Valentino Rossi: “Het probleem was de komst van Maverick Vinales…”

420
rossi
Valentino Rossi - Radio Deejay interview | foto© screenshot

Het MotoGP seizoen zit erop, ook voor Valentino Rossi. De negenvoudig wereldkampioen heeft echter nog geen vakantie, komend weekend (1-3 december) staat hij namelijk opnieuw aan de start tijdens de Monza Rally Show. Aan de vooravond van het evenement was Rossi te gast bij het Italiaanse radiostation Radio DeeJay waar hij openlijk sprak over de problemen in 2017, de vooruitzichten voor 2018 en zijn aanstaande ’pensioen’.

 

De recente MotoGP test in Sepang: – “De tests eerder deze week in Sepang is goed verlopen, we hebben veel getest, waaronder het chassis van 2016. Na afloop waren we het er allemaal over eens dat het 2017 chassis minder goed is. We moeten nu wachten op de nieuwe fiets, maar geloof me dat zal iets interessants zijn. Wel kan ik alvast verklappen dat het chassis van 2016 het uitgangspunt zal zijn voor de 2018 machine. We staan voor een belangrijk moment, vanaf nu tot aan de eerstvolgende test zal Yamaha een flinke sprong voorwaarts moeten maken.”

Problemen 2017: – “Wat werkte er niet met de motorfiets uit 2017? Het grootste probleem was misschien wel dat Viñales erbij kwam en meteen heel snel was met deze fiets. Het vreemde daarentegen was dat zodra ik het probeerde mijn gevoel juist niet goed was. Ik dacht in eerste instantie dat het misschien lag aan het feit dat het seizoen net geëindigd was (Valencia Test november 2016), ik niet in vorm was en dus gingen we vanuit daar verder. Maar dat bleek een vergissing omdat we daarmee veel tijd verloren hebben. Wat werkte niet? We hebben veel onderzoek gedaan en ik denk dat het verkeerd ging op de momenten dat er weinig grip was en het heet was. De eerste drie wedstrijden vonden buiten Europa plaats en daar was veel grip terwijl Qatar in de avonduren was. Daarna keerden we terug naar Europa en begonnen in Jerez de problemen.”

Blessure – “Het was moeilijk, helemaal omdat het breken van een scheen- en kuitbeen veel pijn doet. Ik had het al meegemaakt in Mugello en daarom was ik wanhopig om drie redenen: de pijn, het lange herstel met de operatie, het feit dat de kans op de titel verkeken was. Dit was het de tweede keer dit jaar dat ik mezelf pijn deed in de training, de eerste keer liep het nog redelijk goed af, hoewel ik het ook niet erg breed had aangezien ik het stuur in mijn buik kreeg en daardoor ook een beetje bloed in mijn longen had. Maar het liep allemaal nog vrij goed af. Tot overmaat van ramp brak ik op 30 augustus dan ook nog eens mijn been.”

Pensioen – “De toekomst van MotoGP zonder mij? Als dat gebeurt, zullen sommige van mijn tegenstanders gelukkig zijn. Waarom heb ik zoveel aandacht in de paddock? Ik weet het niet, misschien is het een opsomming van een aantal zaken, ik heb een hele lange carrière gehad en ik heb veel gewonnen. En toen werden mensen fan, zoveel mensen die de MotoGP niet eens volgden en dankzij mij het motorracen ineens leuk begonnen te vinden.”

Angst om te stoppen – “Zoals ik onlangs al in een interview met een Duitse tijdschrift heb verteld, herhaal ik het nog maar eens dat het zeker een tijd is die me bang maakt. Zelf denk ik denk dat ik daarentegen nog wel 10 jaar de tijd heb om met de auto’s te racen, tijd waarin ik rally’s en de 24 uur van Le Mans wil rijden. Doet Fernando Alonso ook met mijn voormalige vriendin Linda? Misschien kunnen we samen een team vormen! Ik ben best wel een beetje bang voor het normale leven, maar ik denk dat we het op de een of andere gewoon moeten ervaren.”

Liefde – “Vriendinnen? Ik bevestig nogmaals dat ik single ben. Het is moeilijk leven met een MotoGP coureur als het even iets minder gaat, tijdens de wedstrijden wil ik graag alleen zijn met mijn team.”

Bovenstaande tekst is slechts een deel van het interview, het gehele interview beluisteren (Italiaans): Radio Deejay

 

Lees ook:  Word Racesport.nl supporter en maak kans op fantastische prijzen