Voor de sponsors en de publiciteit hadden we besloten om toch een wedstrijd te rijden op het stratencircuit van Hengelo. Ook onze monteur Frank van den Dragt wilde wel even een partijtje meeblazen….

Een tweede Seel Honda werd dus even geprepareerd, drie Abbink-Bos Honda's aan de start, meer konden we niet doen voor onze sponsors!

Zoals zo vaak in Hengelo was het weer de grote spelbreker, regen,wind en veel modder bepaalde op vrijdagavond al de sfeer in het team. Door de regelmatige stroomuitval en het ontbreken van stromend water (uit de kraan wel te verstaan!) kon er niet lekker gewerkt worden.

Een goed gesprek met Jasper en Georg leek mij wel op zijn plaats, "er valt hier niets te winnen je kunt alleen maar vallen'' en ''rijd je rondjes maar blijf er op zitten'' was de boodschap aan de jonge rijders.

Zaterdagmorgen werd er al vroeg begonnen met de vrije trainingen, op regenbanden werd glibberend en glijdend het halfuurtje vol gemaakt. Met niet al te vrolijke gezichten evalueerden Georg en Jasper de baan, dit waren ze niet gewend; een smalle baan, haakse bochten, en bomen langs de kant…

Frank kwam grijnzend van zijn motor, ''dit loopt echt hard!, ik kan het voorwiel niet aan de grond houden, blaas zo over de andere rijders heen''

Tijdens de eerste tijdtraining bleef het regenen, Georg ging steeds harder, ook Jasper verbeterde zijn tijd ronde na ronde.

Frank was de enige die niet verkrampt op de motor zat en dat was duidelijk zichtbaar.

Toen we Jasper al glibberend en glijdend de Molenbocht uitzagen accelereren  was het voor ons duidelijk. We stoppen ermee, Jasper is zestien, Georg achttien, de bomen zijn hard en er valt hier niets te winnen of te leren…

Dat de KNMV deze wedstrijd zwaar mee liet wegen voor een wildcard voor de TT in assen en dat alle sponsors uitgenodigd waren, interesseerde ondergetekende niets, veiligheid gaat voorop, ook in de racesport.

Zaterdagavond hebben we al onze sponsors afgebeld, er werd niet gereden en in deze modderbende konden we ze ook niet ontvangen.

Frank mag zelf beslissen, hij is immers al ruim volwassen (soms!), dus vanaf de 15e plek starten en proberen de kopmannen niet te ver weg te laten lopen.

De start verloop slecht voor Frank, hij kan het voorwiel niet aan de grond houden en gaat bijna als laatste weg. Maar Frank zou Frank niet zijn als hij even orde op zaken stelt, binnen een ronde komt hij als 4e door, op enige afstand van de eerste 3 mannen.

De volgende ronde heeft hij ook de aansluiting gevonden bij de '' toppers'' en zwaait nog even  liggend op de 3e plek ontspannen (hoezo volwassen?) naar het team en publiek! De Honda loopt zo verschrikkelijk hard dat het hem weinig moeite kost de kop over te nemen. In de Molenbocht gaat het fout, tijdens een uitrem actie van Gert Jan Kok geeft Frank niet toe en glijd heel onschuldig onderuit.

Binnen 5 seconden zat hij weer op de motor en vervolgde zijn weg op geringe afstand van de 2 koplopers.

Nu is er in Hengelo een of andere vreemde regel dat bij een valpartij niet de baanpost maar de technische keuring in de pitstraat de motor even wil keuren op de nog aanwezige remmen, dus met een zwarte vlag werd Frank uit de wedstrijd gehaald, einde oefening…..

Iedereen in het team wilde zo snel mogelijk huiswaarts, met grote trekkers werden we van het rennerskwartier getrokken, dit weekend willen we graag vergeten. De boel word even snel schoongemaakt en geprepareerd voor een testsessie op de Sachsenring aanstaande woensdag en donderdag.

Vervolgens rijden we door naar Oschersleben voor onze tweede wedstrijd voor het Duitse kampioenschap.