MotoGP: De show gaat ÔgewoonÕ door

25

Na het tragische ongeluk van Marco Simoncelli in Sepang gaat het leven door en met het laatste raceweekend voor de deur is er nog steeds veel onzekerheid over het 2012-seizoen. Het wachten is op de beslissing van Suzuki en daarmee Alvaro Bautista. Als eenmaal bekend is wat de Japanse constructeur zal doen zal de rest snel op zijn plaats vallen.

Aan de vooravond van de laatste GP van 2011 zijn de toekomstplannen van Suzuki nog steeds onbekend. De Japanse constructeur kan de stekker uit het project halen, doorgaan met &eacute;&eacute;n rijder of zelfs met twee rijders. Alvaro Bautista heeft lang gewacht op zijn huidige werkgever en heeft al een mooie aanbieding laten schieten. De Spanjaard had een aanbieding van Yamaha Tech-3 op zak, maar bedankte waarna het zitje naar Andrea Dovizioso ging. Daarnaast is HRC-baas Shuhei Nakamoto erg gecharmeerd van de voormalig 125cc-wereldkampioen en wil hij Bautista graag inlijven bij LCR Honda, mogelijk op een fabrieksmachine. De wereldwijde populariteit van de Spanjaard kan Lucio Cecchinello helpen om de gaten in zijn budget op te vullen voor een fabrieksmachine voor Bautista. <br /> <br /> Mocht Suzuki toch doorgaan met Bautista dan komen John Hopkins en Randy de Puniet in beeld bij LCR. Waarschijnlijk met de voorkeur voor Hopkins zodat het team met een frisse start kan beginnen. Beslist Suzuki echter om volgend seizoen twee machines in te zetten, dan komen zowel de Amerikaan als de Fransman in beeld als teamgenoot van Bautista.







Het tragische verlies van Simoncelli speelt ook een rol op de transfermarkt. De lange krullenbol had al een contract met HRC om volgend seizoen voor San Carlo Honda Gresini uit te komen op een fabrieksmachine, maar die RC213V is nu vrij gekomen. Hoofdsponsor San Carlo, een Italiaanse snackgigant, wil graag een Italiaanse rijder op &eacute;&eacute;n van hun machines zien en dan komt misschien Andrea Iannone in beeld. Hij komt momenteel uit in de Moto2-klasse en is de enige die dit seizoen naast Stefan Bradl en Marc Marquez meerdere overwinningen heeft kunnen pakken. De Italiaan zou eigenlijk met zijn huidige team de overstap maken naar de koningsklasse, maar het team kan het budget niet ophoesten voor een satellietmachine. Met deze ontwikkelingen zou Iannone zomaar evengoed in de MotoGP terecht kunnen komen.<br /> <br /> Dan is er nog een Ducati bij Pramac Racing waar nog geen rijder is bevestigd. Het team zal maar &eacute;&eacute;n machine inzetten volgend seizoen en deze lijkt voorbestemd aan Hector Barbera. De Spanjaard liet een aanbieding van zijn huidige Aspar Team schieten, omdat hij niet op een CRT-machine wil rijden. Tevens heeft Barbera de steun van Ducati en finisht hij constant in de punten. <br /> <br /> <p> Volgend seizoen zullen er dus slechts vier Ducati&rsquo;s op de grid staan, in vergelijking met zes dit seizoen, twee voor fabrieksrijders Valentino Rossi en Nicky Hayden, &eacute;&eacute;n voor Karel Abraham en &eacute;&eacute;n voor Pramac. Het leek erop dat Marc VDS Racing de Ducati zou leasen die oorspronkelijk voor Aspar bedoeld was, maar ook het Belgische team kwam er niet uit met de Bolognese fabriek en zal genoodzaakt zijn een CRT-machine aan te schaffen, net als Aspar. Het team van Jorge &lsquo;Aspar&rsquo; Martinez weet nog niet met welk frame/motorblok ze zullen rijden, maar het lijkt erop dat Aleix Espargaro in beeld is voor het zitje.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FMotoGP%2FMotoGP%2Fde-show-gaat-gewoon-door%2Ftabid%2F63%2FiNews_ID%2F28309%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>