MotoGP: Logistieke kant van het verlichte Losail toont verassende cijfers

87

Het Losail International Circuit krijgt veel aandacht voor de eerste race van het seizoen, zoveel dat het bijna de MotoGP rijders, die voor hun eerste zege van het seizoen willen gaan, overschaduwd.

Het ambitieuze verlichtingsproject wat ondernomen is voor de Commercialbank Grand Prix of Qatar, de eerste MotoGP nachtrace, heeft over de hele wereld de kranten gevuld.







Er is flink wat logistiek nodig om te kunnen zorgen voor een veilige en goed te bezichtigen race. De eerste mogelijk voor het MotoGP veld om met de verlichting te rijden is later vandaag wanneer de IRTA test op het woestijncircuit begint.

Verlichtingsbedrijf Musco creëerde een multi-miljoenen strategie om het circuit in Qatar – een gebied dat gelijkstaat aan 70 FIFA voetbalvelden – volledig te verlichten en dat met een systeem dat 50% meer efficiënt is dan enig ander beschikbaar verlichtingssysteem. De zoektocht naar het uitbannen van schaduwen resulteerde in genoeg licht om bijvoorbeeld een straat van Qatar’s hoofdstad Doha tot Moskou in Rusland te verlichten.

Het vermogen voor de verlichting komt neer op 5,4 miljoen Watt. Als je dit in een ander perspectief zet dan is dit voldoende elektriciteit voor zo’n 3.000 huizen. Als we daarbij de pk’s op de circuit optellen dan is het vermogen op de baan simpelweg fenomenaal.

Nog maar 167 dagen na de goedkeuring van het project is het circuit klaar voor een test door MotoGP rijders. Een aantal van hen hebben in hun geboorteland al eens in de nacht gereden, of tijdens de test in november, maar geen van hen zal hebben ervaren wat in Qatar op ze staat te wachten.