MotoGP coureurs sceptisch over mogelijke regenrace in Qatar

82
Een nat Losail International Circuit in 2015

Onlangs werd bekend dat de MotoGP race op het Losail International Circuit in Qatar vanaf dit seizoen niet meer uitgesteld wordt in het geval dat het regent. Als het aan de MotoGP coureurs ligt dan is het laatste woord hier nog niet over gesproken, zij zijn namelijk nogal sceptisch.

Onlangs stapten de voormalige Grand Prix coureurs Loris Capirossi (huidig lid van de Dorna racedirectie) en Franco Uncini (FIM Veiligheidsofficier) zelf op de motor om op het Losail International Circuit in de avonduren bij kunstlicht een aantal ronden te rijden op een kunstmatig nat gespoten baan. De bedoeling van het tweetal was om proefondervindelijk erachter te komen of het natte asfalt onder het kunstlicht niet reflecteerde en een spiegeling te weeg bracht.







De reden van de test was om een vergelijkbare situatie als in 2009 zien te voorkomen. Ondanks dat het nagenoeg niet regen op het in de woestijn nabij de hoofdstad Doha gelegen circuit moest de MotoGP is het seizoen 2009 uitgesteld worden tot maandag omdat het toen in de ogen van de organisatie en de coureurs niet verantwoord was om te rijden.

Capirossi en Uncini kwamen tijdens hun test begin februari echter tot de conclusie dat het allemaal wel mee viel met de reflectie en de spiegeling met als gevolgd dat niet veel later Dorna met de officiële mededeling kwam dat vanaf dit seizoen de MotoGP race niet meer uitgesteld zal worden in het geval het regent.

Deze beslissing kan vooralsnog op weinig steun rekenen van de hoofdrolspelers zelf. De MotoGP coureurs zijn namelijk van mening dat de test van Capirossi en Uncini niet representatief is en dat als het werkelijk regent er een hele andere situatie is. Zo zullen er dan temperatuurverschillen zijn die voor een totaal andere omstandigheden zullen zorgen.

Ondanks dat nagenoeg iedereen er wel van overtuigd is dat het beter is dat het helemaal niet regent tijdens de eerste Grand Prix van het seizoen in Qatar, is het wel al duidelijk dat het laatste woord hierover nog niet gesproken is.

Het eerste agendapunt voor de gebruikelijke (veiligheid) vergadering, standaard op vrijdag tijdens elke Grand Prix, in Qatar kan alvast genoteerd worden.