Het leek een herhaling van de eerste SuperCup1000 wedstrijd van het seizoen 2006 te gaan worden. Met weer een crash voor Fausto Dhanis -dit keer al in de eerste training- en weer een wereldstart in de wedstrijd voor Bert Grevink.
Toch werd het een veel minder mooi weekeinde dan dat begin april in Assen, toen Bert zijn eerste 25 punten pakte. Want na 5 ronden remde de leidende Bert te laat voor de Strubben en meteen kwam de iedere wedstrijd beter rijdende Danny de Boer hem voorbij gevolgd door Gerrie Nijboer. Ondanks deze teleurstellende derde plaats liet Bert zien weer terug te zijn en dat hij weer kandidaat wordt voor het kampioenschap in de SuperCup1000.
Net als het Yamaha MotoGP team van halfgod Rossi had ook Bert de afgelopen races veel last gehad van chatter aan de voorkant. Het vertrouwen in de motor was daarmee langzaam verdwenen: de rondetijden verbeterden zich dit seizoen te langzaam. Bij een bezoek aan veringexpert Andre Stamsnijder bleek dat de WP-cartridge was losgekomen; dat verklaarde alles. Met de reparatie door SO-products moest de motor weer in kampioensstaat zijn.
Tijdens een circuitdag van Cees Doorakkers was de chatter inderdaad verdwenen, hoewel de rondjes in trainingstempo gereden moesten worden. Maar zou dat ook zo zijn tijdens de kwalificatiesnelheden en bij de race pace? Fausto Dhanis had tijdens dezelfde training eindelijk eens wat uren op de R1 op kunnen maken. Daarom moest dit weekeinde de ommekeer worden in het SuperCup1000 kampioenschap.
Kwalificatietraining 1
Alle toppers verzamelen zich al ver voor het begin van de training aan het einde van de pitstraat. Omdat de rode vlag bij deze klasse op'vallend' vaak moet worden gezwaaid proberen veel rijders al in het begin van de training een goede tijd te zetten. Daarmee lijken de eerste ronden op de baan al op een echt gevecht om de pole. De tweede ronde komt Bert al door met een lage 1:48, op dat moment goed voor P1. Niet veel later komt er dan toch weer een rode vlag. De klassementsleider Nils Feller -die altijd bij ons in de pitbox staat- is gevallen bij het uitaccelereren van de GT. Waarschijnlijk is de overdreven powerslide veroorzaakt door de kortere gearing van Eemshaven. Na zijn ziekenhuisbezoek is nog onduidelijk of het linkeschippersbotje wel of niet gebroken is. En zal hij er in Oschersleben weer bij zijn?
Ook Fausto zit al snel op goede tijden. Met een paar mooie uitremacties in de Haarbocht rijdt hij met een lage 1:50 duidelijk sneller dan vorige keren. Na de rode vlag resteren er nog maar een paar minuten. Fausto wil nog en proefstart maken en we besluiten een nieuwe instelling te testen voor meer grip onder het accelereren.
De adrenaline van de proefstart en het enthousiasme over zijn progressie eisen hun tol in de Haarbocht. Als Fausto hard uit de GT komt en aanzet voor zijn ‘Superpole' gaat hij veel sneller dan normaal de Haarbocht in. Meer toeren en te vroeg op het gas betekenen een highsider en een enorme sprong met salto voor Fausto. De harde landing op de curbstones zorgt ervoor dat Fausto dit jaar niet meer zal kunnen racen.
Het probleem van Bert is daarbij vergeleken maar heel klein: 1 click meer rebound achter zou dat verhelpen.
Kwalificatietraining 2
Het ongeluk van Fausto had duidelijk invloed op het rijden van Bert. Daarbij was de achterband al behoorlijk versleten. Dit gebrek aan vertrouwen zorgde ervoor dat hij zijn tijd niet meer zou verbeteren. De val van Stefan Scholten -weer in de Haarbocht- zorgde opnieuw voor een onderbreking, zodat we deze sessie maar stopten. De startplaats op de eerste rij (P2) was immers al verzekerd met de 1:48,0 uit de eerste training.
Race
Vlak voor het begin van de race hoorden we dat Fausto 3 ruggenwervels had gebroken. Dat nieuws lieten we Bert maar niet bereiken. Dus had hij weer zijn bekende superstart. Als eerste in de Haarbocht en 5 ronden goed tempo maken aan kop met een 1:47,8. Danny de Boer dringt aan en in de vijfde ronde remt Bert te laat voor de Strubben. Daar kan Danny van profiteren. Ook Gerrie haalt Bert even in, maar die pakt de 2e plaats weer bij de Bult. Hierna volgt een mooi duel, nu tussen Bert en Gerrie.
Drie ronden later rijdt Bert helaas dezelfde ruime lijn in de Strubben en wordt daar opnieuw ingehaald. Bert kan eenvoudig aanhaken bij Gerrie, maar heeft geen vertrouwen meer in de achterband. Die geeft nauwelijks grip meer. Op de punten waar Bert normaal eerder op het gas durft trekt hij nu zwarte strepen en hij beslist om de race veilig uit te rijden. Door alle commotie om Fausto blijkt er gekozen voor een te harde compound achterband. En ondanks dat heeft Bert toch zijn snelste tijd weer iets verbeterd naar 1:47,8.
Opvallend tijdens deze wedstrijd is de knappe inhaalrace van Rene Schokker. Met een betere afstelling rijdt hij 3 seconden sneller dan 's ochtends en wordt vijfde na een slechte kwalificatie op P11. In de 7e ronde glijdt Jeroen Westendorp onderuit in de Strubben en verliest daarmee zijn 4e plek. Snel staat hij op en rijdt zijn motor uit de grindbak voor een ongekende inhaalrace en wordt toch nog knap 6e.
De schone ‘verpleegster' Linda uit het medical center van het circuit blijkt later op de dag toch een bekende: de vriendin van Eddy Bröker. Zeker de moeite waard en ze krijgt die dag opvallend veel bezoek van onhandige SuperCup1000 rijders. Om nou te crashen voor wat vrouwelijke aandacht …
Tot in Oschersleben over twee weken. Bert heeft beloofd de stijgende lijn in zijn vorm door te zetten. We gaan voor tweemaal 25 punten. Helaas zonder Fausto; die mag de komende 4 maanden niet (denken aan) racen.