STK600: Koen en TonyÕs ‘Boot Camp’ dagboek

132

EK Superstock 600 rijders Koen Zeelen en Tony Cove–a zijn momenteel in de Verenigde Staten voor het Texas Tornado Bootcamp van MotoGP coureur Colin Edwards. Voor Racesport.nl houdt het tweetal een dagboek bij.

In navolging van rijders zoals Kevin Schwantz, Ron Haslam, Jeremy McWilliams, Keith Code, Jason Pridmore en onze eigen Wilco Zeelenberg besloot MotoGP coureur Colin Edwards ook iets dergelijks te gaan doen maar dan anders. <br /> <br /> De Amerikaan liet in de tweede helft van 2010 even ten noorden van Houston, Texas op een stuk land van 20 hectare een faciliteit bouwen waar naar hartenlust gewerkt kan worden aan het verbeteren van je rijstijl met daarnaast ook ruimte voor vertier in de vorm van een Saloon/Hotel, een paintball parcours en meer, Edwards noemde het de 'Texas Tornado Boot Camp'. <br /> <br /> Van 9 t/m 15 Januari wordt de eerste &lsquo;Texas Tornado Bootcamp&rsquo; riders only van 2012 gehouden! Dit maal zijn er twee Nederlanders aanwezig: Koen Zeelen en Tony Cove&ntilde;a. Onder leiding van Colin Edwards en zijn mede instructeurs word er hier gewerkt aan de zithouding en de balans op de motor, ook wel flattrack racing genoemd. Met een Yamaha 125cc 4-takt, met achter een slick en voor een noppen band, is de controle over de motor uiterst belangrijk.







<strong>Dag 1.</strong><br /> <blockquote><strong>Koen:</strong> Gisteren (08-01-2012) zijn we aangekomen op de range van Colin. Het ziet er hier echt werkelijk fantastisch uit. Voor de deelnemers is er een &lsquo;saloon&rsquo; waar we de hele week zullen verblijven. Vandaag zijn we voor het eerst gaan rijden. Het is belangrijk dat je bij flattrack racen vanaf het begin goed de techniek toepast. Hiervoor kregen we ook het eerste dagdeel les in het aanremmen, zithouding, corner exit en nog veel meer. Het valt vies tegen om de motor perfect te beheersen en te zorgen dat je precies op het goede moment instuurt en het gas opent, maar op het einde van de dag ging dit al aardig goed en gingen we al &lsquo;sideways&rsquo;, zoals Colin het noemt, over het circuit. In de pauze hebben we bijvoorbeeld mogen schieten met handgeweren van verschillende calibers, ook dit is erg gaaf om een keer mee te maken! Morgen gaan we de oval op voor het echte werk! Hiervan zullen jullie ook weer een kort verslagje van krijgen!<br /> <br /> <strong>Tony:</strong> Echt een super ervaring is de Texas Tornado Bootcamp. Na de hele dag bezig zijn geweest op onze motortjes zijn er al aardige sprongen te zien qua motorbeheersing.&nbsp; Een van de moeilijkste drills die we vandaag hebben gedaan was toch wel het inglijden van de bochten in combinatie met de achterrem. Een niet zo ingewikkelde opgave maar staand met slicks achter is het bijna niet moeilijker te bedenken! De &lsquo;minisuperpole&rsquo; was vandaag wel een van de hoogtepunten van de dag waarbij je in 2 flying laps je superpole tijd moet neerzetten. Dit zullen we door de week aan het eind van de dag herhalen en we zullen dan ook alles uit gooien om de Nederlandse eer hoog te houden tijdens de laatste dag! Nu hopen dat de regen wat zal minderen en dan worden de onoverdekte banen&nbsp; vrij gemaakt waarop we aan het echte werk kunnen beginnen!<br /> </blockquote> <p>Kijk hier voor meer informatie over het <a href="http://www.texastornadobootcamp.com/" target="_blank">Texas Tornado Boot Camp</a>. Ook ge&iuml;nteresseerd geraakt in een bezoek aan het Boot Camp? Kijk dan eens op de site van <a href="http://www.sporttravel.nl/motorsport-reizen/motor-specials/colin-edwards-texas-tornado-boot-camp.html#form" target="_blank">SportTravel</a>.</p> <p>&nbsp;</p> <iframe frameborder="0" scrolling="no" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FWSBK%2FEKSuperstock600cc%2Fkoen-en-tonys-bootcamp-dagboek%2Ftabid%2F102%2FiNews_ID%2F28611%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80"></iframe>