De IDM races op het TT-circuit Assen brachten niet de resultaten die Bobby Bos voor ogen had. Op zijn thuiscircuit kwam hij als 12e en 13e over de meet. Niettemin had Bos na afloop van het weekend een beter gevoel dan op basis van de resultaten verwacht mocht worden. Dat gevoel kwam voornamelijk voort uit het feit dat in de tweede race de Yamaha R1 eindelijk weer eens deed wat Bos van de motor verwacht.

Na de deceptie van het vorige IDM weekend op de Lausitzring is er door het team Bos keihard gewerkt om de elektronicaproblemen de baas te worden. Een weekend terug werd er daarom meegedaan aan een OW-Cup wedstrijd om nog een keer diverse zaken te kunnen testen. Bobby reed in die wedstrijd, ook wel een beetje aan zijn stand verplicht, naar het podium maar volledig opgelost waren de problemen nog niet. De dagen voorafgaand aan het IDM weekend werd de motor nogmaals volledig gescand en werden er nog de nodige zaken vervangen.

Afgelopen vrijdag ging het IDM weekend in Assen van start met voor Bobby een beetje een hoop van zegen gevoel. Gelukkig bleken met alle aanpassingen een hoop van de elektronische problemen te zijn opgelost en zaken als traction control en wheelie control werkten weer naar behoren.

Bobby draaide in de drie vrije trainingen zijn rondjes en kon behoorlijk meekomen. Vooral in de natte eerste sessie ging het lekker en dat gaf vertrouwen voor de kwalificatietrainingen. In die kwalificatietrainingen op de zaterdag zette hij die lijn door. Samen met het team maakte hij echter niet helemaal de juiste keuzes qua bandenstrategie voor het zetten van die ene snelle ronde. Hierdoor bleef Bobby steken op een 13e startpositie maar het racetempo was zeker niet verkeerd.

In de eerste race waren er op basis van de data vanuit de trainingen nog wat dingen aangepast in de setting van de motor. Dat bleek in de race niet de uitwerking te hebben die er van verwacht werd. Bobby knokte zich een slag in de rondte maar reed al veel te snel zijn achterband aan gort. In het begin van de race was er uitzicht op de top tien maar vanaf halverwege werd het knokken om een twaalfde plaats naar huis te kunnen rijden.

Na afloop van de eerste race besloot Bos om terug te keren naar de instellingen die hij aan het begin van het seizoen succesvol in Oschersleben gebruikte. Vanaf de eerste meters in die tweede race voelde de motor weer vertrouwd aan. Bobby was sneller in de rondetijden en had tot enkele ronden voor het einde goed zicht op een top tien klassering. Die kwam er niet door een probleem dat hij nog nooit eerder in zijn carrière meemaakte. In het tweede deel van de race begon er namelijk zweet in zijn ogen te druppelen. In de slotfase van de race werd dat op momenten zo erg dat hij genoodzaakt werd om één oog dicht te knijpen. Afstand inschatten is met één oog nagenoeg onmogelijk zodat het zelfs op momenten een beetje gevaarlijk werd. Bos werd daardoor in de slotfase nog door enkele rijders gepasseerd en moest uiteindelijk genoegen nemen met de 13e plaats.

Uiteraard waren de resultaten niet conform gehoopt maar in elk geval was het gevoel met de motor in de tweede race weer eens zoal s het moest zijn en was er tot aan zweetdruppels goed uitzicht op een top tien klassering.

“De afgelopen weken zijn vreselijk moeilijk geweest. We hebben er alles aan gedaan om de elektronicaproblemen op te lossen en gelukkig heeft de elektronica op de motorfiets afgelopen weekend naar behoren gewerkt. Of we dat ook van de data die uit de motor kwam konden zeggen is nog maar de vraag. Op basis van die data kozen we voor de eerste race voor wat veranderingen in de set-up maar die pakten desastreus uit. Ik reed al voor de helft van de race mijn achterband aan gort terwijl we de verwachting hadden dat ik aan het einde toe nog wat aan zou kunnen zetten. Ik kwam aardig gefrustreerd van de motor en heb aan het team aangegeven dat ik de tweede race wilde rijden met de setting die we ook in Oschersleben hebben gebruikt en waarmee ik daar lekker in de top tien reed.

Vanaf de start van de tweede race voelde de motor een stuk meer vertrouwd en ik was ook direct sneller als in de eerste race. Ik zat goed in de wedstrijd tot aan het moment dat er zweet in mijn oog begon te druppelen. Ik reed hele stukken met een dichtgeknepen oog en dat is niet bevorderlijk voor je tempo. Ik zakte daardoor in de slotfase van de race terug van tien naar dertien. Op het eerste gezicht niet best maar het gevoel met de motor was in de tweede race zoveel beter dat ik met meer vertrouwen uitkijk naar het laatste IDM weekend eind september op de Hockenheimring. Ik hoop daar weer mee te kunnen doen in de top tien.

We hadden dit weekend uiteraard de nodige sponsors en gasten op bezoek en dan is het jammer dat je niet daar rijdt waar je kan rijden qua resultaten. Kijkend naar de afgelopen weken en de problemen die we met de motor gehad hebben was dit voor dit weekend echter het maximale. Tevreden ben ik zeker niet maar het gevoel met de motor in race twee zorgde wel voor de nodige opluchting.

 

Handige links IDM Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

 


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App