Mechanische pech voor Koen Meuffels en een onschuldige valpartij voor Glenn van Straalen zorgde voor een domper voor het KTM-Fortron Racing team. Op het Italiaanse circuit van Misano zat het de KTM RC390 coureurs in de zesde wedstrijd voor het World Supersport 300 behoorlijk tegen. Beide rijders streden mee in de kopgroep voor de ereprijzen maar gingen puntloos naar huis. Alleen Ryan Vos wist met zijn 23e plaats de finish te halen.

Het Misano World Circuit Marco Simoncelli was voor de drie coureurs van het KTM-Fortron Racing team wederom een nieuw circuit. Tijdens de eerste training bleef het droog en zonnig en konden ze de nodige trainingsronden rijden. Maar toen het net voor aanvang van de tweede training begon te regenen was rijden te riskant en verloor het drietal hierdoor kostbare tijd. De vooruitzichten voor het weekend waren dusdanig gunstig dat teammanager Arie Vos, in goed overleg met zijn drie rijders, besloot om af te zien van de baan op te gaan. “Dat heeft totaal geen nut. Je kunt toch niet echt rijden en de kans op een schuiver is te groot. Je ziet dat iedereen gewoon binnen blijft. Dit soort dingen hoort er nu eenmaal bij” aldus Vos vrijdagmiddag.

Koen Meuffels was na afloop van de twee trainingen de beste geklasseerde KTM coureur met de derde tijd. Slechter verging het zijn teamgenoot Glenn van Straalen, die door een verkeerde afstelling van zijn KTM RC390, niet verder kwam dan de voorlopige 26e plaats. Ryan Vos kon ook niet in zijn ritme komen en presteerde met de 39e tijd onder de maat.

Na zijn goede eerste dag verging het Meuffels op zaterdag tijdens de Superpole trainingen een stuk minder. De 21-jarige coureur uit het Brabantse Someren wist op zaterdag niet meer bij de eerst tien te kwalificeren en moest vanaf de elfde startplaats aan de wedstrijd op zondag beginnen. “Waar het aan lag weet ik niet maar ik zoek de fout bij mijzelf. Vanwege mijn gewicht moet ik veertien extra kilo’s aan de motorfiets monteren om zo aan het minimale gewicht te komen. Dat is nooit een probleem geweest maar dit keer kon ik niet in mijn ritme komen. Maar ik mocht vanaf de derde startrij aan de race beginnen en dat gaf mij het vertrouwen. Ik weet dat ik een goed starter ben en dan zit je er meteen goed bij”.

Dat dit geen grootspraak was bleek wel na de eerste ronde toen Meuffels zich mee in de kopgroep bevond die streed om de eerste plaats. Maar na drie ronden gaf de motorfiets plotseling de geest en moest Meuffels vroegtijdig opgeven.

“Ik streed mee voor het podium en dan dit. Wat het is kunnen we nog niet zeggen dat moeten de monteurs nog onderzoeken. Je verliest hierdoor veel kostbare punten en die had ik echt even nodig en daar baal ik nog het meest van” aldus een zwaar teleurgestelde Meuffels.

Nul-score
Maar ook bij Glenn van Straalen kon na afloop van de World Supersport 300 geen glimlach af. Na een mindere kwalificatie training waardoor hij vanaf negentiende startplaats aan de race moest beginnen. Direct na de start liet de 17-jarige KTM-Fortron rijder zijn kwaliteiten zien en reed zich in twee ronden naar de kopgroep toe. Maar dat het in de Supersport 300 er hectisch aan toe gaat ondervond Van Straalen deze keer. In een kopgroep van tien rijders werd gestreden om elke centimeter en is het nodige onderlinge kuipwerk geen uitzondering. In het heetst van de strijd kwam een collega-rijder voor hem ten val en nam daarbij Van Straalen mee in zijn val. Daardoor kwam er ook voor hem een vroegtijdig einde aan de race.

“Ondanks dat ik pas vanaf de zesde startrij aan de race mocht beginnen ging het meteen super goed. In de wedstrijd ging het een stuk beter dan tijdens de trainingen. Hierdoor moet je in het begin meer risico nemen om bij de kopgroep te komen. Het was spijtig van de crash want ik ben ervan overtuigd dat ik mee voor het podium had kunnen strijden. Maar ondanks de nul-score heb ik wel een goed gevoel overgehouden over mijn tempo in de wedstrijd”.

Erving
Ondanks het feit dat hij als enige rijder van het KTM-Fortron Racing team de finish had gehaald kon Ryan Vos met de 23e plaats niet helemaal tevreden zijn. Voor de Rookie was het Misano World Circuit Marco Simoncelli wederom een nieuw circuit.

In de World Supersport 300 klasse is de trainingstijd uiterst beperkt. Op vrijdag heb je twee trainingen van slecht 20 minuten en op zaterdag zijn er de twee Superpole kwalificaties van vijftien minuten. Dus is het zaak om op vrijdag een goede tijd op de klokken te zetten. Die ervaring ontbreekt nog en daar wil hij hard aan gaan werken.

Met zijn 25e startplaats mocht de KTM-Fortron coureur tevreden zijn. Maar in de race, met diverse uitvallers, maakte de Vos te weinig progressie.

“Vooraf had ik gehoopt om bij de eerste twintig te rijden maar in de wedstrijd ging het gewoon niet goed. Waar het aan lag moet ik het antwoord schuldig blijven. Voor mijn gevoel ging het goed maar ik kon geen aansluiting vinden met andere rijders. Daardoor reed ik alleen mijn rondjes en dan is het heel moeilijk” aldus zijn eerlijke antwoord.

Teammanager Arie Vos: “zowel Koen als Glenn hebben dit weekend weer laten zien dat ze met de kopgroep mee kunnen strijden voor de podiumplaatsen. Mechanische pech en een valpartij horen bij de sport en daar moet je positieve energie uit halen. We hebben nog steeds goede vooruitzichten op een hoge eindklassering”.

De World Supersport 300 coureurs hebben nu een lange zomerstop van maar liefst tien weken. In het weekend van 16 september komen ze weer in actie op het Portimão circuit in Portugal.

 

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl WebApp via: pwa.racesport.nl

Handige links Pirelli Riviera Di Rimini Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag