Rob Hartog: Gegokt en verloren op de Red Bull Ring

510
rob-hartog
Rob Hartog | foto© Damon Teerink

Gegokt en verloren is de beste term om Rob Hartog’s IDM ronde op de Red Bull Ring te beschrijven. In de eerste race koos Hartog voor een slick achter op een opdrogende baan, maar gaf door een klein buitje niet het gewenste resultaat. Na een dertiende plaats werd er een blokwissel toegepast voor de droge tweede race om te proberen een beter gevoel te vinden aan de voorzijde van de motor. Ook dit pakte niet goed uit en Hartog finishte na een frustrerende race als negende.

De vijfde tevens voorlaatste ronde van het IDM Supersport 600 seizoen werd verreden op de Red Bull Ring, een compleet nieuw circuit voor Rob Hartog. De coureur van het Füsport – RT Motorsports by SKM – Kawasaki team begon als de nummer vijf in het kampioenschap aan het evenement. Ondanks dat de Red Bull Ring compleet nieuw was voor Hartog ging het vanaf het begin niet slecht. Echter had de Kawasaki-coureur nog steeds niet het vertrouwen in de voorkant van de motor, zoals hij dat graag zou willen. Hierdoor kan Hartog de bochten nog niet zo aansnijden als hij graag zou willen. Na de vrije trainingen stond Hartog achtste en na de eerste kwalificatie tiende. Het team bleef van alles proberen om een oplossing te vinden. In de tweede kwalificatie konden de rondetijden niet worden verbeterd, omdat het nat was. Hartog had wel een goed gevoel op deze natte baan.







Voorafgaand aan de eerste race had het geregend, echter was de baan al flink opgedroogd in de verkenningsronde zo zag Hartog. Op de grid besloot hij met zijn team om een slick achter te monteren. Net toen de droogweer band was gemonteerd begon het voor een aantal minuten weer te regenen, waardoor de baan weer natter werd. Er was niet meer tijd om terug te wisselen. Hartog was de enige rijder die gok nam met een slick. In de beginfase van de race waren de rijders met regenbanden duidelijk in het voordeel en Hartog viel terug naar een twintigste plaats. In de tweede helft van de race droogde de baan weer flink op en toen kon Hartog ook versnellen. Hij zette in de slotfase zelfs de snelste raceronde neer, maar zijn opmars strandde op een dertiende plaats. Gegokt en verloren zoals Hartog later zou verklaren, maar wat als dat buitje net voor de start niet gevallen was..

In de tweede race op zondagmiddag was het droog. Het team had voor deze race nog een blokwissel gedaan met als doel om wat dingen uit te sluiten met de problemen aan de voorkant van de motor. Echter was dit blok minder snel en dat werd pijnlijk duidelijk gedurende de race. Hartog werd letterlijk en figuurlijk om de oren gereden. Wel lukte het Hartog nog in de slotfase om strijd in een groepje om de negende plaats te winnen, maar dat was niet het resultaat waarvoor hij naar de Red Bull Ring was gekomen.

Rob Hartog: “Ik kan over het werk van het team helemaal niks zeggen, want zij werken keihard om voor mij om problemen op te lossen, maar het was opnieuw een frustrerend weekend. In de eerste race namen we een gok met de slick achter. Ik ben ervan overtuigd dat wanneer dat buitje, net nadat we hadden gewisseld, niet gevallen was, dat het perfect het uitgepakt. Het is niet anders, maar de tweede race was echt een drama met het tweede motorblok. Ik hoop dat we in Hockenheim een oplossing kunnen vinden om zo het seizoen goed af te sluiten, want op deze manier is niet racen niet leuk.”

Met nog één IDM-ronde op de kalender staat Hartog op een vijfde positie in het kampioenschap met 90 punten. De seizoensfinale wordt van 24 t/m 26 september verreden op de Hockenheimring in Duitsland.



Teamberichten
Bovenstaand bericht is een door het genoemde team of coureur ingezonden teambericht. Hiervoor hebben we als Racesport.nl redactie afspraken met het betreffende team of coureur. De geplaatste teksten zijn 1 op 1 overgenomen van het door het team of de coureur ingezonden teambericht. Als Racesport.nl redactie zijn we dan ook niet verantwoordelijk voor zowel de inhoud alsmede ook de tekst.

Ook jouw teambericht op de snelste Nederlandstalige motorsport website en met afstand het best bezochte wegrace medium van Nederland en België? Voor meer informatie en de voorwaarden neem contact met ons op via [email protected]



Racesport.nl Supporter
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter