MotoGP: Yamaha: we zullen nooit meer gebruik maken van een screamer

330

Yamaha’s algemeen manager Masao Furusawa houdt van het geluid van het nieuwe screamer motorblok van Kawasaki maar zegt dat een dergelijk motorblok nooit meer een Yamaha MotoGP machine zal aandrijven.

Tijdens de eerste test van het nieuwe jaar kwam Kawasaki op de proppen met een Ninja ZX-RR die was voorzien van een screamer motorblok, het typische schelle geluid van het motorblok deed een aantal harten dan ook wat sneller kloppen.







Zo ook die van Yamaha medewerker Masao Furusawa die het erg jammer vond dat het team vorige week, tijdens de tweede test in Sepang, niet nogmaals met het screamer motorblok reed.

"Ik hoop dat Kawasaki de screamer weer terug brengt! Ik vind het geweldig om naar te luisteren. Hun screamer is er deze keer niet bij en ik vindt dat eerlijk gezegd maar niets," lachte Furusawa die daarna een uitleg gaf over waarom Yamaha voor hun Grand Prix prototype vast zal houden aan de big-bang versie.

"Intern is het ‘big-bang’ blok erg soepel tijdens de rotaties. Het klinkt alsof er veel fluctuaties in zitten, dit vanwege de ongelijke ontstekingsvolgorde, maar de realiteit is dat het met hoge toerenaantallen erg soepel is. Het screamer motorblok klinkt erg soepel maar als je boven de 12.000 tpm dan word de beweging van de bewegende delen een groot probleem," begint de Japanner.

"Je kan het het beste omschrijven als een enorm geluid wat de rijder er van zal weerhouden om te horen wat de band hem ‘verteld’. De rijder moet goed ‘luisteren’ naar de banden en er dan via het gas mee ‘praten’, het screamer motorblok zorgt er voor dat dat erg moeilijk te ‘horen’ is. De connectie tussen het gas en de band is met een screamer dus niet goed – maar vertel dit niet aan de mensen van Kawasaki!!"

"Een screamer blok klinkt dus erg gaaf maar als de motor boven de 12.000 toeren komt dan krijg je gewoon problemen en in de MotoGP zit je eigenlijk meestal wel tussen de 14.000 en 17.000 toeren – soms zelfs tot 19.000 – je krijgt op hoge toeren dus erg veel lawaai en daardoor kan de rijder niet met de banden ‘praten’."

De vraag is natuurlijk wat Yamaha zal doen als de inzet van een screamer in de toekomst toch zijn voordelen blijkt te hebben.