Teams: Zwaar raceweekend voor Stichting Racen tegen Kanker

104

Zwaar raceweekend voor Stichting Racen tegen Kanker
Dit weekend waren er dubbele races op het circuit van Oschersleben in Duitsland.

Marco wist in Dutch Superbikes een 14e en een 13e plaats te behalen. Zwaar bevochten punten omdat de motor tijdens de wedstrijden veel vermogen verloor. Henri wist in race 1 een zeer nette 10e plaats te behalen en helaas in de 2e race een valpartij (zonder kleerscheuren) terwijl hij voorin mee streed. Gelukkig geen letsel schade, maar door verschillende valpartijen hebben we de komende weken veel werk te verzetten.







Donderdag zijn we vertrokken naar het prachtige circuit van Oschersleben in het oosten van Duitsland. Vrijdag hebben beide heren vrij kunnen trainen en dus weer kunnen wennen aan het circuit. Helaas voor Marco ging hij in de middag onderuit en de motor stuiterde over de baan. Gelukkig had Marco helemaal niets, maar aan de motor zat weer heel veel werk. Wel lekker kunnen rijden deze vrijdag en we konden ons op maken voor de lange trainingsdag van zaterdag.

Trainingen
Henri mocht als eerste proberen om een tijd te zetten. Onder goede weersomstandigheden reed Henri in deze 1e training naar een tijd van 1:38,7 welke goed was voor plaats 13. Gelijk na Henri was het de beurt aan Marco in de Dutch Superbikes om zijn 1e tijdtraining te beginnen. Marco reed naar goede 12e plaats met een tijd van 1:35,5.

In de middag was het iets koeler geworden op het circuit toen Henri zijn 2e en laatste tijdtraining moest beginnen. Henri reed deze training zeer constant en ook iets harder dan in de morgentraining. Met een tijd van 1:38,3 mocht Henri de race beginnen op een verdienstelijke 14e plaats. Marco wilde ook zijn tijd verbeteren en reed gelijk al ronden die sneller waren dan in de ochtendtraining. Met een snelste tijd van 1:34,5 had Marco een keurige 10e plaats verovert op de startgrid.

Racedag
Het was zeer warm en zonnig op het circuit deze racedag en net voor de middag mocht Henri zijn 1e race beginnen. Henri had een zeer slechte start en ging als laatste de eerste bocht in. Bij de eerste doorkomst had hij al verschillende mensen te pakken en kwam door op plaats 14. Met rondetijden die een seconde sneller waren dan in de training vocht Henri zich naar voren in het veld. Met nog 4 ronden te gaan lag Henri op een nette 11e plaats. Door een "onschuldige" valpartij van Billie Theunissen kon Henri als 10e de finish passeren en zo hebben we weer 6 van die kostbare punten binnen.

Over de 2e race van Henri kan ik heel kort zijn. Henri had een superstart en schoot letterlijk als een kogel naar voren. De eerste doorkomst kwam Henri door op plaats 9 en lag kort achter de leidende groep. In de 2e volle ronde ging het helaas mis. Na het uitkomen van de chicane was Henri iets te gretig met het open draaien van het gas en Henri werd met een highsider gelanceerd. Gelukkig deed de kleding goed zijn werk en Henri kwam er zonder averij van af. De motor had wel wat kuipschade, en wat onderdelen die kapot zijn, maar alles valt heel erg mee. Helaas geen punten dit keer.

De 1e race van Marco was een aparte. Apart omdat het tegenwoordig is toegestaan om vals te starten. Minstens 6 rijders reden veel te vroeg weg, maar de KNMV vond dit allemaal acceptabel. Marco was daardoor zeker niet snel weg, maar vocht zich snel naar voren om als 11e de eerste ronde door te komen. Helaas begon de motor naarmate de race vorderde steeds meer vermogen te verliezen, waardoor hij verschillende plaatsen moest plaats even. Hierdoor kwam Marco als 14e over de streep. Twee zeer zwaar bevochten punten.

Voor de aanvang van race 2 werd de motor door de monteurs goed bekeken om zo het euvel van de 1e race te verhelpen. Er werd niets gevonden en zo ging Marco zich opmaken voor race 2. Weer waren er minstens 4 rijders veel te vroeg weg, maar Marco had een "legale" goede start. De eerste 4 ronden kwam Marco door op plaats 8. Helaas begon de Honda weer vermogen te verliezen en Marco zakte iedere ronde verder weg. Marco Finishte op een toch nette 13e plaats. Naar zijn eigen zin te weinig, maar toch 3 mooie punten.

Het gesprek van de dag was wel het verschrikkelijk slecht optreden van de wedstrijdleiding die in handen was van de KNMV. Het CRT had de CUP en ONK races (allemaal dubbele races) uitstekend georganiseerd en ook voor hen is het optreden van de KNMV een mes in rug. Ik vond het optreden ook een blamage voor de Nederlandse motorsport en hopelijk komt er een tijd dat de heren ook eens luisteren naar anderen.

Wij gaan hard aan het werk om alles klaar te hebben voor de wedstrijd van 8/9 juli op het circuit van Assen. Verder wil ik iedereen wijzen op het Molenaar Racing team komend weekend tijdens de TT van Assen. Natuurlijk omdat het ons Nederland trots is, maar zeker omdat ze dit weekend rijden met het logo van Stichting Racen tegen Kanker.