MotoGP: FIM in gesprek over leasecontract MotoGP motoren

49

In een poging om de kosten in de MotoGP terug te dringen en de toekomst van de koningsklasse er rooskleuriger uit laten zien, is de FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) in gesprek om voor het jaar 2011 een overeenstemming te bereiken waarmee de teams een motor voor het kampioenschap kunnen leasen.

De FIM, Dorna en de MSMA (Motorcycle Sports Manufacturers’ Association) zijn de mogelijkheden aan het doornemen om de toekomst van de MotoGP in een beter daglicht te kunnen zetten. Een van de aandachtspunten is daarbij het terugdringen van de hoge kosten voor de teams, zodat het deelnemersveld verder uitgebreid kan worden. Daarom wordt er samen met met de fabrikanten gesproken over de optie om met een leasecontract te gaan werken, waarmee de teams van 800cc prototypes te kunnen worden voorzien, en de teams zelf hun eigen chassis moeten ontwerpen.







“Kijkend naar de toekomst van de MotoGP klasse, zijn we in gesprek met de fabrikanten om te zien hoe zij de teams van de motoren kunnen voorzien,” legde FIM President Vito Ippolito uit. “Het zal een hele interessante manier kunnen zijn om de startgrid verder uit te breiden en om nieuwe teams een kans te geven in de koningsklasse, wanneer de kosten gereduceerd worden.

Op dit moment gaan de onderhandelingen de goede kant op en zouden de fabrikanten vanaf 2011 de prototype motoren kunnen aanbieden. We zijn nog steeds bezig om de toekomst van de MotoGP klasse verder te verfijnen en voor FIM en Dorna is het cruciaal om meer stabiliteit te krijgen wat betreft het aantal deelnames op langere termijn, waarbij er rekening wordt gehouden met de huidige technische en economische ontwikkelingen.”

Dorna Sports’ CEO Carmelo Ezpeleta voegde daaraan toe:

“Gezien de huidige economische situatie, de steeds ontwikkelende technologie in de MotoGP en kijkend naar de kostenbesparende maatregelen, hebben we een voorstel gedaan om de 1000cc motoren en de huidige 800cc motoren met elkaar te combineren in de MotoGP klasse. De MSMA erkende de problemen waar we op dit moment mee te maken hebben en kijkt uit naar een andere oplossing.

Hun voorstel is nu om vanaf 2011 de motoren te leasen aan de teams voor een eerlijke en standaard prijs. Dit gaat niet gepaard met een technische verandering in het reglement omdat de motoren hetzelfde zullen zijn als nu en het geeft ons de mogelijkheid om de kosten te optimaliseren. De MSMA moet nog steeds aangeven wat de leaseprijs zal zijn en we wachten ook nog op een overeenstemming met de fabrikanten wat betreft hun deelname aan het kampioenschap voor een bepaalde periode. Als deze twee elementen vastliggen, zal dit een hele positieve ontwikkeling zijn voor de toekomst van het MotoGP wereldkampioenschap."