Quartararo en Espargaró testen radiocommunicatie in Jerez

2292
Fabio Quartararo - Circuito de Jerez - Ángel Nieto | © Randy van Maasdijk

Fabio Quartararo en Aleix Espargaró hebben maandagmiddag radiocommunicatie uitgeprobeerd op hun MotoGP machines. Via eenzijdige communicatie kan Race Direction de coureurs waarschuwen wanneer er een rode vlagsituatie is of wanneer er gevaar op de baan dreigt.

Het is in het verleden al vaker geprobeerd maar op maandag werden Fabio Quartararo, Aleix Espargaró en naar verluidt ook testrijder Jonas Folger uitgekozen om radiocommunicatie in de helm uit te proberen. Dit prototype maakt het mogelijk voor Race Direction om de coureurs te waarschuwen voor mogelijk gevaar op de baan of wanneer er een rode vlag is gezwaaid.







Het ging om eenzijdige communicatie dus de coureurs konden alleen berichten ontvangen van Race Direction. Het is ook de bedoeling dat het alleen gebruikt wordt door Race Direction voor mogelijk gevaar en niet dat teams aanwijzingen of iets dergelijks kunnen doorgeven, zoals dat in Formule 1 al jaren aan de orde is.

Momenteel communiceert Race Direction al met de coureurs via het dashboard, daarmee kunnen zij rode vlaggen doorgeven maar ook zaken als Long Lap penalty’s of zwarte vlaggen. Het doel is om de coureurs nog eerder te kunnen waarschuwen voor gevaar dat ze verderop kunnen tegenkomen, als er bijvoorbeeld een motor midden op de baan ligt, of wanneer er een rode vlag wordt gezwaaid.

Quartararo vertelde er maandagmiddag over in zijn media debrief.

Fabio Quartararo: “Het geluid [van de radio] was non-stop, om te testen werd er drie ronden lang ‘Red Flag’ in mijn oren geroepen. Het kan een goede oplossing zijn en als het op de juiste manier ingezet wordt kan het de veiligheid verbeteren. We moeten er dan wel zeker van zijn dat er niet gepraat wordt, alleen in noodgevallen.

Het was wel moeilijk want als je rijdt is het heel vreemd als je ineens wat hoort. In de eerste ronde schrok ik wel even toen ik ineens ‘Red Flag’ in mijn oor hoorde terwijl ik middenin een bocht zat. Het is nog een beetje wennen maar voor een rode vlag of een motor die midden op de baan ligt kan het een goed hulpmiddel zijn.

Ikzelf kijk nooit op het dashboard, ook met het schakelen kijk ik nooit naar de lichten. Het is moeilijk om er wat van af te lezen, vooral op een circuit als Jerez waar je geen tijd hebt om te kijken.

Het was maar een heel klein apparaatje met een ontvanger en een soort koptelefoon die je onder je helm op zet, het weegt maar zo’n 100 gram. Het was wel oncomfortabel dus daar moeten ze nog aan werken, maar als prototype werkte het goed.”

Luca Marini was echter niet zo overtuigd van het idee van radiocommunicatie tijdens het rijden van een MotoGP machine.

Luca Marini: “Ik denk dat het onmogelijk is. Het is niet gevaarlijk maar het is gewoon niet mogelijk, we hebben het ook niet nodig. We hebben geen tijd om te luisteren naar iemand die in ons oor staat te roepen. Ik denk dat het afleidend is en we hebben het niet nodig.

Als er een motor midden op de baan ligt hebben we de communicatie via het dashboard. Er knipperen dan hele felle lichten dus ik denk dat het onmogelijk is om dat niet te zien. Ik denk dat dit [de radiocommunicatie] alleen maar storend is, we hebben al geen tijd om rust te pakken zoals dat in een auto wel is.

Het is ook cruciaal wanneer ze dan iets zeggen, dat kan alleen op het rechte stuk. Als er vertraging is, en je remt aan voor een bocht met een andere rijder vlak voor je, wordt het alleen maar gevaarlijk. Ik denk niet dat dit een goed idee is. Het kan zelfs nog eerder een crash veroorzaken als er in je oor wordt geroepen. Maar we zullen zien, ik sta overal voor open.”

Landgenoot Fabio di Giannantonio was een stuk enthousiaster over het idee en ziet het wel zitten om het in de toekomst te gebruiken.

Fabio di Giannantonio: “Ik zou het ook wel willen proberen! Het is iets voor de toekomst en zou een voorwaartse stap kunnen zijn. Ik denk dat je wel voorzichtig moet zijn, als het je afleidt kun je een foutje maken en crashen. Het is niet zoals in een auto waar je misschien de voorwielen zou blokkeren en verder niets. Maar het is een verbetering, dus waarom niet? Het kan interessant zijn.”

Of er nu verdere tests gepland staan met dit communicatiesysteem is nog niet bekend.

Klik hier voor de volledige uitslag van de test

Lees: Bezzecchi het snelst tijdens zonnige MotoGP test in Jerez, veel nieuwe onderdelen

Fotogallery: Bekijk de technische snufjes van de Jerez Test