Teams: Mike Velthuijzen pakt 4e plaats Eemshaven

86

Op donderdag werden de internationale wedstrijden verreden, deze telde mee voor het onk 250. De eerste training was nat, niet zo'n groot probleem, want de grip is uitstekend in het windmolenpark van Eemshaven.

Foto: Mike Velthuijzen







 

Voor bijna de gehele training bezette ik de tweede of derde rondetijd, maar helaas werd ik in de laatste ronden ingehaald door Randy Gevers en Bram Appelo. Maar toch een vijfde tijd in het nat, daar ben ik wel tevreden mee.

De 2e training was gelukkig droog, de tijden vlogen naar beneden en ook in deze training kon ik me weer meten bij de eerste 3 besten. Echter de mannen staan bepaald niet stil met als gevolg dat ik wederom in de laatste ronden van mijn startpositie werd afgereden. Ditmaal naar plaats zes. De pole was voor Hans Smees met een tijd van 1.36.4

Mijn race was helaas van korte duur, ik kreeg in de tweede ronde te kampen met machine problemen, en ben daarmee uitgevallen. Hans Smees won de race met een tijd van 1.36.33 achtervolgd door Randy Gevers en Jan Roelofs op plaats 3.

Zaterdag 27 mei

De trainingen waren zelfs al spannend. In de eerste training werd er door de eerste 7 rijders tijden neergezet tussen de 1.37.4 en 1.38.5, wederom was Hans Smees op zijn snelle Aprilia de snelste met 1.36.5. Zelf bezette ik plaats 6 met een tijd van 1.38.1, een verschil van 1,5 seconden.

In de 2e training ging er nog een schepje bovenop. Ik was zo hard aan het jagen dat mijn gashendel  bij terugkomst 360 graden verdraaid bleek te zijn op de clip-on.

Bij de laatste doorkomst stond er een rondetijd van mij op het pitbord van 1.36.2. Ik dacht bij mezelf dat ik daarmee vast en zeker rond de 2e plaats zou staan. Eenmaal binnengekomen in de pitsstraat was mijn vraag dan ook: En Jan welke plaats heb ik? Waarop Monteur Jan Geenen antwoordt: je rijd bijna 2 sec van je tijd af, maar dat doet de rest ook, je staat op positie 6.

Reactie terug naar Jan: AAAAAAAAAHHHHHHHHHHHH !!!!!!!!!!!!!

De nummers 2 t/m 7 stonden nu binnen 1,2 sec van elkaar op de startgrid, echt een mooi start veld dus met veel kanshebber op een podiumplaats.

Op zondag werd de race in de namiddag verreden, zoals ik als zei stonden we heel dicht bij elkaar qua beste rondetijd, sommige rijders stonden nog geen 0.002 sec van elkaar los.

Met de start zat ik er goed bij, echter wel aan de staart van de kopgroep, maar zeker zo alert.

Het kon bijna niet anders dat als de rijders zo dicht op elkaar zitten, de kans groter is, dat het mis zou gaan, dat voel je. En ja hoor de laat remmende Bram Appelo remde zijn fiets onderuit voor de haakse bocht achter op het circuit, zonder dat ik daar veel hinder van ondervond.

Het was een bekeken race voor me, want na een paar ronden verremde koploper Hans Smees zich en daardoor pakte ik de 5 positie.

Het duurde niet lang of Hans haakte alweer aan en nam vervolgens de 5e positie over. Helaas was dat van korte duur voor hem, want bij de laatste bocht voor Start/Finish kwam hij in het gras terecht met als gevolg een flinke valpartij.

Nu kwam ex Grand Prix coureur Raymond Schouten in het zicht, na een paar ronden zat ik in zijn achterwiel en kon vervolgens doorstoten naar de 4e positie.

Mijn achterstand op plaats drie bedroeg evenzoveel secondes. De rondetijden van deze rijder rond de 1.37 en daar zat ik ruim onder. Het was dus een kwestie van aanzetten want er moesten nog 5 ronden gereden worden.

En ja hoor mijn tijden werden zelfs beter, ik reed tijden van 1.36.0 dit mede door de goed sturende fiets met de vernieuwde voorvork, die terbeschikking is gesteld door Polytech Racing en HK suspension uit Uden.

Op het snelste gedeelte van het circuit komt oud TT rijder Gert Pieper echter hard ten val. Hetgeen een Rode Vlag situatie oplevert. Gert komt er wonderwel vanaf maar zijn Honda verging het duidelijk minder. Diverse onderdelen lagen over de baan verspreid, waaronder kuipdelen, afgebroken wielen, en zelfs zijn benzine tank De KNMV had er zo een VRO cursus kunnen geven met als motto: slalommen tussen de brokstukken!!

De rode vlag situatie tengevolge van deze zware crash betekende tevens einde race omdat ¾ van de race al verreden was.

Aldus: De winnaar van de race werd Jan Roelofs,  2e werd Randy Gevers  en de derde plaats was voor de Zweed Mikola Milovanovic. Op de vierde plaats Mike Velthuijzen op zijn MRTT Hugen Honda (ik zelf dus ha ha) vanwege de voortijdig beëindigde achtervolging.

Kortom een zeer geslaagd race weekend, op naar de volgende race: De Grand Prix van OSS

Gert, heel veel sterkte, we hopen je snel weer terug te zien in de 250cc !

Groet, Mike Velthuijzen

Coureur MRTT Hugen Racing

Uitslag Eemshaven 25 mei

1. Hans Smees; 2. Randy Gevers; 3. Jan Roelofs; 4. Raymond Schouten; 5. Nikola Milovanovic; 6. Jan Frank Bakker; 7. Adriaan Boiten; 8. Jarno Vos;
9. Richard Buchly; 10. Justin de Bruin;
Mike Velthuijzen uitgevallen

Uitslag Eemshaven 28 mei

1. Jan Roelofs; 2. Randy Gevers; 3. Nikola Milovanovic; 4. Mike Velthuijzen; 5. Raymond Schouten; 6. Ronald Beitler; 7. Bram Appelo; 8. Richard Buchly;
9. Jarno Vos; 10. Gert Pieper; 11. Jan Frank Bakker; 12. Justin de Bruin; 13. Martijn Hoogenboom; 14. Leo van de Berg; 15. Jan Meijer;

Stand 250 cc

1. Hans Smees, 100 ptn; 2. Jan Roelofs, 79 ptn; 3. Randy Gevers, 76 ptn; 4. Nicola Milanovic, 66 ptn; 5. Raymond Schouten, 51 ptn; 6. Bram Appelo, 49 ptn; 7. Mike Velthuijzen, 28 ptn; 8. Ronald Beitler, 28 ptn; 9. Hendrik Voit, 22 ptn; 10. Andrew Sawford, 18 ptn;