Nieuwe MotoGP reglementen verder toegelicht in Le Mans: “De MotoGP machines zullen sneller blijven dan de Superbikes”

1899
Carlos Ezpeleta (l) en Jorge Viegas - Le Mans | © Randy van Maasdijk

Vrijdagmiddag hielden Carmelo Ezpeleta (Dorna CEO), Jorge Viegas (FIM President), Hervé Poncharal (IRTA President) en Carlos Ezpeleta (Dorna Sporting Officer) een persconferentie in Le Mans. Hierin gaven ze extra toelichting op de nieuwe MotoGP reglementen die vanaf 2027 ingaan. 

De nieuwe MotoGP reglementen die gelden vanaf 2027 waren al zo goed als volledig bekend maar afgelopen maandag werden ze officieel bekendgemaakt. Een reductie van de maximale cilinderinhoud (850cc), een verbod op ride height devices (rijhoogteregeling), minder aerodynamica en het beschikbaar stellen van GPS-data waren de belangrijkste onderdelen van deze nieuwe reglementen. Een aantal jaren geleden was al aangekondigd dat er vanaf 2027 met 100% non-fossiele brandstof gereden zal worden.







Lees: Officieel: Technische reglementen MotoGP met ingang van 2027 bekendgemaakt

De aanwezige media kreeg vrijdagmiddag de kans om Carmelo Ezpeleta (Dorna CEO), Jorge Viegas (FIM President), Hervé Poncharal (IRTA President) en Carlos Ezpeleta (Dorna Sporting Officer) vragen te stellen aan de hand van deze nieuwe reglementen.

Jorge Viegas – FIM President: “We hebben de beste sport in de wereld maar kunnen niet negeren wat er verder in de wereld om ons heen gebeurt. We moeten duurzamer zijn en werken eraan om ook het geluid van de motoren iets terug te brengen. We zijn twee jaar geleden begonnen met werken aan deze nieuwe reglementen en we zijn er uiteindelijk samen met alle betrokken partijen uitgekomen. Op dit moment halen de motoren meer dan 360 km/h en daardoor bereiken we een aantal limieten. Ik ben ervan overtuigd dat er niets van de show verloren zal gaan, sterker nog er zal waarschijnlijk meer ingehaald worden. De fans zien niet of de rijders nou een seconde sneller of langzamer zijn. We werken hier voor de show, de veiligheid en de duurzaamheid en ik denk dat deze nieuwe reglementen daarvoor een stap in de juiste richting zijn.”

Jorge Viegas – Le Mans | © Randy van Maasdijk

De verwachting is dat de rondetijden in de beginfase zo’n één tot twee seconden langzamer zullen zijn dan de huidige. Met name de reductie van de topsnelheid zal een grote rol spelen in het verbeteren van de veiligheid.

Carlos Ezpeleta – Dorna Sporting Officer: “We zijn heel trots op het proces dat we hebben doorlopen. We begonnen met de specificatie van de brandstof (100% non-fossiel) die we twee jaar geleden al hebben aangekondigd voor 2027. Het grootste gedeelte van onze doelstelling is duurzaamheid en samen met de FIM heeft Dorna een aantal voorstellen gedaan aan de fabrikanten om dit verder uit te bouwen. We zijn heel trots om te vertellen dat al deze voorstellen aan bod zijn gekomen en 80 tot 90% van die voorstellen zijn uiteindelijk precies zo overgenomen als ze zijn voorgesteld.

Het is bewonderenswaardig dat de fabrikanten, en vooral die nu goed presteren, eerst kijken naar het belang van de sport en dan pas naar de belangen voor zichzelf. Er is weinig weerstand geweest voor de voorstellen die we gedaan hebben en daar zijn we dankbaar voor en trots op.

Aan de hand van wat de fabrikanten ons verteld hebben verwachten we verschillen van ongeveer één tot twee seconden per ronde, afhankelijk van het circuit. De prestaties en de veiligheid zijn altijd met elkaar verbonden. Met name van de topsnelheid verwachten we een vermindering maar, zoals altijd het geval met techniek, zal er na de initiële daling van de prestaties weer een toename komen.”

Carlos Ezpeleta – Le Mans | © Randy van Maasdijk

Eén van de vragen die vervolgens veel werd gesteld is of de reglementen van de World Superbikes nu ook aangepast gaan worden. De rondetijden van de Superbikes zouden met deze nieuwe MotoGP reglementen wel eens heel dichtbij of zelfs sneller dan die van de MotoGP klasse kunnen zijn. FIM President Viegas kon bevestigen dat ook de reglementen van de Superbikes binnenkort op de schop gaan, daarnaast zal ook de World Supersport 300 klasse niet lang meer op de huidige manier bestaan.

Jorge Viegas – FIM President: “We willen de MotoGP natuurlijk bovenaan de piramide hebben en met de Superbikes is het plan om deze als Superstockmachines te hebben met een aantal aanpassingen. We zijn twee jaar geleden al begonnen met het aanpassen van de reglementen in het WK Superbike en heel binnenkort zullen er veranderingen plaatsvinden zodat we de afstand tussen de MotoGP en WorldSBK bewaren. We praten momenteel met de fabrikanten en ook daar gaan we voor een overeenkomst waar iedereen het mee eens is.

Daarnaast werken we ook aan een vervangende klasse voor de Supersport 300. We gebruiken het BSB-kampioenschap (Sportbike klasse, red.) om te zien hoe deze nieuwe reglementen werken. Ik hoop dat we dit allemaal in 2026 kunnen implementeren.”

De geruchten dat BMW vanaf 2027 zal toetreden in de MotoGP klasse worden steeds luider en ook andere fabrikanten hebben naar verluidt interesse. Ook Dorna CEO Carmelo Ezpeleta ontkent dit niet en geeft aan dat er gesprekken gaande zijn.

Carmelo Ezpeleta – Dorna CEO: “We zijn benaderd door meerdere fabrikanten maar de meesten wilden wachten tot de presentatie van de nieuwe reglementen om te kijken of het wat voor hen is. We zijn heel blij met de vijf fabrikanten die momenteel actief zijn in de MotoGP klasse en we werken op een geweldige manier samen. Er zijn meerdere fabrikanten die interesse hebben getoond om onderdeel te zijn van dit kampioenschap – en natuurlijk zijn deze gesprekken vertrouwelijk – maar na vandaag zullen we zien hoe dit zich ontwikkelt. Het succes van de MotoGP en het vertrouwen in de toekomstige reglementen zorgt voor interesse van veel andere fabrikanten.”

Carmelo Ezpeleta – Le Mans | © Randy van Maasdijk

De nieuwe reglementen van 2027 lijken nog ver weg maar voor de meeste fabrikanten zal het ontwikkelen al gauw beginnen. Inmiddels heeft Gigi Dall’Igna, General Manager van Ducati Corse, aangegeven voorstander te zijn van een ontwikkelingsstop van de huidige MotoGP machines zodat de fabrikanten hun geld en personeel kunnen besteden aan de nieuwe machines, en niet dubbel hoeven te investeren om ook de huidige machines nog verder te ontwikkelen.

Kortom, er gebeurt van alles in de wereld van de MotoGP en de laatste woorden over de nieuwe regelementen zijn nog lang niet gezegd. Wordt vervolgd …