Teams: Wederom goed weekend voor Kervin Bos

59

Motorsport Arena Oschersleben was 3 en 4 juli het decor voor de volgende wedstrijden van het ONK SS600. Van der Heijden motors Racingteam coureur Kervin Bos kende met een vijfde en een tweede plaats een goed weekend ondanks het, voor het eerst dit seizoen in het ONK, missen van het podium tijdens de eerste van twee gereden races.

<div>Het waren drukke weken voor het van der Heijden motors Racing Team. Met vier races in evenzoveel opeenvolgende weekenden is er tussendoor nauwelijks ruimte om dingen aan de motor te verbeteren of aan te passen. Terugkijkend op de afgelopen vier weken kan het team trots zijn op het vele goede werk dat is verzet en zeker ook op de behaalde resultaten.</div><div>Afgelopen weekend werd deze drukke periode afgesloten met twee ONK wedstrijden op de Motorsport Arena Oschersleben, boven Hannover in de voormalige DDR. De Yamaha R6 was weer uitstekend geprepareerd door de technische staf en Kervin had er zin in. </div><div><br />Afgelopen vrijdag kon Kervin al enkele trainingssessies rijden om weer te wennen aan de baan maar vooral ook aan de hitte. Met temperaturen van boven de 350 Celsius was het zwaar voor zowel mens als machine. We zagen dan ook vele Ã’lekke koppakkingenÓ rondlopen op de paddock om maar eens een coureursgezegde te gebruiken voor de vele zweetdruppels op de voorhoofden van de aanwezigen. </div><div><br /></div><div>Kervin zelf over die hitte:</div><blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-width: initial; border-color: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; "><div>Ã’Het is bloedverzengend heet hier maar onder het rijden heb ik er geen last van. We hebben lekker een zwembadje meegenomen en het is heerlijk om daar af en toe in te plonzen om wat af te koelen.Ó</div></blockquote><div><br />Op zaterdag stonden de kwalificatietrainingen op het programma en op zondag twee wedstrijden. Tijdens de eerste kwalificatietraining was het nog wat zoeken naar de juiste afstelling en dat resulteerde in een vierde tijd. Karl, Gerard en Phillip togen aan de slag en dat werk leverde resultaat op want in de tweede tijdtraining wist Kervin zijn tijd, ondanks de toegenomen hitte, flink te verbeteren waardoor hij een plaatsje opschoof op de startgrid. Zoals al zowat het hele seizoen was ook nu Raymond Schouten de snelste. Nigel Walraven kreeg een zogenaamd sleepje van Schouten en nestelde zich verrassend op de tweede plaats.</div><div><br />Zaterdagavond is het in Oschersleben inmiddels traditioneel tijd voor de watergevechten. Er werd volop gestoeid door de heren coureurs en rond de klok van elf waren er nog maar weinig die nog een droge draad aan het lijf hadden.</div><div><br />Na twee dagen in de bloedhitte is het een raar gevoel om op zondagochtend wakker te worden terwijl de regen op de daken klettert. Om half 9 stond de Warm-up training op het programma maar gezien het feit dat er voor de rest van de dag droog weer op het programma stond vond Kervin het, in overleg met het team, niet echt nuttig om te gaan rijden.</div><div><br />Net voor het middaguur stond de start van de eerste race op het programma en de baan was toen inderdaad weer volledig opgedroogd. Wel was het een stuk minder heet en het team besloot om voor deze eerste race een harder type achterband te gebruiken omdat men het gevoel had dat de zachtere band in de koudere omstandigheden het geen race lang vol zou houden. Achteraf kijk je dus een koe in de kont en toen bleek ook dat de achterbandkeuze niet de gelukkigste was.</div><div><br />De start van Kervin was goed en achter Raymond Schouten werd de tweede plaats ingenomen. Schouten sloeg al snel het bekende kleine gaatje maar wist dat dit keer niet echt uit te bouwen. Kervin was in gevecht met ten Napel, Walraven, van der Aa en ter Braake en dat groepje bleef lang bij elkaar. Helaas was het gevoel met de achterband voor Kervin niet helemaal goed. Kervin miste grip en had moeite de Yamaha onder controle te houden. In de laatste paar ronden moest Kervin het tempo wat laten zakken en zag de concurrenten bij hem weg rijden. Gelukkig wist de Wilnissenaar de motor heelhuids over de finish te brengen met een vijfde plaats als resultaat. Directe concurrent om de tweede plaats in de ONK stand, Randy Gevers, werd slechts zevende zodat er toch nog een paar punten werd uitgelopen.</div><blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-width: initial; border-color: initial; padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; "><div><br />Ã’Mijn start was goed en het groepje waar ik in zat kon het tempo van Schouten ook goed volgen. Vanaf halverwege de race kreeg ik wat gripproblemen die steeds erger werden. Ik kon diverse keren maar net een crash voorkomen waardoor ik het groepje moest laten gaan. Ik heb me toen geconcentreerd op uitrijden en dat is gelukkig gelukt. De bandenkeuze was dus niet helemaal goed maar de grootste winst is dat ik voor Randy ben geëindigd,Ó</div></blockquote><div><br />aldus Kervin die tevens tevreden constateerde dat Schouten het hier toch moeilijker had dan de vorige races.</div><div><br /></div><div>De start van de tweede race stond gepland om vier uur maar door een ongeval in de race ervoor werd deze flink uitgesteld. Pas dik na vijf uur konden de rijders hun startposities weer innemen. Door deze tijdachterstand werd de race ook fors ingekort tot tien van de oorspronkelijke vijftien ronden.</div>







<div>Dit keer koos Kervin wel voor de zachtere Dunlop en dat bleek ook de goede. Kervin was wederom goed weg en samen met Walraven werd het wiel van Schouten gevonden. Helaas ging Walraven halverwege de eerste ronde onderuit waarbij Kervin hem maar ternauwernood kon ontwijken. Het leverde Schouten wel weer het bekende gaatje op. Kervin bleef echter de druk op de ketel houden en het gaatje bleef dan ook een dikke seconde zodat Schouten geen rust kreeg. De leider in de tussenstand reed echter ontzettend sterk en maakte geen fouten. In de laatste ronde wist Kervin dat het niet ging lukken om Schouten te verslaan waardoor het gaatje nog opliep naar net boven de twee seconden.</div><div><br />Kervin zelf over race twee:</div><blockquote class="webkit-indent-blockquote" style="font-family: arial; font-size: 12px; color: rgb(0, 0, 0); padding-top: 0px; padding-right: 0px; padding-bottom: 0px; padding-left: 0px; margin-top: 0px; margin-right: 0px; margin-bottom: 0px; margin-left: 40px; border-top-style: none; border-right-style: none; border-bottom-style: none; border-left-style: none; border-width: initial; border-color: initial; "><div>ÒIk heb Raymond vanmiddag serieus onder druk kunnen zetten. Hij reed echter zo sterk en verslapte geen moment. Ik zou echt niet weten waar ik hem eventueel uit had kunnen remmen maar hij heeft eindelijk een keer moeten zweten voor de overwinning. Ik ben supertevreden met name met race twee. Het waren drukke weken en we zijn er prima doorheen gekomen. Qua resultaten waren alleen de twee IDM races op de Sachsenring minder maar daar hebben we wel weer veel van geleerd. Nu een paar weekjes rust zodat we alles weer op orde kunnen brengen en dan op naar de tweede helft van het seizoen.Ó</div></blockquote><div><br />Die tweede seizoenshelft start 30 juli-1 augustus met de IDM race op het semipermanente stratencircuit in Schleiz, gelegen tussen Erfurt en Gera in de voormalige DDR. De eerstvolgende afspraak op eigen bodem is een week later tijdens de Rizla Racing Day op het circuit van Assen.</div><div><br /></div>