle Club, organisator van de jaarlijkse Ulster Grand Prix. Het evenement vond voor het eerst plaats in 1922 en werd dit jaar voor de 97e keer gehouden. Deze week liet de organisatie middels een persbericht weten wat de huidige stand van zaken is.

De afgelopen maanden is er hard gewerkt om de situatie te schetsen en te bekijken naar de toekomst van het evenement. Inmiddels is het punt bereikt dat men de beslissing moet maken of het evenement wel of niet gehouden wordt in 2020. Ook is er een onafhankelijke partij aangewezen om te adviseren en te assisteren wat betreft de toekomst van de Ulster Grand Prix naast het helpen met de financiële schulden. In de komende weken zal de organisatie, na de uitkomst van het onderzoek van deze onafhankelijke partij, een besluit nemen wat betreft de toekomst van de Dundrod and District Motorcycle Club en de Ulster Grand Prix.

Dundrod and District Motorcycle Club voorzitter Robert Graham: “In 2019 vierde de Ulster Grand Prix haar 97e verjaardag. De organisatie heeft overlegd met lokale parlementariër Jeffrey Donaldson, naast vertegenwoordigers van het Lisburn en Castlereagh City Council waarbij we doorgaan met het zoeken naar een oplossing voor de financiële problemen. We hopen dat we hiermee de meest prestigieuze en historische motorrace van Noord-Ierland kunnen voortzetten tot de honderdste verjaardag. Het is duidelijk dat er zonder financiële steun een grote kans is dat de Ulster Grand Prix van de road racing kalender verdwijnt en dat zou een zeer grote teleurstelling zijn voor de motorsport in Noord-Ierland.”

Volgens de club was er afgelopen jaar op de racedag (10 augustus) wellicht het laagste aantal bezoekers ooit in de historie van het evenement wat resulteerde in een groot inkomstenverlies. In combinatie met een groot aantal kostenposten is deze financiële crisis het gevolg. Weliswaar waren de weersomstandigheden afgelopen jaar zeer slecht en zorgde hevige regenval en harde windstoten voor kortere races.

In 2019 werd de Ulster Grand Prix weer ’s werelds snelste road race nadat Peter Hickman een nieuw ronderecord met een gemiddelde snelheid van 136.415 mph (219.538 km/h) reed. De Engelsman schreef geschiedenis door als eerste coureur maar liefst zeven races in één evenement te winnen. Ook werd hij op de zaterdag na Phillip McCallen de tweede coureur die vijf races op één dag won.