STK600: De Nederlanders over de eerste trainingsdag op het TT circuit

59

Naast de drie vaste rijders in het EK Superstock 600 zijn er dit weekend ook twee wildcards in het WK Supersport, twee wildcards in de EK Superstock 600 klasse en de Motovudu wildcard in de European Junior Cup. De acht rijders vertellen over hun eerste dag in Assen.

<strong>Stuart Voskamp &ndash; WK Supersport – 12e</strong><br /> &ldquo;Ja, ik ben dik tevreden. In de eerste vrije training ging het goed ondanks dat het toch nog een beetje wennen was met de van het ONK afwijkende motor, er valt in korte tijd gewoon veel te leren en dus hebben we die training gebruikt om meters te maken. Ook hebben we toch nog wat voorzichtig aan gedaan met de voorband omdat het fris was. Aan het einde stonden we 17e en dat was top en als we die positie vast hadden kunnen houden zou dat al mooi zijn. In de kwalificatie was het even zoeken naar een goede afstelling maar daarna ging het vrij goed, we hebben wel bewust net even wat meer ons best gedaan in verband met de vooruitzichten. Als het morgen dan gaat regenen staan we er met deze 12e plek&nbsp; goed bij en als het droog blijft gaan we proberen om dit resultaat te evenaren of te verbeteren. De door Marc Hoegee geprepareerde fiets loopt als een tierelier dus we gaan er voor.&rdquo;<br /> <strong><br /> Twan van Poppel &ndash; WK Supersport &ndash; 29e</strong><br /> &ldquo;ik ben niet echt tevreden, ik had graag een 42 laag willen rijden maar we bleven steken op een 1&rsquo;43.6. het is een kwestie van finetunen en deze WK fiets rijdt toch wel net even anders en ik moet wat meer vertrouwen opbouwen, ook moet ik wennen aan de Pirelli&rsquo;s. Ik weet dat er meer in zit en we hebben ook nog wat puntjes die we denken aan te kunnen pakken. Ik hoop dat het morgen droog blijft en dan mik ik op een top 20.&rdquo; <br /> <strong><br /> Michael van der Mark &ndash; EK Superstock 600 &ndash; 3e</strong><br /> &bdquo;Tja, dit is balen, ik was constant snel maar dat ene snelle rondje kwam er niet. Ik heb gelukkig wel een goed racetempo dus ik maak me geen zorgen voor de race maar dit is gewoon balen. Ten ik bezig was met een snelle ronde reed er iemand in de weg en nu staan mijn teamgenoot en Gauthier voor me. Misschien dat er morgen nog een kans is om het beter te doen maar als het onverhoopt toch regent dan is deze plek op de eerste startrij goed genoeg, ik heb er dus wel vertrouwen in.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Wayne Tessels &ndash; EK Superstock 600 &ndash; 10e</strong><br /> &ldquo;In de vrije training ging het goed, we probeerden het goede gevoel even te vinden maar tegelijk ook goede tijden te rijden en dat ging goed waardoor ik met een goed gevoel de kwalificatie in ging. In de kwalificatie gingen we eerst met een gebruikte band rijden, daarna hebben we een nieuwe band gemonteerd en ben ik gaan aanzetten, daarmee kwam ik al binnen de top tien waarna ik naar binnen ben gekomen voor wat aanpassingen. Eenmaal weer buiten wist ik in mijn laatste ronde mijn beste tijd te zetten en die was goed voor de mooie tiende plaats. Ik sta daarbij niet eens zo ver van de pole en ik ben dus dik tevreden ondanks dat ik het gevoel heb dat er nog meer in zit. Ik hoop morgen, als het droog blijft,&nbsp; op een plek op de eerste twee startrijen en dan is het een kwestie van een goede start.&rdquo;







<strong>Tony Covena &ndash; EK Superstock 600 &ndash; 14e</strong><br /> &ldquo;De eerste vrije training is niet gelopen zoals ik had gewild, zeker vergeleken met de paasraces en de test met de KNMV selectie. Het was teleurstellend omdat het met de motor van het team niet echt lekker liep, deze had ander binnenwerk van de vering en ook de mapping was anders waardoor de motor anders reageerde en moeilijker mee te rijden was. We besloten daarop om de vering en de mapping van onze eigen motor over te zetten en dat werkte beter alhoewel het gewoon even duurt voordat de puntjes op de i staan. Het gat naar de mannen voor me is niet zo heel groot dus dat gaf de bevestiging dat dit beter was. Nu hopen we dat het morgen droog blijft zodat we mijn tijd nog kunnen verbeteren , mocht het wel regenen dan is de 14e tijd geen drama.&rdquo;<br /> &nbsp; <br /> <strong>Koen Zeelen &ndash; EK Superstock 600 &ndash; 17e</strong><br /> &ldquo;De vrije training ging wel lekker, het was in het begin wel lastig omdat het half nat was waardoor ik ook even wat akelige momenten had maar daarna kwam ik snel in mijn ritme en reed ik naar een 15e tijd. Ik was daar zeker tevreden over, ook omdat we ons niet hadden gefocust op het zetten van een snelle tijd. De kwalificatie begon supergoed, in het eerste half uur stond ik rond de tiende plek en dat was goed. Omdat het wat donkerder werd hadden we snel een nieuwe band gestoken&nbsp; waardoor ik eigenlijk te vroeg mijn kruit verschoten had omdat de regen niet doorzette en de anderen daarna nog wel konden aanzetten terwijl ik het beste al van mijn banden had gereden. Hierdoor werd het een 17e plek maar er zit dus duidelijk meer in. Als het droog blijft hopen we morgen wat verder naar voren te komen.&rdquo;<br /> <strong><br /> Davy Thoonen &ndash; EK Superstock 600 &ndash; 19e</strong><br /> &ldquo;In de vrije training moest ik even omschakelen voor wat betreft de banden, ik ben Dunlop gewend en nu m oet ik met Pirelli rijden, daarnaast moest de vering aangepast worden waarna het wel wat beter ging maar ik was nog zeker niet tevreden. Een gedeelte daarvan moet ik bij mijn eigen zoeken maar er zijn ook wat dingentjes waar we aan kunnen werken om sneller te gaan. Ik hoop op een droge tweede kwalificatie waarbij ik natuurlijk hoop nog wat sneller te gaan. Mijn PR is een 42.9 en nu zitten we nog maar op een 44.3, het kan en moet dus beter.&rdquo;<br /> <br /> <strong>Rob Hartog &ndash;KTM European Junior Cup &ndash; 4e</strong><br /> <p> &ldquo;Het werd nog even spannend vlak voordat mijn kwalificatie begon want het had even geregend. Gelukkig droogde de baan snel op. Ik ging in eerste instantie met slicks naar buiten maar de baan was toch nog te nat waardoor ik binnen kwam om naar regenbanden te wisselen. Daarna moest ik ook nog een keer naar binnen omdat het nummer wat op mijn motor stond niet klopte. Toen ik weer door kon heb ik het tempo opgevoerd en ging steeds wat sneller om met mijn laatste rondje naar de vierde plaats te komen. Het was leuk rijden met de KTM maar we hebben wel de vering aangepast en een kleiner stuur laten monteren.&nbsp; Voor wat betreft zaterdag ben ik benieuwd of de anderen op een mogelijk droge baan sneller zullen gaan, zelf hoop ik in ieder geval op een top tien.&rdquo;</p> <p>&nbsp;</p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FEKSuperstock600cc%2Fde-nederlanders-over-de-eerste-trainingsdag-op-het-tt-circuit%2Ftabid%2F102%2FiNews_ID%2F29256%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>