MotoGP: Ben Spies: ‘In Assen voel ik mij gewaardeerd’

80

Ben Spies is dit jaar bezig aan zijn tweede seizoen in de MotoGP. De meervoudig AMA Superbike kampioen en World Superbike kampioen rijdt dit jaar voor het Yamaha fabrieksteam en de verwachtingen zijn hooggespannen. Racesport.nl zocht hem op aan de vooravond van de Dutch TT.

<div><strong>Ben, hoe is het om de wereldkampioen Lorenzo als teamgenoot te hebben? </strong></div> <div>Dat is niet verkeerd. Ik ben er aan gewend uit mijn AMA tijd toen ik teamgenoot van Mat Mladin was. Het is altijd goed om in een team te komen en te weten dat je teamgenoot de beste ter wereld is. je moet  daar van leren en het proberen te evenaren. Je weet dat hij het meest uit de motor kan krijgen en dan moet je proberen daar zo dicht mogelijk bij te zitten. Het is zo perfect voor mij. Van Lorenzo kan ik heel veel leren. </div> <div><br> </br> <strong>Denk je dat je Lorenzo kan verslaan, zoals je in de AMA deed met Mladin? </strong></div> <div>Zeg nooit, nooit. Lorenzo is de nieuwe generatie snelheid en het is altijd moeilijk te verslaan. Je moet opzoek naar een manier waarop je hem wel kan verslaan en als ik er niet in geloofde dat ik het kon, dan ging ik niet elke race van start. Maar het doel van iedere rijder op de grid is om te winnen. Je wilt de beste zijn in wat je doet, en daarom racen we. </div> <div><br> </br> <strong>Behoor jij nog tot die nieuwe generatie rijders?</strong> </div> <div>Ik behoor in ieder geval nog niet tot de oude veteranencategorie. Ik moet mij nog elke race verbeteren om in de top drie mee te kunnen draaien. Je moet de grenzen van je mogelijkheden kennen en ik ben niet bang om wat dingen uit te proberen. En daar zijn wij op dit moment mee bezig. <br> </br> <br> </br> J<strong>e hebt twee heel verschillende teamgenoten gehad, Lorenzo en Edwards, welke heeft jou voorkeur? </strong></div> <div>Met Colin is het heel anders omdat wij al een langere geschiedenis met elkaar hebben. We zijn hele goede vrienden. Het is niet zo dat ik de voorkeur heb voor hem als teamgenoot, maar mijn vriendschap met hem is wel beter. Het is een ander soort verschil. Voor iemand die ik nog niet zo goed ken is Lorenzo een heel goede teamgenoot. Er is niets mis met hem als teamgenoot hebben. </div> <div><br> </br> <strong>Leer je meer van Lorenzo of meer van Edwards? </strong></div> <div>Colin loopt al zo lang mee en hij heeft bakken met ervaring. Hij kan vooral een rol spelen als de 1000cc machines weer terug komen. Hij heeft die machines bereden in het verleden en daardoor kan hij veel betekenen voor Yamaha. Hij heeft alles wel gereden een daardoor heeft hij kennis van bijna alle soort machines. Lorenzo is meer een persoon die je moet volgen als je wil leren hoe je snel een racebaan rond wil gaan. Ze zijn echt twee verschillende personen daarin. </div> <div><br> </br> <strong>Is het voor jou een droom die uitkomt dat de 1000cc terugkeert?</strong></div> <div>Het is mooi om de MotoGP te rijden en er vindt zoÕn grote verandering plaats vind. Ik denk dat volgend jaar heel leuk gaat worden met de 1000cc. Dit jaar waren er veel veranderingen in teams en toen was dat een mediahype, en met deze verandering staat de MotoGP opnieuw op zijn kop. </div> <div><br> </br> <strong>Want je staat bekend als een 1000cc rijder toch? </strong></div> <div>Ik sta meer bekend als een Superbike rijder. Niet zozeer als een 1000cc MotoGP rijder. De motoren in Superbike en MotoGP  verschillen gewoon zoveel van elkaar.  Dat kun je gewoon niet met elkaar vergelijken. Het verschil zit veel meer in de remmen, het chassis en de elektronica, en niet zozeer in de cilinderinhoud. </div>







<div><strong>Hoe zie jij je jaar in WSBK? </strong></div> <div>Als ik er op terugkijk dan zie ik steeds meer dingen die mij nu nog steeds helpen, en dan besef ik mij ook hoe speciaal dat seizoen was. Mijn eerste jaar in Europa, op Yamaha en rond de wereld reizen.  We hebben zoveel records gebroken, een gigantisch gat dicht gereden en YamahaÕs eerste titel in World Superbikes gebracht.  Dat seizoen is er zoveel gebeurd, maar na de laatste race in Portimao dacht ik alleen maar de gewonnen titel en keek ik niet meer terug naar de weg die ik daarvoor genomen heb. Als ik dan terug kijk dan besef je wat je echt behaald hebt. </div> <div><br> </br> <strong>Had je dat jaar een plaats in de MotoGP verwacht?</strong> </div> <div>Er waren dat jaar drie opties. Ik kon met Yamaha naar de AMA, naar de Superbikes en naar de GP. De Superbikes is het toen geworden en sindsdien heeft alles perfect uitgepakt. </div> <div><strong><br> </br> </strong><strong>Dat Superbike seizoen heeft jou gemaakt tot de MotoGP racer die je nu bent? </strong></div> <div>Ja, zeker weten. Het reizen, en het in contact komen met al die verschillende nationaliteiten en culturen.  Ik denk dat dit heel belangrijk is geweest voordat ik naar de MotoGP af ben gereisd. Ik heb een jaar minder MotoGP kunnen rijden, maar ik denk niet dat het veel uitmaakt als ik eenmaal gestopt ben.  We hebben met Yamaha iets bereikt wat niemand ooit heeft bereikt en daar kun je geen spijt van hebben. </div> <div><br> </br> <strong>Waar ligt het aan dat dit seizoen nog niet naar verwachting verloopt? </strong></div> <div>We hebben de snelheid wel, maar de consistentie is er nog niet. We zijn er in de kwalificatie en we zijn snel in de race, maar omdat we niet constant snel zijn vallen de resultaten tegen. Toch rijden we dit jaar veel sneller dan vorig jaar. Als je tijden van dit jaar vergelijkt met dit jaar dan staan we veel dichter op de snelste mannen. We hebben een grote stap gemaakt, maar tegelijkertijd hebben we ook wat problemen gekend. Ik hoop dat die nu allemaal achter ons liggen en dat we ons kunnen concentreren op goede uitslagen. </div> <div><br> </br> <strong>Wat is het leukste aan Yamaha rijder zijn? </strong></div> <div>Vooral het gevoel dat je onderdeel bent van een enorm bedrijf dat een hele lange geschiedenis kent. De sfeer in het team is zoveel anders dan bij merken waar ik voorheen heb gereden. Ze hebben een Ôclassy touchÕ met alles wat ze doen en ze laten je als rijder heel speciaal voelen.  Ze laten me voelen alsof ik altijd de eerste rijder ben, en bij Suzuki in AMA had ik dat gevoel niet. </div> <div><br> </br> <strong>Wat weet je van YamahaÕs geschiedenis? </strong></div> <div>Heel veel eigenlijk. Als je terugkijkt naar de periode van Kenny Roberts vooral. ze hebben zoveel betekend voor de motorsport. Ook de tijd met Wayne Rainey en Eddie Lawson was heel speciaal. </div> <div><br> </br> <strong>Nederlandse fans houden erg van Amerikaanse rijders, merk jij daar wat van? </strong></div> <div>Ja, echt wel. Ik denk dat dit voornamelijk komt door de vele successen die Kevin Schwantz heeft gekend op dit circuit. Mijn gevoel met de Nederlandse fans gaat vooral uit naar het feit dat ze zoveel respect hebben voor alle rijders op de grid, en niet alleen de snelste mannen. Alle motorracers worden hier warm onthaald. Ik heb veel fans hier en dan voel je jezelf als rijder wel heel erg gewaardeerd.<br> </br> <br> </br> <br> </br> <br> </br> </div> <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&amp;href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fben-spies-in-assen-voel-ik-mij-gewaardeerd%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F26897%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80" frameborder="0" scrolling="no" style="border: currentcolor; width: 450px; height: 80px; overflow: hidden;" allowtransparency="true"></iframe>