In de eerste O.N.K.-race Supersport 600 van dit seizoen wist START-coureur Rik Lenters een fantastische prestatie te leveren. Op de Varsselring in Hengelo liet hij zien dat de uitslagen in het E.K. en I.D.M. geen toeval waren. De ingezette stijgende lijn werd prima doorgezet. En in een enerverende race kwam hij net 2 seconden tekort voor zijn eerste podiumplaats.

Pluvius wist zaterdag van geen ophouden en alle trainingen werden dan ook afgewerkt onder natte omstandigheden. In de eerste vrije training liet Rik er al geen gras over groeien. Met een derde tijd zat ‘ie er goed bij. Nu komt het natuurlijk aan op de kwalificatietrainingen, want daarin wordt uiteindelijk gestreden om de beste plaatsen op de starting-grid. En vooral op een stratencircuit is het van groot belang om er van voren bij te zitten. In de eerste sessie waren de vooruitzichten veelbelovend; Rik zat met zijn tijden continue in de top 5. Halverwege de training hield het op met regenen, maar bleef de baan nat genoeg voor de regenbanden. Rik ging steeds harder rond en zette in zijn laatste rondje een supersnelle 1:59.4 op de klok. Alleen Arie Vos was sneller met een 1.58.9.; zij bleken de enige twee coureurs die onder de 2 minuten bleven. Tsjakka!

Voor de tweede kwalificatie klaarde het behoorlijk op. Dat zat eigenlijk niet in Rik's planning; wat hem betreft mocht er wel weer een bui vallen. Teamlid Klaas deed even een regendansje en dat had onmiddellijk succes. Vlak voor de training begon het te regenen en na zo'n 10 minuten kwam het werkelijk met bakken uit de lucht. Voor Rik heel gunstig; temeer daar hij er in het eerste rondje op onverklaarbare wijze afging in de Veldermansbocht.

Rik: ‘Ík had geen idee wat er gebeurde; zonder enige waarschuwing kwam het achterwiel mij ineens voorbij en lag ik er naast. Ik zette niet eens vol het gas er op, dus er moet haast wel iets van vuiligheid of olie hebben gelegen.'

Door de hoosbuien kwam men bij lange na niet in de buurt van de tijden uit de eerdere sessie. Rik kon dus met een gerust hart toekijken en wist dat ‘ie voor het eerst in z'n carrière op de eerste rij van de starting-grid mocht plaatsnemen! Die grijns op zijn gezicht is er nog heel lang op blijven zitten zaterdagavond.

Zondag waren de weersomstandigheden stukken beter. Gelukkig voor de Hamove, die als vanouds weer een prima organisatie afleverde, kwam er toch nog behoorlijk wat publiek. Ook de START-tent werd, na een een survival door de modder, druk bezocht door sponsoren en supporters. Zou die kwalificatie op de eerste rij daar misschien wat mee te maken hebben gehad?

Rik had wel wat last van zenuwen; zelf noemde ‘ie het een gezonde spanning. Dit had overigens totaal geen invloed op zijn start. Die was echt super.

‘Een kopstart, man dat is echt kicken, ik rij voorop en al die andere mannen zitten achter mij, echt gaaf'', aldus Rik.

Dat Rik de kop niet kon houden was geen schande met meer ervaren mannen als Vos en Veijer achter zich. Toch zat Rik er goed bij; na de eerste doorkomst op de derde stek. De ronde daarna was het stuivertje wisselen met Marco Opheij; tot een rode vlag al in de tweede ronde een einde maakte aan de race.

Ook bij de herstart voor een race over 10 ronden nam Rik opnieuw brutaal de leiding, maar moest die al snel afstaan aan Arie Vos. Bij de eerste passage van start/finish kwam Rik als 4e door. Vervolgens ontstond er een kopgroepje met Arie Vos, Swen Ahnendorp en Joan Veijer. Daar achter een groepje met Rik, Jarno van de Marel en Henk van de Lagemaat. In beide groepjes werd flink geknokt om de beste posities. Rik lag halverwege de race op de zesde plaats, maar kon het tempo goed volgen. In ronde 8 gebeurde er van alles. Ahnendorp en Van de Marel moesten beide met pech de motor aan de kant zetten. Rik ging er zelf bijna af door een foutje in de beruchte Molenbocht. Wist gelukkig de motor in bedwang te houden en de inmiddels verkregen vierde positie te behouden. Door dit foutje verloor hij echter wel de aansluiting met Van De Lagemaat en uit het achterveld kwam de Fin Vesa Kallio angstvallig dichtbij. Rik zette alles op alles om het gat naar Van de Lagemaat dicht te rijden. Hij perste alles er uit en met twee snelle laatste rondjes kwam hij weer dicht bij de ex-GP-rijder in de buurt. Op de streep kwam Rik echter 2 seconden tekort voor zijn eerste podiumplaats. Maar niet getreurd; het was een klasse race van ‘die lange uit Ane'. De hoogste klassering in zijn Supersport 600-carrière en vandaag ook nog eens de best scorende Yamaha-coureur. Het team was uiteraard super tevreden en ook tuner Torleif Hartelman was blij met deze prestatie.

Rik na afloop: ‘Ik ben echt hartstikke blij met deze 4e plaats. Natuurlijk droom ik er van om op het podium te staan. Dat is dan net niet gelukt vandaag, doordat ik in de Molenbocht de fout inging. Maar ik heb wel laten zien dat ik niet alleen in de regen, maar ook onder droge omstandigheden er goed bij zit. Ik ga volgende week met veel vertrouwen naar Eemshaven'.