Sito Pons overweegt zijn Moto2 team terug te trekken uit MotoGP wereldkampioenschap

12527
pons-wegow-los40
Pons Wegow Los40 | foto© Pons Racing

Er bestaat een reële kans dat het huidige Pons Wegow Los40 na dit seizoen de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap gaat verlaten. Teambaas Sito Pons telt op dit moment zijn knopen en hakt volgens eigen zeggen begin september een knoop door over de toekomst van zijn team. Hoe, wat en waar……….

Sito Pons is al jarenlang een vertrouwd gezicht binnen de MotoGP paddock. De tweevoudig 250cc wereldkampioen (1988 en 1989) stopte begint 90 als actief wegracecoureur om vervolgens zijn eigen team op te richten. Voormalig125 cc-wereldkampioen Àlex Crivillé zorgde voor het eerste grote succes door tijdens de 1992 editie van de Dutch TT in de kleuren van het team de 500cc race op zijn naam te schrijven. Grote namen als Alberto Puig, Carlos Checa, Alex Barros en Loris Capirossi zorgden in de daaropvolgend jaren voor overwinningen voor het toenmalige Honda Team Pons.







In 2005 nam Pons, na een conflict met zijn toenmalige titelsponsor Camel, de beslissing om zijn team voor het daaropvolgende seizoen terug te trekken uit het kampioenschap. Na in 2006, 2007 en 2008 afwezig te zijn geweest met zijn team keerde de inmiddels 63-jarige Spanjaard in 2009 terug met een team, weliswaar niet meer in de koningsklasse maar in de toenmalige 250cc categorie. Niet zonder succes zo bleek, want met Hector Barbera in de gelederen wist men als tweede te eindigen in het kampioenschap en in Valencia de allerlaatste 250cc race in de geschiedenis te winnen.

In 2010 stapte men over naar de destijds nieuwe Moto2 klasse, en wat in het verleden in zowel de 500cc als ook in de 250cc klasse niet lukte, lukte in 2013 wel in deze nieuwe klasse door met Pol Espargaró de wereldtitel in de wacht te slepen. Ondanks dat dit tot op heden de enige wereldtitel is voor het team is werden er de afgelopen 13 jaar wel vele overwinningen geboekt.

Pons heeft echter nooit onder stoelen of banken gestoken dat hij niets liever wil dan met een team terugkeren in de koningsklasse. Vele pogingen werden hiertoe al ondernomen maar tot op heden allen zonder succes zo liet de Spanjaard onlangs nog weten aan onze collega’s van het Duitse speedweek.com.

Sito Pons: “We hebben veel discussies gehad over de MotoGP met Carmelo Ezpeleta, CEO van Dorna, en hebben hem officieel gevraagd of we terug kunnen komen in de MotoGP-klasse met Team Pons. Maar Carmelo heeft me duidelijk gemaakt dat hij een fabrikant wil en geen extra MotoGP satellietteam. Dat was zijn duidelijke antwoord. We informeren al jaren over het verkrijgen van twee MotoGP startplaatsen. Er was een keer een kans, maar die hebben we gemist omdat geen enkele fabriek ons destijds motoren wilde leveren. Toen Suzuki in mei 2022 de terugtrekking aankondigde, spraken we opnieuw met Carmelo. We zouden de middelen hebben gehad, we hebben de ervaring. Maar helaas is er momenteel geen plaats voor een extra privéteam in de koningsklasse.”

Pons kan zich nog steeds opwinden over de huidige gang van zaken binnen het MotoGP wereldkampioenschap. Met name het feit een MotoGP team met twee coureurs jaarlijks tussen de 5 en 7 miljoen euro aan ondersteuning ontvangt van Dorna en hierdoor de kosten van het runnen van een Moto2 nagenoeg gelijk zijn aan het runnen van een Independent MotoGP Team is een doorn in het oog van de door de wol geverfde Pons.

Sito Pons: “Ja, de kosten zijn in beide klassen min of meer hetzelfde. In de MotoGP-klasse krijgen de teams namelijk veel meer financiële steun.”

Volgens Pons bedragen de kosten voor het runnen van een huidig Moto2 team met twee rijders tussen de 2,5 en 3 miljoen euro per jaar, een bedrag waarvoor hij – weliswaar met de genoemde ondersteuning van Dorna erbij – volgens eigen zeggen ook een MotoGP team kan runnen. Neem daarbij dat de publiciteit voor een MotoGP team vele malen meer is dan voor een Moto2 team en eenieder zal de frustratie begrijpen. Inmiddels is het punt dan ook daar voor Pons dat hij, als hij eind augustus niet 50% van het benodigde sponsorbudget bij elkaar heeft, aan het einde van dit seizoen de stekker uit zijn Moto2 project zal trekken.

Nu kan iedere motorsportliefhebber zien dat de kuipen van de machines van Aron Canet en Sergio Garcia dit seizoen akelig leeg zijn als we kijken naar het aantal sponsornamen dat erop vermeld staan. Het moge duidelijk zijn dat Canet het besluit van zijn huidige teambaas niet afwacht, hij heeft inmiddels voor 2024 onderdak gevonden bij Fantic Racing. Dit nieuws zal komend weekend tijdens de Oostenrijkse Grand Prix officieel wereldkundig worden gemaakt. Daarnaast bestaat er een reële kans dat Garcia het voorbeeld van zijn huidige teamgenoot gaat volgen en binnenkort ook elders een contract gaat tekenen voor het komende seizoen.

De kans dat Pons zijn team na dit seizoen zal terugtrekken of overdragen aan een nieuwe eigenaar met goedkeuring van de selectiecommissie (Dorna, IRTA en FIM) is dus aanwezig. Pons is echter zakenman genoeg om in het geval hijzelf niet verder wil te kiezen voor de laatste optie.

Zo zijn er voldoende andere partijen die maar wat graag de activiteiten (het team) van de voormalig Grand Prix coureur over willen nemen. Het is namelijk geen geheim dat het Spaanse Finetwork Mir Racing Moto3 JuniorGP team graag de overstap wil maken naar de Moto2 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap, hetzelfde geldt voor de huidige Moto3 teams MT Helmets MSI en BOE Motorsports.

Maar ook het Japanse NTS – in het verleden als chassisfabrikant verbonden aan het Nederlandse RW Racing GP – zal interesse hebben nadat men plannen heeft voor een terugkeer in 2024 als chassis fabrikant in de Moto2 klasse. De Japanners hebben hier onlangs zelfs al met Pons over gesproken, Pons heeft dit aanbod echter naast zich neergelegd. Meer voor de hand liggend is dat NTS de starts (of het team) van Pons over wil nemen en samen met landgenote Midori Moriwaki, die naast haar activiteiten met Petronas Mie Racing Honda in het WorldSBK al enige tijd rondloopt met plannen om een Moto2 team te willen starten, een comeback wil gaan maken.

Wat het nieuws ook zal zijn begin september, in 2024 zullen we dus zo goed als zeker opnieuw 15 Moto2 teams aan de start zien verschijnen. Daarnaast is ook eenieder ervan overtuigd dat Pons niet helemaal zal verdwijnen uit de MotoGP paddock, de Spaanse zakenman laat zich echter nooit helemaal achter zijn kaarten kijken. Zo was hij in Silverstone opvallend veel en lang in gesprek met huidige Crypto Data RNF MotoGP teambaas Razlan Razali. Gingen eerst de geruchten dat Raul Fernandez het gespreksonderwerp was, inmiddels doen er ook de nodige geruchten de ronde dat hier gesproken is over een mogelijke samenwerking of een koop van een deel van de aandelen van het team. Mocht dit laatste het geval zijn dan zou het zo maar eens kunnen dat we Pons op termijn weer zien acteren in de koningsklasse, iets dat als zelfstandig teambaas en met een eigen weg via de reguliere weg tot op heden maar niet wil lukken. Hier zou zomaar eens het spreekwoord: “er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden” van toepassing kunnen zijn.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’