Teams: Peter Schalken blij met progressie

56

Afgelopen zondag werd op het vernieuwde Assen de eerste Vacansoleil ONK van dit seizoen verreden. Dit weekend werd het vervangende weekend voor de eerste ONK die oorspronkelijk op 2 april het seizoen 2006 moest inluiden. Op dat moment was het nieuwe asfalt echter niet gereed, het evenement annuleren was de enige optie. Voor het Team Smits Verhuur met rijder Peter Schalken was de wedstrijd uiterst welkom, er was nog veel werk aan de niet optimaal sturende Honda te verrichten. En dat vergt tijd en het maken van veel racekilometers. Bij prima weersomstandigheden een ideale gelegenheid dus.

Foto: Kees Siroo







En er werd het nodige werk verzet door de technische staf van het Brabantse Team. In de trainingen zat het allemaal nog niet mee, in de wedstrijd werd een prima 11e plaats buitgemaakt. En in dit veld waar op de deelnemerslijsten de namen prijkten van WK Supersport rijders Barry Veneman en Kai Borre Andersen, en ook nog diverse snelle coureurs uit België van de partij waren, is die 11e klassering zeker hoopgevend. “Vooral de achterstand op de groep die streed om de 6e plaats was nog redelijk, dus we hebben toch weer progressie geboekt,” oppert Peter Schalken.

TRAININGEN
Al direct in de eerste training werd begonnen met experimenteren met de vering omdat de juiste afstelling nog altijd niet is gerealiseerd. Het rijden ging wel lekker, het ritme was goed maar toch werden niet de tijden gereden die Peter in gedachten had. “De motor stuurde niet helemaal goed en kreeg hem niet verder dan een 13e plaats,” legt Peter uit..
In de tweede training werd dus weer verder geëxperimenteerd en de vering werd wéér anders afgesteld. Ook de laatste wijziging bracht helaas geen positief effect teweeg maar omdat de motor zelf subliem draaide kon hij zijn tijd toch met een halve seconde aanscherpen. Dat leverde uiteindelijk een 14de startplaats op maar vanaf de plaatsen  9 t/m 14 waren de verschillen marginaal. Omdat Peter toch geen goed gevoel met de motor had besloten de monteurs na overleg met de veringspecialist toch nog iets te veranderen. Dit bracht een risico voor de wedstrijd mee maar anders zou het heel moeilijk worden meende Peter..

GOEDE START
De start van Schalken was goed en hij kwam als 10e door de eerste vernieuwde Haarbocht. De motor stuurde iets beter maar omdat de stuureigenschappen heel  anders waren dan in de trainingen vereiste dit ook de nodige gewenning. “Na drie rondjes had ik mijn draai gevonden en ging ik al 1.2 sec. sneller rijden dan in de trainingen. Het enige probleem was dat ik heel de aansluiting kwijt was met het groepje rijders voor mij. Die groep streed een onderlinge strijd met inzet de 6e plaats, daar had ik graag bijgezeten,” zegt Peter. Een ander probleem was de aandringende Jurjen Uiterdijk. Er ontstond een fel en mooi gevecht tussen Peter en Jurjen en in de slotfase werd zelfs iets ingelopen op de eerder genoemde groep. Maar die was té ver weg en de laatste ronde moest het duel om de 11e plaats beslecht worden. Uitterdijk prikte zijn motor er een paar bochten voor het einde even tussen maar door later remmen kon Schalken deze actie van de SuperCup 600 kampioen doen mislukken. In de slotfase pareerde Schalken behendig de aanvallen van Uitterdijk en kwam als 11e op minder dan 0.2 sec gevolgd door Uitterdijk. “Het was jammer dat ik het groepje voor mij niet kon halen maar al met al was het een goed resultaat voor ons, zeker nu de bezetting aanmerkelijk beter was dan in voorgaande wedstrijden. Dit geeft mij weer moed en ik wil het team weer bedanken voor hun steun waardoor ik tot deze prestatie kon komen,” oppert de in een prachtige nieuwe Damen Leathers outfit gestoken Schalken…

Volgende race is op 5 en 6 augustus in Assen. Fans zijn natuurlijk altijd van harte welkom.
 

UITSLAG VACANSOLEIL ASSEN 9 JULI:
1.Barry Veneman; 2.Arie Vos; 3.Kai Borre Andersen; 4.Joan Veijer; 5.Jarno van der Marel; 6.Marco Opheij; 7.Ghisbert van Ginhoven; 8.Rik Lenters; 9.Patrick Lakerveld; 10.Henk van de Lagemaat; 11.Peter Schalken; 12.Jurjen Uitterdijk; 13.Mile Pajic; 14.Gian van Zandbeek; 15.Steve Coopman.