MotoGP: ÔKawasakiÕ test in Jerez geen voorbode voor terugkeer naar MotoGP klasse

24

Eerder deze week probeerden Dominique Aegerter en Kenny Noyes tijdens de World Superbike test in Jerez een nieuw Kawasaki MotoGP prototype uit. Even was er de hoop dat de Japanse fabrikant wellicht terug zou keren naar de MotoGP klasse, het bleek echter een privŽ test van Kawasaki tuner Akira.

<p>Toen Moto2 rijder Dominique Aegerter onlangs aangaf gevraagd te zijn om in Jerez met een Kawasaki prototype MotoGP machine te gaan testen werd er volop gespeculeerd over een mogelijk terugkeer van Kawasaki naar de MotoGP klasse, dit in navolging van Aprilia en Suzuki.</p> <br /> <p>Tijdens de deze week gehouden test in Jerez de la Frontera werd pas echt duidelijk hoe de vork in de steel zat. Het betrof geen test van Kawasaki zelf maar een test van de Franse Kawasaki tuner Akira, die de afgelopen seizoenen de motorblokken verzorgde voor het Avintia Racing MotoGP team voordat het Spaanse team besloot verder te gaan met Ducati.</p> <br /> <p> Akira wilde het ontwikkelingswerk van de afgelopen twee jaar niet zo maar verloren laten gaan, zocht contact met Aegerter en Noyes om afgelopen week de doorontwikkelde machine aan de tand te voelen. De Franse tuner wil dus door blijven werken aan de ontwikkeling van het motorblok en steekt momenteel veel tijd en energie in het ontwikkelen van een geheel nieuw eigenbouw chassis. Hiermee hoopt Akira de interesse te wekken van een MotoGP team om in de toekomst mee samen te werken en terug te kunnen keren in de koningsklasse.</p>







<p>In Jerez was duidelijk te zien dat Kawasaki er niet officieel bij betrokken was aangezien er gen enkele Japanse ingenieur aanwezig was tijdens de test. Verder werd er een mengelmoes van onderdelen gebruikt. Het motorblok was min of meer het door Avintia gebruikte blok, er werden twee verschillende chassis&rsquo;s uitgeprobeerd, &eacute;&eacute;n was een iets verbeterde versie van de machine van vorig jaar terwijl de andere meer als een World Superbike chassis gezien kon worden. Daarnaast werden er flink wat verschillende oude kuipdelen gebruikt en zag de motor er nagenoeg elke keer weer anders uit als men de baan opging. Tijdens de test werd er ook aan de elektronica gewerkt waarbij opviel dat er een Magneti Marelli ECU gebruikt werd.</p> <br /> <p> Welke conclusies aan de hand deze test getrokken mogen worden blijft vooralsnog een groot vraagteken. Is dit toch de voorbode van een mogelijke terugkeer van Kawasaki, al dan niet indirect, of blijft het bij het verder ontwikkelen van een MotoGP machine voor potenti&euml;le klanten, onder meer om de know-how van de afgelopen jaren niet geheel verloren te laten gaan.</p> <p><br /> </p> <p>De toekomst zal het uitwijzen………</p> <br /> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>