WorldSBK: nieuw tijdschema, aangepaste gridposities en meer nieuwe reglementen

4260
Alvaro Bautista (1) en Toprak Razgatlioglu (54) in 2023 | Foto credit: WorldSBK
Alvaro Bautista (1) en Toprak Razgatlioglu (54) in 2023 | Foto credit: WorldSBK

Er gaat in 2024 het nodige veranderingen in het WorldSBK reglement, zo heeft de Superbike Commision bepaald. Zo komt er een nieuw tijdschema, is er een nieuw gridpositie format voor Race 2 in een aantal klassen en zijn er komend seizoen meer nieuwe reglementen van toepassing.

De Superbike Commission – bestaande uit vertegenwoordigers van de WorldSBK, MSMA, en FIM – heeft de afgelopen periode regelmatig bij elkaar gezeten om diverse wijzigingen door te voeren in het WorldSBK reglement voor 2024. Dinsdag 16 januari werden deze wijzigingen gepresenteerd. Hieronder de belangrijkste wijzigingen.







Nieuw tijdschema
Voor 2024 zijn er een aantal veranderingen in het tijdschema. De grootste verandering is dat de Superpole-kwalificaties van de World Supersport, World Supersport 300 en de nieuwe WorldWCR (dames) klasse verhuisd naar de vrijdagmiddag. Deze klassen hebben daardoor op vrijdag maar één vrije training meer. Daarvoor in de plaats krijgen deze raceklassen een warm-up sessie van tien minuten op zaterdagmorgen retour. Verder zal de volgorde van het raceprogramma op zaterdagmiddag en zondagmiddag voortaan hetzelfde blijven zijn: WorldWCR (11:50), WorldSSP300 (12:45), WorldSBK (14:00) en WorldSSP (15:15). In de afgelopen jaren reed de WorldSSP hun tweede race zondag aan het begin van de middag en werd de WorldSSP300 als laatste verreden. Voor de World Superbike verandert er niet zoveel. Enkel de derde vrije training en warm-up zullen iets korter zijn.

Nieuw format gridposities
Voor de World Supersport, World Supersport 300 en WorldWCR klasse zullen er aangepaste gridposities voor Race 2 komen. De top-9 op de grid voor Race 2 worden bepaald aan de hand van de snelste raceronden uit Race 1. Eerder was het zo dat de volledige grid voor Race 1 en Race 2 werd bepaald op basis van de Superpole kwalificatie. In de World Superbike verandert er niets. Daar wordt de top-9 voor de Race 2 grid gebaseerd op de uitslag van de Superpole Race.

Leeftijd vrijstelling World Supersport
De top-3 van het laatste World Supersport 300 kampioenschap, de-top 3 van het FIM Europees Moto2-kampioenschap en de top 3 van het laatste FIM Europees Stock-kampioenschap krijgen een vrijstelling van de minimumleeftijdsregels om deel te nemen aan het World Supersport kampioenschap van 2024. Dat betekent dat deze rijders onder de 18 jaar al mogen deelnemen aan het World Supersport kampioenschap. Volgens de Superbike commissie hebben deze rijders hebben de capaciteiten en ervaring om van deze vrijstelling te kunnen profiteren.

Technische overtredingen geconstateerd op de grid
Wanneer er op de grid een technische overtreding werd geconstateerd, dan moest de rijder vanuit de pitstraat starten. Deze regel wordt aangepast. De rijder hoeft bij zo’n overtreding niet meer vanuit de pits te vertrekken, maar zal hij of zij in de eerstvolgende twee races achteraan op de grid moeten starten en twee long lap penalties moeten nemen.

Meer technische aanpassingen
Voor de World Supersport klasse zullen de regels voor gebruik van chassisonderdelen enkele wijzigingen ondergaan voor 2024. De racekit zal beschikbaar worden gesteld door alle fabrikanten en beperkt worden tot slechts 1 gehomologeerde racekit per raceseizoen. Voor de World Superbike klasse zal vanaf het vanaf 2025 verplicht worden om een brandstofstroom-controlesysteem te gebruiken. Ter voorbereiding moeten in 2024 twee motoren van elke fabrikant een brandstofmeter monteren en gegevens registreren tijdens zowel trainingen als races om het concept te valideren. Ook wordt het voor de WorldSBK en WorldSSP verplicht dat de brandstof minimaal 40% duurzaam is.

Licentieplicht voor teamkampioenschap
Naast het rijders kampioenschap komt er ook een officieel teamkampioenschap voor alle klassen. Om deel te kunnen nemen moet je als team over een licentie beschikken. Deze licentie is niet verplicht, maar zonder licentie scoort een team geen punten voor het teamkampioenschap.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.