Teamverslag Molenaar Racing

69

Raymond Schouten verguld met zijn twee seconden tijdwinst en Jakub Smrz blijft verrassen met een elfde startplaats

Met een smile van oor tot oor liep Raymond Schouten eindelijk weer volop glimlachend door het rennerskwartier van het Grand Prix circuit van Mugello. De 20-jarige Brabander had na de vijf tot nu toe wat moeizaam verlopen GPÕs, die door veel regen geteisterd werden en daardoor voor moeilijke situaties zorgde als het ging om de fijnafstemming van zijn rijwielgedeelte. De frisse vrolijke blik was weer te zien op het gelaat van de Honda-coureur, die tijdens de 2e trainingsdag voor de GP van Itali‘ een enorme stap voorwaarts maakte. Raymond reed maar liefst 1,7 seconden sneller dan tijdens de eerste trainingsdag en staat daarmee op slechts 2 seconden verwijderd van de eerste startrij. ÒEn het staat allemaal heel dicht bij elkaar. Er staat 20 man binnen ŽŽn seconde gekwalificeerd. Dat wordt een enorme strijd morgenÓ, weet Schouten, die weliswaar maar 3 plaatsen op de startlijsten vooruit ging, maar de enorme stap voorwaarts qua tijd een gaf hem een enorme psychologische opsteker. ÒHet ging heel goed vandaag. Vanmorgen hebben we alle afstellingen goed voor elkaar weten te krijgen. Dat gaf meteen al vertrouwen en dat werd nog beter toen ik een rondje achter ÔpoleÕ man Kallio reed en redelijk bij hem in de buurt kon blijven. Ik reed meteen 1,5 seconden van mijn rondetijd af en dat zonder problemen. Ik kwam nog even de pits in voor een paar laatste kleine aanpassingen en had qua tijd nog 2 ronden om mijn positie te kunnen verbeteren. Tot dat moment stond ik 22e op de lijsten. In die eerste volle ronde dook ik weer onder mijn tijd en in de laatste ronde, ondanks dat ik een paar keer werd opgehouden en van het gas af moest kwam ik nog eens 0,3 onder mijn tot dan toe beste tijd door. De slotfase was echter zo hectisch geweest, dat ik ondanks mijn betere tijden in die slotminuut terugzakte van de 22e naar de 32e startplaats. Maar als mijn laatste ronde 100% was geweest ha ik er zeker nog 0,8 seconden vanaf kunnen rijden, zo bleek uit de tijden van de losse secties. Dus het gaat echt goed. Dat geeft me de boost die ik nodig had. Morgen wordt de eerste ronde belangrijk. Gelukkig is na de start de eerste bocht niet direct na 100 meter, maar pas na 500 meter. Dus kan je nog wat positie zoeken voordat je met 41 rijders de eerste bocht induikt. De Dunlop banden die we voor de race hebben uitgekozen voldoen prima tot dusverre, alleen stuitert de motor nog wat. Maar dat doet iedere motor, zo was te zien op de TV beelden, want de baan is wel heel erg hobbelig op sommige plaatsen. Ik heb de laatste GPÕs wel eens getwijfeld, maar dit is goed. De test in Assen heeft goed gedaan en eindelijk lijken we de machine goed aan het sturen te hebben en heb ik daarmee ook mijn draai gevondenÓ, glundert Schouten vol goede moed.







De vorm van Jakub Smrz, de Tsjechische 250cc rijder uit de stal van Arie Molenaar, blijft groeien. Hij kwam met een 11e startplaats bijna tot zijn beste kwalificatietijd ooit. Dat was de 10e startplaats in 2002 op de Molenaar-Honda in Rio. Maar eigenlijk was het een verbetering. Want door de warmere omstandigheden kwamen niet alle rijders onder hun rondetijd van vrijdag. En daardoor klokte ÔKubaÕ in de 2e tijdtraining de 9e snelste tijd. Maar vrijdag waren Barbera en Aoyama nop hun fabrieks HondaÕs nog ietsje sneller geweest, waardoor de Tsjech vanaf startrij 3 op plaats 1 van start mag. De sympathieke pupil van het duo Molenaar en Spaan stuurde zijn Honda met A-kit naar de positie als beste privŽ rijder, voorwaar een prima prestatie van het Nederlandse team. In de 2e vrije training probeerde Smrz een aantal andere afstellingen uit van de voorvork en de balans van de machine, maar dat bleek niet beter. Hij kwam na 20 minuten binnen en de zaken werden weer veranderd naar de set-up van vrijdag. Ook werd nog een harder type voorband uitgeprobeerd, maar dat pakte even fout uit. Die bleek te hard en Jakub schoof onderuit. ÒDaar hadden we bij het begin van de 2e tijdtraining vanmiddag nog wat last van. De machine was goed opgeknapt, maar we moesten nog wel een paar kleine veranderingen doorvoeren voor een goede set up. Dat lukt en iedere ronde draaide ik weer snellere rondetijden. Al snel zat ik onder mijn tijd van vrijdag en in de voorlaatste ronde zette ik mijn snelste tijd. De machine begon toen al wat te glijden dus in de laatste ronde kon ik er nog niet wat extra vanaf snoepen. Ik zat toen in het kielzog van Pedrosa, maar toen we Guintoli inhaalden reed die enige tijd stevig in de weg. Maar met die 9e tijd uit de 2e training en de totale 11e plaats ben ik heel tevreden. Morgen proberen we nog een paar kleinigheden met de vering in de ram up en dan is het Õs middags hopen op een goede start en misschien wel een top 10 scoreÓ, hoopt Smrz.