MotoGP: Bridgestone manager Hiroshi Yamada belicht de laatste MotoGP test van 2007

50

De laatste MotoGP test van 2007 werd na drie intensive testdagen op het Circuito de Jerez afgesloten. Bridgestone Motorsport manager Hiroshi Yamada liet in een interview zijn licht schijnen over de behaalde resultaten, de manier van werken van Bridgestone tijdens dit soort testen en de toekomstvisie van de Japanse bandenfabrikant.

Mr. Yamada, op welke manier benadert Bridgestone deze winter testen?
"Zoals altijd is het belangrijkste van de testen na afloop van het seizoen dat de teams aan de slag gaan met de nieuwe motoren, vaak ook met nieuwe coureurs en in een enkel geval ook met nieuwe banden. Wij moeten een structuur bieden waarin de coureurs voldoende tijd krijgen om te wennen aan deze nieuwe factoren. Op hetzelfde moment moeten we echter er ook voor zorgen dat de coureurs die reeds ervaring hebben met onze banden door kunnen gaan met de ontwikkelingen die er voor de nieuwe machines zijn. Zeker voor het komende seizoen moet er op beide fronten hard worden gewerkt. Aan de ene kant hebben we namelijk coureurs die op dezelfde motor bij hetzelfde team zijn gebleven zoals Casey Stoner en Chris Vermeulen, maar we krijgen ook te maken met voor ons nieuwe coureurs die op hun beurt weer op voor hen onbekende machines rijden zoals bijvoorbeeld Alex de Angelis. We zijn natuurlijk ook blij met de terugkeer van Shinya Nakano in de Bridgestone familie hij is immers de teamgenoot van de Angelis bij Honda Gresini."







Hoe benaderen jullie coureurs die nooit eerder Bridgestone banden hebben gebruikt?
"We hebben twee bestaande teams die nieuwe coureurs verwelkomden met die nooit eerder Bridgestone banden hebben gebruikt; Honda Gresini met De Angelis en het Pramac d’Antin team met Sylvain Guintoli. Beide coureurs hadden voor de afgelopen dagen al met onze banden gereden en Alex reed er deze week weer mee in Jerez. Het lijkt erop alsof men zich redelijk snel heeft weten aan te passen aan de nieuwe omstandigheden. Daarnaast werken we vanaf nu natuurlijk ook samen met Yamaha en Valentino Rossi, voor ons een nieuwe fabrikant en een nieuwe coureur in de MotoGP, dus we hebben veel dingen vanaf de basis opnieuw moeten doen maar het resultaat lijkt veelbelovend."

Hoe is Bridgestone begonnen aan de klus met Yamaha en Rossi?
"We zijn begonnen aan het verzamelen van data gerelateerd aan de prestaties van de Bridgestone banden in combinatie met de Yamaha en de coureur, het doel hiervan is het vinden van de juiste basis, van daaruit kunnen we gaan werken aan het vinden van de juiste richting waarin we de banden voor hen zullen moeten doorontwikkelen. Op datzelfde moment kijkt ook de fabrikant naar de veranderingen die moeten plaatsvinden aan de machine om beter te harmoniëren met de nieuwe banden. Tot dusver zijn we na drie dagen zeer tevreden met de testresultaten en de verzamelde data, ondanks het feit dat Valentino natuurlijk nog steeds herstellende is van zijn blessure. De komst van een vijfde fabrikant zal de komende wintermaanden zeker een nieuwe uitdaging zijn voor de mensen in ons ontwikkelingcentrum in Japan, want natuurlijk willen we ook de doorontwikkeling van onze bestaande relaties door laten gaan.

Welke vooruitgang is er deze week in Jerez behaald?
"Ducati, Kawasaki, Honda Gresini en Yamaha hebben allemaal onze banden getest met veelbelovende resultaten, het weer heeft ons hierbij zeker geholpen, al waren de temperaturen zeker in de ochtend soms aan de lage kant. Op de eerste dag hebben de teams vooral de juiste afstelling gezocht voor het circuit van Jerez, maar in de laatste twee dagen hebben we veel kunnen doen aan nieuwe constructies, de vorm van de banden en verschillende samenstellingen van het rubber in voorbereiding op het komende seizoen. Het is heel aangenaam om te werken met zes teams en elf coureurs die vanaf 2008 de Bridgestone line-up gaan vormen en daarnaast wil ik niet vergeten om het uitermate belangrijke werk van het Ducati test team en haar testcoureurs te noemen, zij spelen een belangrijke rol in de integrale ontwikkeling van onze banden."

Welke verwachtingen heeft u voor 2008?
"Ondanks het feit dat het testen op de circuits voor de MotoGP tot eind januari van het volgend jaar stil ligt, ben ik ervan overtuigd dat de teams hard zullen blijven werken, zij zullen aan de 2008 modellen willen doorwerken en ook wij zullen in Japan op de fabriek hard blijven werken. Zodra het testen weer zal worden hervat zal er dus op alle fronten zijn doorontwikkeld, dit zal gebeuren aan de hand van de data die de afgelopen dagen is opgedaan. Wij zullen doorgaan met de fijnafstelling van de banden om het meest competitieve pakket samen te stellen voor alle teams waarmee we samenwerken. Er zal nog veel werk gedaan moeten worden door de teams maar ook door ons maar we zijn klaar voor de nieuwe uitdaging."