De FIM heeft bekend gemaakt welke beperkingen de 1200cc tweecilinders opgelegd krijgen zodat de verhouding tussen de twee- en viercilinders niet scheef komt te liggen.
Halverwege juni werd bekend dat vanaf 2008 1200cc tweecilinder motoren toegestaan worden in het WK Superbike maar dan wel met beperkingen en deze zijn nu bekend gemaakt door de FIM. De 1200’s zullen een hoger gewicht hebben, een beperking op de luchtinlaat krijgen en ze zullen met standaard zuigers en drijfstangen moeten rijden.
De 1200cc tweecilinders – van welke fabrikant dan ook – zullen in eerste instantie 6kg meer wegen dan de 1000cc viercilinders en de luchtinlaat wordt beperkt tot 50mm. Deze waarden kunnen in de loop van het seizoen nog gewijzigd worden als blijkt dat er teveel voorsprong of achterstand is en dit wordt dan gedaan via een systeem dat de behaalde punten analyseert.
In eerste instantie zal dan eerst het gewicht gewijzigd worden – maximaal twee keer 3 kilo er af en maximaal een keer 3 kilo erbij – en als het gewicht de minimale of maximale waarde heeft bereikt wordt er pas wat veranderd aan de luchtinlaat.
Na drie races zal voor het eerst worden gekeken hoe de verschillende types motoren tegenover elkaar presteren waarbij dan gekeken wordt naar hoe de twee snelste 1200cc machines hebben gescoord vergeleken met de twee snelste 1000cc machines.