MotoGP: Rossi blijft sterk voor de dag komen in Sepang

30

Valentino Rossi heeft ook de tweede dag van de test in Maleisië als snelste afgesloten. De Italiaan was dan wel iets meer dan een tiende van een seconde langzamer dan zijn uitmuntende tijd van gisteren, maar de tijd van 2’00.472 was nog steeds ruim voldoende voor de vijfvoudig MotoGP wereldkampioen om de overige vier concurrenten uit het MotoGP kampioenschap die met hem op het circuit aanwezig zijn voor te blijven.

Net zoals tijdens de eerste dag was Rossi’s tijd sneller dan zijn beste persoonlijke tijd uit 2006 en realiseerde hij zijn snelste tijd op de Bridgestone kwalificatiebanden welke hij tijdens deze test uitgebreider aan de tand voelt dan twee weken geleden. De 28 jarige reed vandaag echter alleen maar in zijn laatste runs met de kwalificatiebanden, hij reed zijn snelste ronden in de 69e van de 70 gereden ronden van vandaag,  daarvoor verrichtte hij veel testwerk op reguliere banden en stopte de klok steeds tussen een hoge 2’01 en halverwege de 2’02.







Nicky Hayden reed zijn snelste tijd van de dag eveneens op kwalificatiebanden en hij was iets minder dan 0,4 seconde langzamer dan Rossi. De wereldkampioen van 2006 reed op de Michelin wedstrijdbanden tijden die sterk verschilden en zijn uiteindelijk snelste tijd van 2’00.900 ontstond aanmerkelijk vroeger op de dag dan de tijd van zijn Italiaanse rivaal. ‘Trick Daddy’ reed halverwege de dag een run op kwalificatiebanden en tijdens zijn 36e ronde klokte hij zijn snelste tijd van de dag, waarna hij twee en een half uur niet op de baan verscheen met zijn Repsol Honda RC212V. De Amerikaan leek echter totaal geen last te hebben van zijn valpartij van gisteren aan het einde van de dag, hij reed vandaag opnieuw het grootste aantal ronden.

Terwijl Hayden vandaag veel wisselde tussen het conventionele motorblok en het motorblok met de pneumatische kleppen, lijkt de aandacht van de ‘The Kentucky Kid nu alleen maar uit te gaan naar het beproefde concept. Een compleet nieuwe motor word verwacht tijdens de officiële test in Jerez, maar tot die tijd zal de Amerikaan bezig blijven met het uitproberen van nieuwe onderdelen, terwijl hij wel moet toegeven dat de toekomst volgens hem niet in dit concept ligt.

Terwijl hij alleen maar ervaring op deed met het confessionele motorblok werkte Honda satelliet rijder Shinya Nakano opnieuw aan enkele kleine aanpassingen aan zijn op Bridgestone staande machine. De San Carlo Honda Gresini man koos ervoor om geen kwalificatiebanden te gebruiken en in tegenstelling tot de vier ander vaste deelnemers uit het MotoGP kampioenschap werkte hij ook geen wedstrijdsimulatie af.

Ondanks het feit dat Fiat Yamaha coureur Jorge Lorenzo vandaag één van de eerste mannen op de baan was, bestond zijn eerste optreden van de dag slechts uit een enkele ronde waarna hij terugkeerde naar de in tweeën gedeelde pitbox. Na een lange onderbreking reed de huidige 250cc wereldkampioen het resterende deel van de dag met de motor met pneumatische kleppen.

Alex de Angelis, de enige andere coureur die naast Hayden gisteren ook een valpartij meemaakte, werkte vandaag het schema af dat oorspronkelijk voor dinsdag op zijn planning  stond. Deze aanpassing in het programma werd gemaakt als gevolg van zijn valpartij, maar ook dankzij de situatie op het circuit. Vandaag was het circuit aanmerkelijk schoner, waardoor er ook constantere tijden mogelijk waren, en de coureur uit San Marino kon zijn schema van vandaag dan ook zonder verdere problemen afwerken.

Olivier Jacque en Tamaki Serizawa rijden deze week niet met het Kawasaki screamer motorblok, de Japanse testcoureur reed wel een duurtest van 22 ronden met enkele nieuwe onderdelen, dit vanwege de afwezigheid van John Hopkins en Anthony West. Voor Yamaha reden voor de tweede achtereenvolgende dag Yoshihiko Fujiwara en Wataru Yoshikawa.

De tweede Sepang test voorafgaand aan het seizoen 2008 wordt morgen afgesloten.

MotoGP Sepang test:

Tijden tweede dag (reguliere MotoGP rijders)

1. V. Rossi Fiat Yamaha 2’00.472 (70)

2. N. Hayden Repsol Honda 2’00.900 (90)

3. S. Nakano San Carlo Honda Gresini 2’02.049 (59)

4. J. Lorenzo Fiat Yamaha 2’02.396 (55)

5. A. De Angelis San Carlo Honda Gresini 2’02.646 (57)